BMW M5 Touring: 507 CP și 1.650 de litri
Pentru că în partea a doua a zilei nu par să mai apară știri de interes pentru BMW și pentru că m-am tot gândit care ar fi mașina pe care aș alege-o dacă aș avea buget nelimitat, dar ar trebui să am o singură mașină pe care să o folosesc și la piață, și în vacanță, și în oraș, dar și pe circuit mi-am dat seama că aș alege un BMW M5 Touring E61. De ce?
BMW M5 Touring E61 este o mașină rară, atât de rară încât doar 803 unități BMW M5 Touring E61 au fost produse vreodată în configurația cu volan pe partea stângă și alte 222 de unități cu volan pe partea dreaptă. Ceea ce înseamnă că această mașină are un potențial serios de a ajunge să fie foarte râvnită în următorii ani, mai ales că acum prețurile sunt încă destul de jos. La o căutare pe mobile.de poți găsi un exemplar BMW M5 Touring E61 al cărui preț să nu depășească 30.000 de euro. Ceea ce, în condițiile date, nu e deloc un preț rău. Pe de altă parte, dacă te gândești la impozitul anual pe care va trebui să-l plătești statului – aproximativ 7.500 de lei pe an – cei 4.999 de centimetri cubi ai motorului V10 nu mai sunt atât de atractivi. Dar, plecasem de la idee că avem buget nelimitat, dar că trebuie să cumpărăm o singură mașină.
Poți să nu fi de acord cu mine, însă eu aș opta pentru un BMW M5 Touring E61. În primul rând, pentru nebunia de care dădovadă mașină. În al doilea rând, pentru că are o distribuție a maselor aproape egală. În al treilea rând, pentru că are sub capotă unul dintre cele mai lăudate motoare fabricate vreodată de BMW. În fine, aș alege mașina asta pentru că are 507 CP și 1.650 de litri de volum al portbagajului și pentru că se califică cu brio pentru toate sarcinile unei mașini de zi cu zi și aduce și ceva în plus: emoție. Inima care bate sub capota unui BMW M5 Touring E61 este un V10 de 5,0 litri, normal aspirat, care se turează ca un nebun până la 8.250 de rotații pe minunt. Singurul lucru care nu e perfect la mașina asta este transmisia automată, un SMG de a treia generație, care are toate șansele să smucească ca o turbată atunci când te duci liniștit la piață. Dar aș trece fără prea multe bătăi de cap peste aspectul ăsta, chiar dacă aș fi preferat o manulă care, din păcate, nu a ajuns niciodată pe BMW M5 Touring E61.
Pe de altă parte, SMG-ul cu șapte trepte care echipează mașina mea de vis este o transmisie complet nouă, care nu are nicio legătură cu SMG-urile precedente care au echipat modelele BMW M3 E46 și BMW M3 E36 și a fost dezvoltată de la zero pentru a lucra cât mai bine cu V10-le de sub capotă. Transmisia asta are nu mai puțin de 11 moduri în care poate fi configurată, tocmai pentru ca la un moment dat, să găsești setarea care-ți convine cel mai mult. Șase dintre aceste moduri sunt în modul manual, iar celelalte cinci moduri sunt disponibile pentru modul automat de condus. Aaa, să mai spun că SMG-ul III vine la pachet și un sistem Launch Control? Și că mașina accelerează de la 0 la 100 km/h în 4,8 secunde?
Un alt motiv pentru care BMW M5 Touing E61 îmi place atât de mult este acela că mașina asta e destul de discretă. Nu strigă prin toți porii că e mai rapidă decât un 911, nu vine cu elemente aerodinamice desprinse din Mad Max și se integrează perfect în parcarea de la Ikea. Cu toate astea, dacă ești atent, îți dai seama că nu ai de-a face cu un 520d. Eșapamentul, jantele, logo-urile și prizele de aer te ajută să ghicești că ai asta nu-i o mașină normală și că nici posesorul ei nu e tocmai normal. Atunci când BMW a decis să introducă și variantă Touring a M5-ului în producția de serie, în 2007, M5 E61 era cel mai rapid break disponibil pe piață. O mare parte din „viteza” mașinii a fost acordată de reducerea greutății care, deși nu pare deloc impresionantă, a avut efectul dorit. Cântărind 1.880 de kilograme la gol, BMW M5 Touring E61 obține un raport greutate/putere de 3,7 kg/CP, ceea ce înseamnă cele 4,8 secunde necesare pentru sprintul 0-100 km/h sunt cât se poate de reale. Viteza maximă e de 250 km/h, iar BMW M5 Touring E61 parcurge 1.000 de metri cu start de pe loc în puțin peste 22 de secunde. Și pentru că un M veritabil nu merge repede doar în linie dreaptă, mașinuța asta are o distribuție a maselor de 49,5% pe față și 50,5% pe spate, adică e foarte aproape de perfecție.
