Cele mai ciudate concepte BMW din ultimii 30 de ani, dar care au schimbat lumea auto
Când vine vorba despre concepte BMW lucrurile sunt, în general, impresionante. Totuși, bavarezii au reușit să prezinte în ultimii 20 de ani o serie de concepte BMW cel puțin ciudate, dacă nu chiar urâte. Așa că am hotărât să facem un „Top 5” cu cele mai „anormale” concepte BMW prezentate în ultimele trei decenii, dar care au schimbat fața următoarelor generații de modele BMW.
Locul 5: BMW Z18 Concept
În topul celor mai ciudate concepte BMW nu avem cum să nu includem unul pe care cel o puțin o parte dintre noi l-ar fi dorit în producția de serie. BMW Z18 Concept este pe cât de ciudat, pe atât de atractiv. Și nu prin prisma designului, ci mai degrabă prin ce-ți propune. Bazat pe BMW Z3, dar înălțat și echipat cu tracțiune integrală, BMW Z18 Concept ar fi fost propulsat de motor V8, de 4,4 litri, care ar fi dezvoltat 355 de cai-putere. BMW Z18 Concept ar fi fost o mașină extrem de distractivă pentru că-și propunea să combine toate posibilitățile de off-road ale unei motociclete de enduro într-o mașină. Cu o caroserie construită din plastic și cu un interior modular, alături de un motor superb, BMW Z18 Concept ar fi devenit jucăria perfectă pentru pasionații de aventură motorizată. Un alt lucru interesant despre BMW Z18 Concept este că a trebuit să aștepte cinci ani pentru a fi prezentat, în 1995, în cadrul Salonului Auto de la Tokyo. Cu toate că el a fost construit în 1990, bavarezii au decis să îl prezinte cu ocazia împlinirii a 15 de ani de existență „think tank”. Da, acum pare o mașină urâtă, dar în 1995 trebuie să fii captat toată atenția. În plus, suntem convinși că ar fi fost extrem de distractiv. Mai mult, BMW Z18 Concept a fost primul roadster „off-road” prezentat de BMW și probabil atenția de care s-a bucurat acest concept a dus mai departe ideea lansării gamei X.
Locul 4: BMW E1 Concept
Dacă ți se pare că BMW E1 Concept seamă cu actualul BMW i3 asta se întâmplă pentru că, cel mai probabil, BMW i3 a avut câteva lucruri de învățat de la BMW E1 Concept. Prezentat în cadrul Salonului Auto de la Frankfurt, din anul 1991, BMW E1 a fost primul concept complet electric funcțional prezentat de BMW. Cu o serie de inovații de ordin aerodinamic, cu posibilitatea de a transporta patru pasageri, BMW E1 promitea o automonie electrică de peste 200 de kilometri și o viteză maximă de 120 km/h. De fapt, BMW E1 este unul dintre conceptele care a prevăzut viitorul de acum, chiar dacă a fost gândit și construit acum 24 de ani. În momentul prezentării sale, BMW E1 a captat atât atenția publicului, cât și a presei de specialitate. BMW E1 a fost votat de cititorii publicației „Auto Zeitung” câștigător în categoria „Enviroment and Technology”, în timp ce publicația „AutoBild” a desemnat conceptul BMW E1 ca find „cel mai avansat vehicul al secolului”. Considerat ca fiind un pionier în lumea mobilității electrice, BMW E1 a reprezentat, acum 24 de ani, ideea unei schimbării care avea să vină câteva decenii mai târziu, sub forma lui BMW i3.
Locul 3: BMW Z29 Concept
Uneori, frumusețea nu e la exterior, iar acesta pare să fie și cazul acestui concept care, între noi fie vorba, nu e nici pe departe cel mai frumos. Totuși, povestea sa este extrem de impresionantă, mai ales că multe dintre inovațiile sale au fost introduse mai apoi în lumea magică a modelelor M. BMW Z29 Concept a fost prezentat în 2001, cu ocazia împlinirii a 25 de ani de existență BMW Technik GmbH și a reprezentat colaborarea dintre două depratamente extrem de importante pentru BMW. Astfel, BMW Technik GmbH și BMW M GmbH și-au dat mâna pentru a crea un concept care avea să impresioneze prin tehnologie.
