BMW E12: istoria Seriei 5, episodul 1 [VIDEO]
BMW E12 este prima generație BMW Seria 5 și a fost lansat oficial în anul 1972, înlocuind modelele din „Noua Clasă” în încercarea bavarezilor de a se reinventa.
Cu toate aceasta însă, chiar dacă acum suntem la cea de-a șaptea generație a Seriei 5, rădăcinile acestui model încep încă înainte de BMW E12. Practic, din anii ’60, cu modelele 1500, 1800 sau 2000, BMW plasează strategic produse într-un segment pe care putem să-l identificăm acum ca fiind cel al sedanurilor premium. În 1972, BMW a decis înlocuirea „Noii Clase” și schimbarea nomenclaturii modelelor sale, BMW E12 fiind de altfel chiar primul model din istorie care folosește nomenclatura prezentă și astăzi. Încă de acum mai bine de patru decenii BMW poziționa Seria 5 ca fiind un sedan care reușește să ofere o combinație unică între sportivitate, eleganță și confort.
Prezentat oficial în cadrul Salonului Auto de la Frankfurt din anul 1972, BMW E12 a avut inițial doar două motorizări: 520 și 520i. Inițial, „i”-ul din nume corespundea cu prezența injecției mecanice, în timp ce motorizările fără „i” erau alimentate prin carburație. Cu 115 CP pentru 520 și 130 CP pentru 520i, BMW E12 înlocuia „Noua Clasă” și stabilea o nouă nomenclatură pentru modele bavareze. Cu un design complet nou pentru BMW, prima generație BMW Seria 5 a fost desenată de francezul Paul Bracq și a definitivat linia de design a modelelor BMW atât de importantă pentru anii ’70. Farurile duble, silueta dinamică și curba Hofmeister a montaților C au fost reinterpretate, iar forma lui BMW E12 este probabil unul dintre cele mai curate și frumoase desene ale modelelor bavareze. O premieră pentru BMW E12 a fost și folosirea pentru prima oară în istorie a unor clacule computerizate pentru a determina zonele de deformare ale caroseriei în cazul unui impact, pentru a putea oferi astfel un plus de siguranță celor aflați la bord.
La un an după lansare, are loc apariția și primului propulsor cu șase cilindri în linie pentru BMW E12. Sub denumirea BMW 525, acesta reușea să livreze 145 de cai-putere. De-a lungul timpului au apărut și mai multe motorizări, atât mai puternice, dar și unele mai economie. În 1976, imediat după apariția primului BMW Seria 7 – E23 -, BMW E12 a primit un facelift. Principalele modificări au fost repoziționarea fantei de alimentare din spate către în lateral, alungirea blocurilor optice spate, dar și adăugarea unei nervuri pe capotă, care nu face altceva decât să accentueze grila față. În plus, gurile sistemului de ventilație au fost repoziționate pentru a oferi o mai bună distribuție a aerului în interior. Totuși, unul dintre modelele cu adevărat spectaculoase avea să apară de abia în 1980, atunci când goana după cai-putere prinsese deja avânt.
În același an cu lansarea pe piață a modelului BMW E12 lua naștere și divizia BMW Motorsport GmbH, al cărei aport la imaginea pe care o are acum BMW probabil că nu va putea fi contorizat niciodată. De aici apare și primul model care poate fi considerat predecesorul modelelor M5. Mai exact: BMW E12 M535i. Cu un motor de 3,5 litri, BMW E12 M535i dezvolta 218 cai-putere la 5.200 rpm și un moment motor maxim de 304 Nm la 4.000 rpm. Neoficial, sprintul 0-100 km/h dura 7,2 secunde, în timp ce viteza maximă era de 228 km/h. Cu o suspensie modificată de BMW Motorsport GmbH, E12 M535i are amortizoare Bilstein și discuri de frână mai groase cu trei milimetri decât ale celorlalte versiuni echipate cu motorizări cu șase cilindri. În total, în Europa, au fost produse 1.410 unități (960 cu volan pe partea dreaptă și 450 cu volan pe partea stângă).
O altă parte interesantă a poveștii lui BMW E12 M535i este cea a modelelor destinate pentru Africa de Sud. Din cauza taxelor de import foarte mari, aceste modele au fost trimise în Africa de Sud sub forma de kit car-uri și asamblate local, astfel că alte 240 de unități au fost comercializate pe continentul african. Mai mult, există alte 1.416 de modele „hibrid” asamblate tot în Africa de Sud, dar care sunt un mix ciudat între BMW E12 și BMW E28. Practic, din 1981 până în 1984 – perioadă în care în restul lumii BMW E28 își făcuse deja apariția – în Africa de Sud s-au asambalt caroserii de BMW E12 care au împrumutat câteva elemente de la E28. Astfel, componentele mecanice și caroseria erau ale lui BMW E12, dar interiorul conținea foarte multe elemente de la E28. Acest model, considerat un hibrid E12/E28 avea chiar un nume de cod propriu: 4709.
În total, BMW E12 a fost comercializat în aproape 800.000 de unități în cei nouă ani pe care i-a petrecut pe piață. Interesant este și faptul că Mercedes-Benz W 123 – rivalul lui E12 și predecesorul Clasei E – a fost lansat în anul 1976, exact anul în care BMW E12 a primit un facelift.
Mai jos poți viziona un video despre prima generație BMW Seria 5: