BMW M8 Competition Gran Coupé versus Mercedes AMG GT 63 S 4MATIC+, Audi RS 7 Sportback și Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid
Modelele Mercedes AMG GT 63 S 4MATIC+, Audi RS 7 Sportback și Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid sunt cele mai performante coupe-uri cu patru uși din segmentul premium. Dar BMW M8 Competition Gran Coupé le dă o replică pe măsură.
Nu-i așa că am și uitat de vremea când ne plângeam că modelele BMW M adoptă tracțiunea integrală și lasă tracțiunea spate să fie un capitol de domeniul trecutului? Nu a trecut mult timp de atunci, dar dupp lansarea noului BMW M5 a fost clar că BMW M știe ce face. BMW M8 Competition Gran Coupé folosește același sistem de tracțiune integrală și același V8 magnific, pentru a se impune în segmentul său, unde concurența are performanțe amețitoare folosind tracțiunea integrală și V8-uri drept specificații subînțelese.
Mercedes AMG GT 63 S 4MATIC+ dispune de un V8 biturbo de 4 litri care produce 639 CP și un cuplu uriaș, de 900 Nm, disponibil între 2.500 rpm și 4.500 rpm. Astfel, gonește de la 0 la 100 km/h în 3,2 secunde și nu se plafonează decât abia când atinge 315 km/h. V8-ul este cuplat la o transmisie AMG SPEEDSHIFT MCT 9G cu 9 trepte, care permite retrogradări de trepte multiple și are funcție RACE START pentru demaraje optime. Versiunea mai temperată este Mercedes-AMG GT 63 4MATIC+ care are același motor, dar reglat să livreze 585 CP și 800 Nm, pentru o accelerație 0-100 km/h în 3,4 secunde și o viteză de top de 310 km/h.
Modelele Mercedes AMG GT 63 4MATIC+ folosesc un sistem de tracțiune integrală AMG Performance 4MATIC+. Acesta are un sistem electromecanic care cuplează cele două punți, precum și un diferențial controlat electronic la puntea spate. Roțile din spate sunt mereu animate, iar în funcție de condițiile de rulare se face tranziția la tracțiunea integrală. Sistemul de tracțiune al lui Mercedes AMG GT 63 S 4MATIC+ dispune standard și de modul Drift, în care sunt angrenate doar roțile punții spate. Acest mod de rulare transformă marele coupe cu 4 uși într-un maestru al patinajului artistic pe asfalt. Agilitatea coupe-ului este ajutată de faptul că virează și cu roțile din spate. Până la 100 km/h roțile posterioare virează în sens invers celor frontale. Iar după această viteză, toate roțile virează în același sens. De asemenea, sistemul de direcție se adaptează la viteza de rulare și are raport de demultiplicare variabil. Controlul dinamic este asigurat și de sistemul de frânare care poate dispune opțional de discuri ceramice și de suspensiile pneumatice AMG RIDE CONTROL+ cu 3 camere.
Audi RS 7 Sportback se aliniază la start cu o propulsie mild-hybrid 4.0 TFSI cuplată la o transmisie tiptronic cu 8 trepte cu funcție de “launch control” (asistare la start, pentru demaraj optim). Este vorba despre un V8 twin-turbo de 4 litri care dezvoltă 600 CP la 6.000 rpm și 800 Nm între 2.050 și 4.500 rpm. Acest propulsor cuplat la o transmisie și permite accelerații 0-100 km/h în 3,6 secunde și 0-200 km/h în 12 secunde. Viteza de top este limitată electronic la 250 km/h, dar dacă se optează pentru pachetele “dynamic” sau “dynamic plus”, plafonul urcă la 280, respectiv 305 km/h. Aceste pachete menite să amplifice caracterul sportiv includ un diferențial spate sport, care distribuie cuplul între roțile posterioare. În buna tradiție a mărcii Audi, modelul RS 7 Sportback beneficiază de sistem de tracțiune integrală quattro, cu diferențial central mecanic. În condiții normale de aderență, cuplul este distribuit în raport 40:60 între punțile față și spate. Dar în funcție de condițiile de rulare, cuplul poate fi direcționat până la 70% către puntea față și până la 85% către roțile din spate.