BMW Z29 a fost construit în jurul unui singur scop: acela de a crea o mașină cu o greutate cât mai redusă. O spotivă clasică, cu două locuri, care să ofere performanțe dinamice de excepție, dar nu prin putere pură, ci mai degrabă printr-o construcție ușoară. Puterea venea din partea unui motor cu șase cilindri în linie – același care propulsa și generația de atunci a BMW-ului M3 – și care, pentru Z29,dezvolta o putere maximă de 336 de cai-putere. BMW Z29 ar fi accelerat de la 0 la 100 km/h în 4,4 secunde și ar fi avut un raport de 3,4 kg/CP. Celula de siguranță a pasagerilor a fost constuită din fibră de carbon, în timp ce puntea spate, precum și modulele față și spate au fost construite din aluminiu. Un alt aspect interesant al acestui concept sunt ușile de tip „foarfecă” care nu au intrat în producție decât odată cu BMW i8. Mai mult, BMW Z29 a furnizat mai multe soluții de excepție pentru ce avea să devină, în 2004, BMW M3 CSL.
Locul 2: BMW X Coupe Concept
Dacă ar fi alegem cel mai ciudat concept BMW prezentat vreodată, X Coupe Concept ar fi cu siguranță printre favoriți. Acest concept a fost prezentat în 2001, în cadrul Salonului Auto Nord American și a reușit să atragă suficientă atenție încât BMW să ducă această idee mai departe și să o implementeze într-un model de serie: BMW X6. La momentul prezentării oficiale, BMW X Coupe Concept a fost introdus ca fiind un vehicul „care nu aparține vreunei clasei” și ca „întâlnirea dintre X și Z”. Adică un SUV, combinat cu un coupe – Z4 – pentru a se naște ce astăzi numim Sport Activity Vehicle. Sigur, încă nu există un SUV care să arate ca un coupe, dar BMW X6 a deschis o nișă destul de importantă, care și-a tras inspirație din acest concept ciudat. La momentul prezentării, BMW X Coupe Concept era echipat cu motor diesel, de 3,0 litri, cu șase cilindri în linie, care dezvolta 184 de cai-putere și era echipat cu un sistem de tracțiune integrală. În plus, BMW X Coupe Concept avea doar trei portiere, chiar dacă partea din spate a mașinii se deschidea cu totul pentru a putea privi sub caroserie. În marea familie care se definește prin concepte BMW, acest X Coupe este unul care nu a dat naștere doar unui singur model, ci unui segment cu totul nou. Am avut X6, X4 și se pare că vom avea și un BMW X2. Mercedes-Benz a prezentat noul GLE Coupe și se pare că lucrează și la un GLC Coupe, în timp ce Audi a anunțat dezvoltarea unui viitor Audi Q6, dar și un Audi TTQ. Range Rover practic s-a salvat prin lansarea lui Evoque și exemplele ar putea continua. Oricum ar fi, BMW X Coupe Concept își merită acest loc doi în topul nostru.
Locul 1: BMW Z22
Fără îndoială, Z22 este unul dintre cele mai urâte concepte BMW prezentate vreodată. Și, la fel ca în cazul lui X Coupe Concept este unul care a modelat industria auto a prezentului printr-o gamă uriașă de inovații. Pe lângă faptul că poate fi considerat a fi o rudă nu foarte îndepăratată a lui BMW Seria 2 Gran Tourer, Z22 este, din punctul nostru de vedere, cel mai important concept prezentat de BMW. Și avem și argumente.
Imaginează-ți că suntem în anul 1999. Că atunci se lansa versiunea 5.0 a browser-ului Internet Explorer. Că tot atunci rețelele sociale erau anunțate prin MySpace și Napster. Că tot în 1999 era anunțată „descoperirea” unui noi sistem, numit Bluetooth și că Bill Clinton era președintele Statelor Unite. Ai prins ideea, 1999 era un an în care inovația tehnologică în lumea auto era practic la început. Și tot atunci apare BMW Z22, un concept care cuprindea în premieră 70 de inovații și 61 de invenții înregistrate în domenii precum șasiu, construcție ușoară, siguranță, sisteme mecanice și de control sau unități centrale de comandă. Pentru prima oară plasticul ranforsat cu fibră de carbon a fost folosit într-un vehicul și a permis îndeplinirea tuturor standardelor de siguranță ale vremii, precum și o greutate foarte scăzută. Servodirecția „steer by-wire”, sistem de frânare electro-mecanic, camere video în locul oglinzilor, dar și un design minimalist al interiorului pe care îl putem oarecum regăsi la i3-ul de astăzi. Mai mult, BMW Z22 avea faruri adaptive, sistem Head-Up Display, dar și o primă idee a ce avea să se transforme în iDrive. Da, BMW Z22 este un concept urât, dar nivelul de tehnologie pe care-l aducea lumii auto bavareze este impresionant, chiar și astăzi și tocmai de aceea este pe primul loc în topul nostru.
Dacă ai propuneri pentru concepte BMW care ar fi trebui să intre în acest top, nu uita că poți să ne lași un cometariu mai jos și vom avea grijă să îți răspundem.