Test Drive: BMW X5 xDrive30d vs. Volvo XC90 D5 AWD: Tur de forță

Test Drive: BMW X5 xDrive30d vs. Volvo XC90 D5 AWD: Tur de forță

Volvo zice că XC90 este cel mai premiat SUV din toate timpurile. Noul BMW X5 pare că e mai puțin interesat de premii și mai concentrat pe clienți.

Text: Andrei Barbu    Foto: Cars Photo

Anul 2018 a fost propice pentru Volvo, marca înregistrând al cincilea an consecutiv cu record de vânzări.
În același timp, 2018 a fost și primul an în care Volvo a vândut mai mult de 600.000 de modele. Prin comparație, tot în 2018, BMW a vândut fix 2.125.016 de modele. Pe de altă parte, Volvo nu ar fi ajuns
la acest nivel dacă nu ar fi existat XC90. Acesta este modelul care a renăscut marca suedeză, cel care a setat actuala linie de design și pilonul pe care s-a bazat întreaga strategie Volvo.

Totuși, anii au trecut repede peste XC90, așa că în 2019 SUV-ul suedez împlinește cinci anișori. În timp ce noul X5 este cât se poate de nou. O parte din strategia Volvo s-a concentrat pe sistemele de propulsie și pe o gamă compusă exclusiv din motorizări de 2,0 litri. Nu știu dacă e strategia corectă sau nu, dar un lucru e cert. Niciodată un motor de 2,0 litri nu o să țină pasul cu unul de 3,0 litri. Mai ales când vorbim despre producători premium și despre SUV-uri mari, greoaie, cu tracțiune integrală. În cazul de față,
avem de-a face cu un XC90 D5 AWD. Adică cea mai puternică versiune a diesel-ului de 2,0 litri. Cu 235 de cai-putere și 480 Nm, acest XC90 pare o alegere cât se poate de potrivită la prima vedere.
Cu un sprint 0-100 km/h în 7,8 secunde și cu o viteză maximă de 220 km/h, ai crede că mașina se mișcă bine. Dar asta doar până te urci în noul X5 xDrive30d. Cu 265 CP și 620 Nm, X5-ul zboară pe lângă XC90, fiind mai rapid cu 1,3 secunde în cazul sprintului 0-100 km/h. Iar această diferență este și mai notabilă în cazul accelerațiilor în reprize. Pur și simplu, comparând cele două modele, îți dai seama că XC90 D5 AWD n-are cum să țină pasul cu X5 xDrive30d.
Și îți mai dai seama că unui SUV atât de mare îi vine mult mai bine un motor de 3,0 litri. Infinit mai bine. Mai ales când diferența între consumurile medii declarate este de numai 0,6 l/100 km.
Acum, c-am stabilit că diferențele dinamice sunt uriașe între cele două modele, să trecem la ținuta de drum.

Ambele modele sunt echipate cu suspensii pneumatice, ambele au transmisii automate cu opt trepte și ambele au tracțiune integrală. Dar asemănările se opresc aici. În timp ce X5 este o plăcere pe drumuri virajate, chiar și într-o echipare orientată spre confort, XC90 dezamăgește și îți cere să ții în frâu orice
pornire sportivă. Ceea ce n-ar fi neapărat un lucru rău dacă ar fi compensat de un nivel de confort superior. Dar, și la acest capitol, XC90 rămâne în urmă. X5 trece mai ușor peste denivelări, le transmite
mai puțin în interior, este mai rafinat și mai confortabil. În timp ce suspensia lui XC90 lucrează cu zgomot când trebuie să preia imperfecțiunile asfaltului, în noul X5 e deplină liniște, suspensia lucrând
fără să te enerveze cu zgomote inutile.

În plus, mai apare o diferență notabilă și în modul de funcționare al transmisiilor. În timp ce cutia lui XC90 nu e mereu hotărâtă și nu știe întotdeauna ce are de făcut, Steptronic-ul lui BMW nu ezită niciodată și schimbă treptele la fel de sigur precum un lunetist apasă trăgaciul când are ținta în vizor. Toate aceste aspecte te fac să-ți dai seama că și cel mai premiat SUV din toate timpurile este viciat dacă-l compari cu cel mai nou rival.

În interior, supremația X5-ului continuă fără echivoc. Sigur, pentru ochi, interiorul lui XC90 s-ar putea să fie mai plăcut prin prisma designului. Nu poți nega faptul că XC90 are un interior superb desenat. Aerisit, elegant și construit dintr-o combinație de materiale și culori extrem de plăcute. Dar, chiar dacă
X5 este ceva mai conservator, calitatea materialelor este net superioară. Iar când vine vorba de interacțiunea cu mașina, prăpastia devine și mai mare.

