Cum functioneaza competitiile interne de design la BMW

In cadrul BMW Group lucreaza in jur de 450 designeri in intreaga lume, majoritatea in biroul din Munchen. De-a lungul interviurilor noastre cu designerii BMW, am incercat sa decodificam procesul unei competitii interne de design, care are loc la momentul lansarii unui nou model pe piata.
Inainte de a va prezenta ideile pe care le-am colectat si pus cap-la-cap, am vrea sa specificam ca acestea se bazeaza pe informatia descoperita de noi de-a lungul anilor anteriori si ca aceasta nu a fost in vreun fel confirmata oficial de BMW.
La BMW Group, aspectul fundamental al procesului de design este reprezentat de competitia interna de design, pentru designul exterior si interior al unei masini. Procesul incepe odata cu schitele de design realizate de designeri, care trec prin mai multe etape decizionale. Unele dintre ele sunt prezentate directorilor de design, iar in runda finala sunt aratate membrilor Consiliului de administratie BMW.
Prima etapa se axeaza pe determinarea proportiilor noilor modele. Schitele servesc drept punct de plecare. Urmatoarea etapa se concentreaza pe aspectul estetic, infatisare si felul in care se aliniaza la limbajul de design al fiecarui model. Liniile si suprafetele de design joaca un rol important in luarea deciziei finale.
In runda urmatoare, se trece de la plansa de desen la modelele din lut, unde doar cativa designeri norocosi mai raman in concurs, si care lucreaza strans alaturi de artistii modelisti pentru a imprima ideile lor de design. Utilizand modelele din lut, proportiile masinii sunt dezvoltate si mai mult, si testate pentru a le putea fi evaluata fezabilitatea.
In etapa finala totul se reduce la detaliile fine, si la rafinari. La acest moment, designerii BMW analizeaza cu atentie masina din toate unghiurile si se asigura ca toate elementele sunt imbinate armonios. In aceasta etapa finala, designerii BMW discuta si cu inginerii si colaboreaza la ceea ce se dovedeste a fi un model gata de productie sau un concept.
Ca exemplu, pentru a realiza BMW Seria 5 Gran Turismo a fost nevoie de 3-4 ani. Competitia interna de design a inceput cu 20 designeri. Au fost selectate sase schite, sase idei de design. Dupa doua runde de evaluare si eliminari, s-a ajuns la trei echipe care au prezentat modelele lor in lut Consiliului de administratie.
Intr-un interviu realizat recent, Anders Warming, Director de Design Exterior la BMW Group, a declarat ca el incurajeaza pe oricine din echipa sa de designeri sa participe la aceste competitii interne.
Oricine. In echipa mea am oameni care lucreaza la toate versiunile de serie si la masinile concept, si oameni care sunt axati pe detalii specifice, si mai am o echipa axata pe masinile M si pachetele M sport, si tot asa.
Asadar e o combinatie de diverse grupuri. Dar de exemplu am un designer foarte bun in echipa M, si daca un designer din echipa M doreste sa participe la realizarea schitelor unei masini concept, nu i-as interzice niciodata acest lucru. As spune: “Arata ideile tale, vorbeste cu ceilalti, invatati unul de la celalalt.” Poate ca acest detaliu de la o schita M va face si mai valoros conceptul nostru, pentru ca am adaugat la el experienta M.
Asadar, cu cat putem impartasi mai multe, cu cat ne putem roti mai mult intre departamente, cu atat putem face mai multe. Asta se intampla in echipa.
In al doilea rand cred foarte puternic in aceasta rotatie. Oamenii au ocazia sa aiba de-a face cu toate aspectele de design (BMW, MINI, Motociclete, Rolls-Royce) iar rotatia lor intre aceste departamente de design ajuta la impartasirea experientei.
Desi nici aceasta informatie nu a fost confirmata de BMW, am aflat de la surse apropiate BMW ca unele din aceste modele de lut care ajung in faza finala sunt pastrate de BMW intr-o locatie secreta si pot servi ca inspiratie pentru modele viitoare.