Printre jucăriile importante ale lui BMW M5 Touring E61 se numără câteva lucruri care în mod normal nu prea ar avea ce să caute pe un break. Despre primul dintre ele, transmisia, am discutat ceva mai sus, însă lista continuă. Sistemul de direcție a fost modificat pentru a ține pasul cu viteza de care e capabilă mașină, astfel că noul sistem de direcție e în strânsă legătură cu sistemul electronic de control al amortizorelor, tocmai pentru ca setările să fie aceleași pentru toată mașina. Un alt „obiect” este diferențialul M variabil, care poate să ofere un grad de blocare de până la 100% în cazul în care este nevoie. Un diferențial, în condițiile în care una dintre cele două roți pierde aderența ar tăia din fluxul de putere transmis către puntea spate la un grad mai mare decât ar fi necesar. Diferențialul M variabil se bazează pe diferența dintre viteza de rotație a celor două roți de pe puntea spate și oferă un grad de blocare potrivit pentru fiecare situație de condus, fără a interveni în fluxul de putere.
M Dynamic Mode este un mod special creat pentru modelel M al sistemului dinamic de cntro al stabilității și, printr-o simplă apăsare de buton, îi permite șoferului să-și facă de cap, intervenția electronic apărând doar în momentele în care se detectează depășirea limitelor fizice ale dinamicii. Acest mod se activează prin intermediul unui buton de pe volan. Un alt sistem benefic pentru șofer este controlul dinamic al amortizoarelor (EDC). Acest permite o ajustare continuă, într-o infinitate de setări, a amortizoarelor, tocmai pentru a îmbunătății comportamentul dinamic al mașinii, iar șoferul poate selecta unul dintre cele trei moduri de set-up disponibile, de la confortabil, până la rigid. Și, pentru că vorbim despre o mașină de 507 CP care cântărește totuși 1.880 de kilograme, sistemul de frânare este unul cât se poate de important. Divizia M și-a făcut treaba cât se poate de bine, astfel că BMW M5 Touring E61 oprește în 36 de metri de la o viteză de 100 km/h. În cazul în care viteza de deplasare este de 200 km/h, mașina oprește în 143 de metri. Diametrul discurilor de frână este de 374 mm pe față și 370 mm pe spate, iar jantele care le acoperă sunt de 19 inch.
Partea cea mai bună a modelului BMW M5 Touring E61 apare atunci când discuția duce spre interior. Pentru că vorbim totuși despre o mașină lansată în 2007, la bordul acestui dream-car ai parte de tot confortul pe care-l aștepți de la o mașină modern. Suspensia de pe spate este pneumatică, cu funcție de autonivelare, iar printre dotările de top se numără Head-Up Display, faruri bi-xexon adaptive, precum și clasicele sisteme de navigație și infotainment, dar și un sistem TeleServices. Sistemul de climatizare are integrat un mod automat de recirculare a aserului atunci când detectează că aerul de afară conține substanțe nocive, iar în pachetul BWM Individual a fost inclus și un sistem de sunet de înaltă calitate, cu 16 difuzoare. Pe lângă asta, volanul multifuncțional M îi permite șoferului să controleze o mare parte din funcțiile și din setările mașinii, fără să-și ia mâinile de pe volan. Iar pentru că nu ai întotdeauna nevoie de toți cei 507 cai-putere al motorului, mașina vine cu trei programe de management. Primul, cel default, activat la fiecare pornire a motorului, limitează puterea maximă a motorului la 400 CP, urmând ca toți cei 507 CP să fie disponibili doar la cerere. Aaa, da, și consumul mediu oficial este de fix 15,0 l/100 km.
BMW M5 Touring E61, deși nu pare să fie prima alegere, este mașina ideală pentru mine. V10-le de sub capotă este atât de nebunesc pentru un break încât nu are cum să nu te atragă, iar nivelul de echipare, împreună cu performanțele dinamice și caracterul practic de invidiat îl transformă pe BMW M5 Touring E61 în mașina mea ideală. Dacă ești de altă părere, lasă-ne un comentariu mai jos…
Sursă foto: BMW Group