În timp ce Volvo îți oferă o tabletă de control pentru funcțiile mașinii, X5 mizează în continuare pe infailibilul iDrive. Sistem care acum are și el un ecran tactil. Tableta din XC90 arată foarte bine, funcționează similar cu un iPad, dar este greu să o folosești în timp ce mergi. Gândește-te doar că pentru a schimba temperatura, trebuie să-ți iei ochii de la drum și să apeși o serie de butoane tactile. Toate astea în timp ce mergi cu 130 km/h, pe autostradă. Sau, și mai rău, în timp ce mergi cu 100 km/h pe DN1. Setarea temperaturii ar trebui să fie o chestie intuitivă, pe care să o faci fără să-ți iei ochii de la drum. Dar în XC90 eu n-am putut. Poate e vina mea, dar tind să cred că e a mașinii. Butoanele climatizării trebuie să rămână fizice! Și punct.

Ținând cont de tot ce am scris mai sus, ai crede că XC90 e mașina considerabil mai ieftină. Sau cel puțin
mult mai bine echipată în standard, nu-i așa? Ei bine, nu. Prețul de listă pentru un XC90 D5 AWD în echiparea Inscription este 68.145 de euro, cu TVA inclus. Prețul de listă pentru X5 xDrive30d este 68.842 de euro, cu TVA inclus. Adică o diferență de numai câteva sute de euro, în condițiile în care diferența dintre cele două motorizări este uriașă. Ce mă deranjează cel mai tare e faptul că Volvo te pune să plătești pentru câteva chestii esențiale, chiar dacă alegi echiparea Inscription. Mai exact, scaunele încălzite nu sunt standard, ele costă 380 de euro. Senzorii de parcare cu avertizare sonoră sunt 410 euro. Interfața smartphone cu Apple CarPlay și AndoridAuto costă 360 de euro. În același timp, BMW îți oferă în standard inclusiv asistentul de parcare. Adică sistemul ăla care face mașina să meargă singură cu spatele. Evident, conectivitatea cu telefonul mobil este și ea standard în X5. Altfel, dotările sunt similare pentru cele două modele. De la tapițerie din piele, scaune reglabile electric și multe altele.
Din punctul meu de vedere, XC90 a rămas foarte mult în urma rivalilor și are clar nevoie de apariția unei
noi generații care să încerce măcar să țină pasul. Mai ales că, pe lângă noul X5, în showroom-uri a intrat și noul Mercedes-Benz GLE. Așa că dacă te orientai către un XC90, mai bine îți schimbi strategia.

Volvo XC90 D5 AWD Inscription
DATE TEHNICE
PREȚ de listă cu TVA (euro): 68.145
PUTERE (CP/rpm): 235/4.000
CUPLU (Nm/rpm): 480/1.750
0-100 km/h (s): 7,8
VITEZĂ MAXIMĂ (km/h): 220
CONSUM MEDIU (l/100 km): 6,0-6,2
EMISII CO2 (g/km): 158-162
EXCELENȚĂ: Siguranța rămâne, în continuare, prioritară.

Siguranța înainte de toate: Volvo XC90 a obținut cinci stele Euro NCAP. Cu 97% pentru protecția  pasagerilor adulți, 87% pentru protecția pasagerilor copii, 72% pentru protecția pietonilor și 100% în cazul sistemelor de asistență.

BMW X5 xDrive30d
DATE TEHNICE
PREȚ de listă cu TVA (euro): 68.842
PUTERE (CP/rpm): 265/4.000
CUPLU (Nm/rpm): 620/2.000
0-100 km/h (s): 6,5
VITEZĂ MAXIMĂ (km/h): 230
CONSUM MEDIU (l/100 km): 6,0-6,8
EMISII CO2 (g/km): 158-179
EXCELENȚĂ: Sportivitate, atitudine și confort.

Siguranța înainte de multe: Evident, și noul BMW X5 are tot cinci stele. Dar cu 89% în cazul protecției pasagerilor, 86% în cazul protecției pasagerilor copii, 75% în cazul protecției pietonilor și 75% pentru sistemele de asistență.

BMW Motorrad

Comentarii

©2019 BMW BLOG ROMANIA.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

BMW BLOG ROMANIA aparține grupului de presă IN MOTION MEDIA.

Conectează-te folosind datele de autentificare

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account