Test Drive: BMW 120d xDrive – În rând cu lumea

Noul BMW Seria 1 nu mai e rebelul clasei sale. Și-a reconsiderat principiile și a devenit, cel puțin teoretic, mai cuminte, mai serios și mai matur. Teoretic, da?

Text & Foto: Andrei Barbu

Compactele premium sunt o categorie aparte. Din mai multe motive. Dar principalul e acela că trebuie să lupte cu liderul segmentului, adică Volkswagen Golf. Cel mai adesea, un Golf e mai accesibil, mai practic, mai bine echipat și, în general, le face pe plac tuturor. Singurul lucru care-i lipsește, e sigla unui brand premium. Așa că BMW Seria 1, Audi A3 sau Mercedes-Benz Clasa A pot părea niște aroganți prin comparație, mai ales dacă privești lucrurile superficial. Pentru că oricât ai încerca să găsești asemănări între Golf și rivalii săi premium, la un moment dat, ele dispar. Și poate că noul Seria 1 nu e cel mai bun exemplu pentru polivalența unei compacte, însă mașina asta face unele lucruri atât de bine, încât e greu să nu o apreciezi.

Trecerea la o platformă cu tracțiune față are avantajele ei, cu toate că propulsia Seriei 1 de odinioară avea farmecul ei. Dar, așa cum ziceam, noua filozofie a platformei comune îi permite compactei bavareze să vină cu un plus de spațiu care-i lipsea. Mai ales pentru cei din spate. Sigur, și acum lucrurile sunt departe de ideal, dar e mult mai bine. Pe urmă, BMW a reușit să împartă costurile necesare dezvoltării între multe modele: Seria 1, X1, X2 și Seria 2, plus familia de MINI-uri. Financiar, asta e o mișcare deșteaptă. Mai ales că numărul celor care-și cumpărau un Seria 1 pentru propulsia sa era unul destul de mic.

Design controversat, evoluție controversată, rezultat controversat. Exact ce-i place lui BMW!

Dar partea cea mai bună e că BMW nu s-a mulțumit cu un produs competitiv pe piață, ci a reușit să creeze una dintre cele mai mari surprize când vine vorba despre dinamică și despre plăcerea de a conduce o mașină de la care așteptările nu sunt cele mai mari. Nu vreau să intru prea mult în detalii tehnice, însă noul Seria 1 fentează mecanica pură și elimină nevoia unui diferențial cu alunecare limitată pe puntea față prin introducerea unui sistem electronic de control al pierderii de aderență. Acest sistem a debutat pe electricul i3s și are acronimul ARB. Limitarea pierderii de aderență este posibilă printr-o unitate electronică poziționată direct în unitatea de control a motorului și lucrează în tandem cu cea a sistemul electronic de control al stabilității. Declarativ, sistemul reacționează de trei ori mai repede decât un DSC clasic, iar cel de la volan percepe corecțiile ca fiind de 10 ori mai rapide. Știu că sună a marketing și comunicat de presă, însă noul 120d xDrive elimină subvirarea cauzată de accelerația în viraj într-un mod pe care nu l-am mai întâlnit până acum. Pentru că totul se întâmplă extrem de rapid, iar senzația pe care o ai de la volan este una mult mai mecanică și mai pură decât te-ai aștepta. Iar partea cea mai bună este că noul sistem xDrive poate livra cuplul în proporție de 50:50 între cele două punți în funcție de unghiul de bracaj, de poziția pedalei de accelerație, de viteză și de cuplul disponibil. Astfel, cu toate aceste elemente lucrând împreună pentru o experiență cât mai plăcută la volan, noul BMW Seria 1 devine o mașină extrem de agilă pentru segmentul său, chiar și atunci când vorbim despre un 120d xDrive.

Cu 190 de cai-putere și la 4.000 de rotații pe minut și cu un moment motor maxim de 400 Nm, disponibil între 1.750 și 2.500 de rotații pe minut, noul 120d xDrive accelerează de la 0 la 100 km/h în doar 7 secunde și atinge o viteză maximă de 230 km/h. Ceea ce sună foarte bine. Dar dacă echipezi mașina cu pachetul M Sport, care include atât direcția, cât și suspensia M Sport, o să ai o altă surpriză. Pentru că mașina se conduce ca un hothatch când vine vorba despre dinamică.

Este rigidă și fermă, iar direcția are, în sfârșit, un feedback. Prin urmare, din punct de vedere dinamic, un 120d xDrive, cu pachetul M Sport, este o jucărie impresionantă. Dar face asta sacrificând confortul. Pentru că aceeași suspensie care te-ncântă pe viraje, te va scoate din minți când drumurile se strică. Personal, mie mi-a părut prea rigidă pentru o compactă diesel, cu aptitudini polivalente. Sigur, asta poate și pentru că am îmbătrânit. E ciudat cum acum am ajuns să critic lucrurile pe care până nu demult le admiram la o mașină… În fine, dacă privești noul BMW Seria 1 din perspectiva unei mașini de familie, eu zic să uiți de suspensia M Sport. Dar na, cum ziceam, poate e doar vina mea.

Altfel, cu mașina asta vei avea un interior impecabil. Nu arată nici pe departe la fel de spectaculos precum cel din Mercedes-Benz Clasa A, însă pare mai bine construit, cu materiale mai bune și vine cu o senzație de calitate care nu dispare și care nu e umbrită de un design ultra-modern. Totul este gândit pentru utilitate maximă, iar iDrive-ul rămâne cel mai prietenos sistem din segment. Pur și simplu claritatea meniurilor, a setărilor și a opțiunilor, cu acționare prin intermediul selectorului rotativ, dar și cu ajutorul ecranului central tactil, sunt pentru mine exemplul de urmat.

Nu știu dacă noul Seria 1 este cel mai bun model din segment, dar știu sigur că poate fi o mașină foarte dinamică și pe care o să o iubești pe viraje, dar pe care o să o urăști pe drumuri proaste. Evident, totul ține de cum o configurezi și de ce anume preferi. Dacă testul ăsta ar fi avut loc acum 10 ani, mașina asta m-ar fi cucerit. Acum, cred că un mix între sportivitate și confort e alegerea mai potrivită. Până la urmă, totul ține de perspectiva din care privești, nu?

 

BMW 120d xDrive

DATE TEHNICE

Preț de listă cu TVA (euro): 37.425

Putere (CP/rpm): 190/2.500-4.000

Cuplu maxim (Nm/rpm): 400/1.750-4.000

0-100 km/h (s): 7,0

Viteză maximă (km/h): 230

Consum mediu (l/100 km): 4,5-4,7

Emisii CO2 (g/km): 117-124

BMW Motorrad

Comentarii

©2025 BMW BLOG ROMANIA.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

BMW BLOG ROMANIA aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account