Test drive BMWBLOG: BMW X1 xDrive 25d xLine

Ideea de SUV, mai ales unul cu dimensiuni compacte, conturează definția unui compromis perfect. În esență, ai un produs extrem de cuprinzător, care le face pe toate. Iar placa asta prinde de minune la un public ahtiat după conceptul de „n produse într-unul singur”. La naiba, trăim în era în care smartphone-ul stă mai bine de jumătate din zi lipit de palma posesorilor, trecând pe rând prin stadiile de telefon, mijloc de informare, sursă de divertisment, portofel electronic, cameră foto – și lista asta poate continua așa câteva pagini întregi. Și culmea, le face pe toate incredibil de bine, eliminând necesitatea de a mai căra cu tine nu știu câte alte device-uri specializate pentru fiecare funcție în parte.
Așa că nu e de mirare de ce SUV-urile compacte se vând atât de bine pe aproape toate piețele de pe glob. Fie că este preferat de doamne sau domnișoare – și nu numai – pentru poziția de condus înaltă și, implicit, senzația (de altfel contrazisă în practică) de siguranță, fie că este apreciat pentru dimensiunile exterioare compacte, cu avantajele de rigoare la parcare, un Sport Utility Vehicle va găsi aprecieri în mai toate categoriile de clienți.
Însă, dacă peste denumirea generică de „SUV compact” adăugâm și o latură „premium”, ecuația capătă un cu totul alt sens. Pe cât de mulți sunt constructorii care vând SUV-uri mici și crossovere, când intrăm pe tărâmul premium, rămân doar doar trei nume: BMW, Audi și Range Rover. Bavarezii au fost primii care au intrat pe acest tărâm în 2009, iar vecinii din Ingolstadt și englezii de la Range Rover au intrat în segment doi ani mai târziu, lansând subtilul Q3 și mult mai stilatul Evoque.
Când a fost lansat X1, BMW încă era într-o convalescență târzie după „epoca Bangle” și, drept urmare, noul limbaj stilistic nu ajunsese încă la maturitate. N-a zis nimeni pe față că cel mai mic SUV bavarez era hidos, dar parcă nu toate liniile își găseau echilibrul peste proporțiile concentrate ale acestuia. Însă, în acest an, X1 a primit un facelift subtil, care deși nu a schimbat prea mult aspectul exterior, a reușit cumva să îndulcească modul în care se așează silueta acestui BMW pe retină. O mare parte din merit îl are și nuanța exterioară Valencia Orange, cu care constructorul german își promoveză cele mai mici modele din gamă (aceeași culoare a îmbrăcat și Seria 1 testată luna trecută). Nu este o opțiune deloc ieftină la cei 688 € ceruți în schimb, dar este atât de seducătoare încât ar face până și o mașină de spălat să arate incitant.
Trecând însă în interior, X1 îți va reaminti de vremurile în care a fost proiectat. Dacă ai apucat să vezi cele mai recente creații ale bavarezilor în materie de interioare – chiar și dacă excluzi echipările Individual – n-ar fi exclus să fii dezamăgit de modul în care arată și se simte interiorul acestui SUV. Luat ca un ansamblu de sine stătător, instrumentarul de bord al lui X1 se aseamănă izbitor de mult cu cel al generației anterioare a Seriei 3 (E90), iar consola centrală nu este nici ea departe de aceste origini, având comenzile climatizării preluate de la aceeași berlină de clasă medie lansată în 2004. Pe de altă parte, nici rivalul din Ingolstadt nu scapă de critici la acest capitol: comenzile instalației de climatizare ale lui Audi Q3 sunt 100% identice cu cele ale unui A3 lansat acum 10 ani. În schimb, Audi o drege prin modul în care se simte per total interiorul micului Q3, îmbinând stilul minimalist cu linii dulci și materiale impecabile.