Pentru a susține stabilitatea în timpul rulării cu până la 305 km/h, Audi a înzestrat RS 7 Sportback cu o suspensie cu perne de aer adaptivă, cu reglaje specifice RS. Opțional se poate alege suspensia RS sport, care include și sistem Dynamic Ride Control. În cazul acesta, Audi RS 7 Sportback își reglează înclinările caroseriei și stabilitatea cu ajutorul unor arcuri de oțel și a amortizoarelorcare oferă 3 trepte de ajustare.
Manevrabilitatea lui Audi RS 7 Sportback este datorată și sistemului de direcție progresiv și faptului că poate fi echipat cu sistem de direcție integrală, ceea ce înseamnă că poate vira și cu roțile din spate. Tot opțional este și sistemul de frânare cu discuri ceramice, care au diametru de 440 mm pe puntea față și 370 mm pe puntea spate.
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid a luat și mai în serios electrificarea, decât Audi RS 7 Sportback. Combină un motor electric de 136 CP și o baterie litiu-ion de 14,1 kWh cu V8-ul de 4 litri și 550 CP, care este cuplat la o transmisie automată cu ambreiaj dublu și 8 trepte. Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid este creditat cu o autonomie de 50 km pentru rularea în mod 100% electric. Dar, este mereu pregătit să livreze demaraje demne de un supercar: 0-100 km/h în 3,4 secunde. Viteza sa maximă este de 310 km/h. Sistemul său de propulsie oferă per ansamblu 680 CP și un cuplu de 850 Nm, resurse pe care le gestionează prin intermediul sistemului de tracțiune integrală adaptivă. Și suspensia pneumatică, prevzăută cu câte 3 camere, se adaptează la condițiile de rulare și este completat de controlul dynamic al șasiului. Iar echiparea standard include sistem de frânare cu discuri compozite cu ceramică. Nu în cele din urmă, Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid este propus și în versiune Executive, care are ampatamentul lungit cu 150 mm. Acest model dispune și de roți spate direcționabile.
Puterile și performanțele ridicol de avansate ale concurenților au obligat divizia BMW M să conceapă la rândul ei modelul BMW M8 Competition Gran Coupé drept un supercar cu caroserie de coupe cu 4 uși. În primul rând, uzina de forță de sub capotă este V8-ul biturbo de 4,4 litri care descătușează 625 CP la 6.000 rpm și 750 Nm între 1.800 și 5.800 rpm pentru versiunea Competition (600 CP în versiunea standard). BMW M8 Competition Gran Coupé sprintează de la 0 la 100 km/h în 3,2 secunde și de la 0 la 200 km/h în 11 secunde. Viteza sa maximă este de 305 km/h, dacă se alege pachetul M Driver. Obținerea acestor timpi este ajutată de transmisia automată cu 8 trepte M Steptronic. Aceasta are funcția Drivelogic care oferă 3 moduri de schimbare a treptelor: pentru confort, sport sau condus pe circuit.
Sistemul de tracțiune integrală M xDrive variază distribuirea cuplului între punți și include diferențialul activ care împarte cuplul între roțile punții posterioare. De altfel, livrarea puterii către roțile din spate este favorizată de sistemul de tracțiune integrală, pentru obținerea unui comportament sportiv tipic modelelor BMW M. Șoferul poate selecta raportul de distruire a cuplului între punți. Dacă se selectează modul 4WD Sport, va crește notabil proporția în care cuplul este trimis către roțile din spate. Acest mod permite efectuarea drifturilor controlate fără efort. Dar pentru un comportament pur, nărăvaș, șoferul poate să decupleze sistemul de control al stabilității DSC și să activeze modul 2WD al sistemului de tracțiune. În această situație puterea și cuplul năvălesc doar asupra roților din spate.
Versiunea Competition a lui BMW M8 Gran Coupé a fost ramforsată special pentru a servi condusului pe circuit. De exemplu, punctele de prindere a motorului sunt mai ferme, au fost ramforsate suspensiile, iar roțile din față au unghi de cădere modificat.
Sistemul de direcție M Servotronic are raport de demultiplicare variabil și se adaptează la viteza de rulare. De asemenea, șoferul poate comuta între două reglaje pentru răspunsul direcției (confort sau sport).
Și suspensia adaptivă specifică M oferă șoferului posibilitatea de a alege diverse tipuri de reglaj: Comfort, Sport sau Sport Plus pentru circuit. Sistemul de frânare poate include opțional discuri compozite din carbon și ceramică. Iar răspunsul pedalei poate fi reglat pentru confort sau pentru intervenție cât mai promptă.