Da, și în X1, ca orice alt BMW construit de când e lumea și pământul, toate butoanele și comenzile sunt dispuse într-un mod enervant de intuitiv, iar asta îți va diminua din frustrările legate de designul învechit. În plus, o tapițerie de culoare deschisă – cum e cea cu care era echipat modelul de test – va pune interiorul într-o lumină caldă, amplificând astfel și senzația de spațiu. Și că tot veni vorba, în ciuda unei lungimi de aproape 4,5 m, habitaclul lui X1 este destul de înghesuit, iar spațiul pentru genunchii pasagerilor de pe banchetă este suficient doar dacă pe cei din față nu au o înălțime peste medie. Mai mult, senzația de interior strâmt este similară cu cea dintr-o Seria 1, unde ai constant senzația că stai „umăr la umăr” cu pasagerul din dreapta. O investiție care salvează de fiecare dată un interior prea încărcat și care merge de minune cu pielea Nevada Oyster de culoare bej (opțiune de 1.094 €) este trapa panoramică din sticlă, disponibilă în schimbul a puțin peste 1.400 €. Nu este tocmai ieftină, dar senzația de spațiu pe care o oferă va schimba radical atmosfera din habitaclu. În plus, dacă printr-un accident nefericit ajungi să bifezi în lista de opționale și ornamentele din lemn Fineline Bay (personal, consider că lemnul nu prea are ce căuta în orice BMW mai mic decât Seria 5), un plus de lumină nu strică când ești nevoit să conduci înconjurat de mobilier masiv.
Însă, modul în care se conduce cel mai mic SUV de la BMW te va face să apreciezi interiorul croit parcă pentru a-l aservi, în primul rând, pe cel de la volan. Scaunul cu reglaj al suportului lateral te va ține pe loc indiferent cât de mult sau cât de brutal vei trage de volan, iar poziția de condus în sine tinde să confere un nivel de încredere proporțional cu potența mașinii. Am spus „tinde”, pentru că există în continuare acea senzație – prezentă la toate SUV-urile bavarezilor – că ești la volanul unei berline sportive pe care o conduci ieșit pe trapă. Fix ăsta e sentimentul pe care ți-l lasă X1 – că mașina poate mai mult decât te lasă instincul tău de autoconservare să forțezi. Direcția Servotronic (260 €), deși nu la fel de curată și directă ca cele de pe alte modele cu tracțiune spate, este precisă și decentă în ceea ce privește feedback-ul oferit (o direcție asistată electric nu va oferi niciodată un feedback perfect), iar fluxul de putere pe care îl primește puntea față se simte în volan doar în timpul accelerațiilor puternice. Evident, finețea direcției ar fi fost inutilă dacă micul SUV s-ar fi balansat ca o barcă pe viraje, dar X1 își păstrează orizontalitatea în ton cu tradiția bavareză și se înclină destul de discret atunci când cele 1,6 tone își fac simțită inerția.
Reversul medaliei se simte când suspensiile trebuie să-și arate abilitățile de amortizare ale denivelărilor: orice groapă mai serioasă, abordată cu viteza nepotrivită, îți va scutura până și prânzul consumat cu două zile în urmă. Și aici e problema, pentră că „viteza nepotrivită” înseamnă tot ce depășește 30 – 40 km/h. Nu-ți imagina acum genul ală de amortizare dureroasă pe care o regăsești la un supercar, dar pentru un SUV care poate îmbrăca oricând rolul de mașină familială, X1 are suspensii un pic prea de ferme. O parte din vină revine și anvelopelor run flat, ale căror flancuri sunt rigidizate suplimetar pentru a putea susține greutatea mașinii în cazul unei pierderi totale a presiunii din roți.
Și pentru că vorbim despre un SUV, trebuie să aducem în discuție și comportamentul în off-road. Evident, ca orice alt X de la BMW, acesta nu a fost proiectat cu gândul la noroaie adânci și treceri prin vad, ci mai mult pentru a oferi o aderență mulțumitoare și pe alte suprafețe decât astfaltul uscat. Cu alte cuvinte, X1 este un BMW de care te poți bucura în toate anotimpurile, iar pentru a evidenția acest lucru am căutat un petec de zăpadă mai serioasă ca să vedem ce poate. Din păcate, iarna nu se instalase în drepturi nici măcar în zonele montane, dar urcând pe un drum secundar ce pornește din apropiere de Sinaia și urcă dincolo de acoperișul de nori al României – dacă nu crezi, aruncă un ochi peste galeria foto atașată – am avut parte și de o porțiune de drum înghețat, numai bun de verificat eficiența sistemului xDrive. Dovada vie că acesta și-a făcut treaba cu prisosință sunt aceste rânduri și declarația mea, pe proprie răspundere, că am adus BMW-ul întreg înapoi la București.
Așa, de dragul experienței, am ieșit puțin de pe drumul asfaltat pentru a vedea cât de bine urcă (și cât de serios zdruncină) bavarezul peste un versant acoperit cu iarbă umedă. Pentru a complica și mai mult regulile jocului, am decuplat sistemul de control al tracțiunii (DTC), lăsând astfel la vedere sforțările sistemului de tracțiune integrală în timp ce transferă cuplul de la roțile care se rotesc în gol către cele cu mai multă aderență. Călcâiul lui Ahile rămâne și aici suspensia prea dură, care transformă un drum de macadam parcurs cu viteză într-un adevărat supliciu pentru pasageri. Însă, a merge cu viteza melcului într-un X1 similar celui din test ar fi un chin și mai mare pentru șofer. Explicațiile vin imediat…
Motorizarea care echipa acest X1 de culoare Valencia Orange este, fără doar și poate, unul dintre propulsoarele de top ale constructorului bavarez. Sub acronimul „25d” se ascunde un motor care demonstrează încă o dată – dacă mai era nevoie – nivelul tehnologic și eficiența aproape extraterestră ale inginerilor de la BMW. În mare, datele problemei sună cam așa: un diesel aparent inofensiv, de 2,0 litri, alimentat printr-o injecție common-rail, dar hrănit cu aer de două turbosuflante așezate secvențial, care-l fac să depășească binișor pragul psihologic de 100 CP/litru. Valoarea asta era, până demult, destul de greu de atins chiar și în cazul motoarelor pe benzină, iar acum avem în fața ochilor un diesel de 2,0 litri care dezvoltă 218 CP și, atenție, nu mai puțin de 450 Nm. Dacă arunci o privire peste cifrele de consum anunțate de constructor, n-ai cum să nu scapi un zâmbet neîncrezător. Cică mașina asta ar consuma în condiții opime cam 5,5 l/100 km în regim mixt. Și nu ar fi exclus să fie adevărat, dar pentru asta ar trebui abordat un stil de condus complet nepotrivit pentru ce poate mașina asta.
Mult mai realistic este un consum mediu apropiat de 10,0 l/100 km, dar cu mențiunea că pedala de accelerație nu a fost menajată decât rareori pe parcursul testului. Pur și simplu n-ai cum să te obișnuiești (să te plictisești este de-a dreptul exclus) cu modul în care pleacă de pe loc X1 când este împins de acest motor. Cutia de viteze automată Steptronic cu 8 rapoarte – unică în segment – eficientizează la maxim fluxul de putere către roți, și chiar nu văd un motiv real pentru care ai mai alege o transmisie manuală în detrimentul unei automate atât de bine sincronizate cu răspunsul motorului. Cu pedala din dreapta lipită de podea și cu un pic de reținere cu piciorul stâng pe frână pentru a ridica motorul în ture (nu încercați asta acasă), X1 25d reușește prima sută de km/h în 6,8 secunde și continuă să câștige viteză până ajunge la 228 km/h. Evident, fiind un SUV – cu dezavantajele aerodinamice pe care le implică –, viteza maximă nu a fost niciodată prioritară, dar accelerațiile chiar pot rivaliza mașini mult mai puternice, mai ales în primii metri, unde X1 folosește din plin avantajul tacțiunii integrale și te obligă să-ți sprijini în mod involuntar capul de tetieră.
Ceea ce surpinde și mai mult la comportamentul micului SUV este lipsa oricăror semnale dramatice în timp ce pleacă de pe loc de parcă ar fi lansat de pe o catapultă. Comparat cu numeroasele hot-hatch-uri pe care le vedem în intersecții zi de zi, X1 este un fel de „silent killer” – fără scrâșnet de roți, fără motoare turate la limita surzeniei, fără zvâcniri violente în timpul schimbărilor de trepte. Singurul care își face simțită prezența este motorul diesel, cu un ronțăit nu foarte rafinat, în timp ce urcă fulgerător prin cele 8 trepte ale transmisiei.
Așadar, este X1 un compromis reușit? Este oare genul ăla de produs de nișă, bun la toate, pe care să-l folosim în orice situație – fie că vorbim despre un concediu în familie, despre o escapadă de weekend în afara drumurilor asfaltate, sau un tur de forță pe un drum spectaculos, doar așa, pentru propria ta plăcere? În mare, răspunsul tinde către un „DA” rostit cu convingere, însă însoțit de o mică notă de subsol. Dacă facem abstracție de motorul de-a dreptul fabulos, mașina în sine nu mai este nici pe departe la fel de distractivă fără aportul celor 218 cai-putere care să răspundă la cel mai mic impuls al piciorului drept. Drept urmare, dacă te zgârcești și-ți iei, de exemplu, un X1 sDrive 16d, e ca și când ți-ai cumpăra un pachet care cochetează cu ideea de SUV, mai puțin partea ce ține de Sport și Utility. Cu alte cuvinte, te alegi doar cu un Vehicle. Și dacă ești suficient de avar să ți-l iei și în echiparea de bază, fără nici una dintre opționalele din lista de mai jos, vei avea un BMW domol, spartan și destul de plictisitor. Rămâne la latitudinea ta dacă accepți să umbli cu jumătăți de măsură…
Puncte forte:
• Motorul energic
• Ținuta de drum fermă
• Transmisia automată impecabilă
• Sistemul xDrive
Nu ne plac:
• Designul planșei de bord
• Suspensiile dure
• Interiorul înghesuit
• Radarele poliției rutiere
Echipare: BMW X1 xDrive25d – Preț de bază: 37.572 €
- Linia xLine – 1.876 €
Echipamente standard
- Functie Start/Stop motor automată
- Recuperarea energiei de frânare
- Anvelope Runflat
- Covorașe din velur
- Triunghi reflectorizant și trusă de prim ajutor
- Faruri de ceață
- Dezactivare airbag pasager față
Echipamente opționale
- Transmisie automată Steptronic 2.240 €
- Servotronic 260 €
- Performance Control 156 €
- Pachet exterior cromat 240 €
- Bare longitudinale aluminiu satinat 302 €
- Plasa de separare în portbagaj 156 €
- Geamuri fumurii spate 365 €
- Oglinzi retrovizoare antiorbire 500 €
- Oglinda retrovizoare interioară cu funcție automată anti-orbire – inclus în pachet
- Scaune față reglabile electric cu memorie pentru scaunul conducătorului auto 1.303 €
- Scaune sport pentru conducatorul auto și pasagerul față 604 €
- Suport lombar pentru scaunul conducatorului auto și al pasagerului față 292 €
- Pachet compartiment de depozitare 302 €
- Scaune încălzite pentru conducatorul auto și pasagerul față 344 €
- Mod de funcționare ce include ECO PRO – inclus în pachet
- Sistem de spălare a farurilor – inclus în pachet
- Senzori de parcare (PDC față/spate) 782 €
- Senzor de ploaie și control automat al farurilor 135 €
- Faruri xenon pentru faza scurtă și faza lungă 917 €
- Pilot automat cu funcție de frânare 354 €
- Pachet lumini 302 €
- Asistent fază lungă 156 €
- Internet 104 €
- Activare internet – inclus în pachet
- Comanda vocală – inclus în pachet
- Conexiune extinsă a player-ului audio în telefonul mobil 104 €
- Apps 156 €
- Jante din aliaj usor Y-spoke de 18″, tip 322 – inclus în pachet (echiparea de vară)
- Volan sport îmbrăcat în piele cu padele pentru schimbarea vitezelor 125 €
- Ornamente interioare lemn Fineline Bay 354 €
- Pachet Navigație Professional 3.011 €
- Volan multifuncțional – inclus în pachet
- Cotiera față, culisantă 156 €
- Aer condiționat automat 636 €
- Sistem de navigație Professional – inclus în pachet
- Pregatire pentru telefon mobil cu interfață Bluetooth – inclus în pachet
- Interfață audio USB – inclus în pachet
- BMW Service Inclusive – 5 ani / 100000 km – inclus în pachet
- Manual de utilizare / Carte de service în limba română – inclus în pachet
Subtotal culoare, tapițerie și obțiuni: 18.014 €
Preț total model testat, cu TVA inclus: 55.586 €
Specificații tehnice:
BMW X1 xDrive25d xLine
- Diesel, 4L, 1.995 cmc, twin turbo twin-scroll, AWD
- 218 CP/4.000 rot/min, 450 Nm/ 1.500 – 2.500 rot/min
- 0 – 100 km/h în 6,8 secunde, 228 km/h
- 5,5 l/100 km, 145 g CO2/km
Credit foto: Andreea Diaconița & BMW Press
