BMW i3 versus Volkswagen ID.3 – Cursa pentru autonomie
Producția lui BMW i3 va fi extinsă până în 2024. Iar asta va face obligatorie cel puțin încă o creștere a autonomiei, pentru ca modelul bavarez să facă față noii generații de rivali electrici din segmentul compact, precum Volkswagen ID.3.
BMW i3 a debutat în 2013, fiind un model de avangardă în rândul mașinilor electrice. Are structură din plastic ramforsat cu carbon, portiere cu deschidere în oglindă și un design care nu își arată ridurile după circa 6 ani de carieră. Vânzările acestui model au crescut de la an la an, pe fondul subvențiilor oferite de state pentru mașini electrice și odată cu creșterea numărului de stații de încărcare. BMW i3 a primit în mai multe rânduri creșteri ale capacității bateriei, dar chiar și așa noii săi concurenți îl surclasează la capitolul autonomie.
Unul dintre principalele modele pe care i3 trebuie să le prindă din urmă este Volkswagen ID.3. Acesta este supranumit pe bună dreptate “Golf-ul mașinilor electrice”. Are format de hatchback tipic modelului Volkswagen Golf, tehnologii avansate pentru infotainment și asistarea condusului, trei versiuni de baterie cu capacități mai generoase decât ale lui BMW i3. Și, nu în ultimul rând, are tracțiune la puntea spate, ceea ce îl face cu atât mai mult atractiv pentru adepții BMW.
Bateriile litiu-ion disponibile pentru ID.3 vor avea capacități nete de 45, 58 și 77 kWh. Constructorul german estimează că 80% dintre șoferi vor putea obține autonomii cuprinse între 230 și 330 km cu bateria de 45 kWh, între 300 și 420 km cu bateria de 58 kWh și între 390 și 550 km cu bateria de 77 kWh. Aceste măsurători sunt conforme cu normele WLTP. Iar valorile mai mici din aceste intervale sunt estimate pentru când se circulă la viteze de autostradă și în condițiile de temperaturi scăzute din timpul iernii.
În echiparea standard, modelul Volkswagen ID.3 cu bateria de 45 kWh poate fi încărcat de la surse de până la 7,2 kW AC și 50 kW DC. Dar Volkswagen menționează că va face disponibilă opțional și încărcarea la sursă DC de 100 kW. Modelul cu bateria de 77 kWh va putea fi încărcat de la surse de 11 kW AC și 125 kW DC.
Acestea sunt specificații superioare lui BMW i3, care din 2018 are o baterie litiu-ion de 120 Ah și 42,2 kWh (din care capacitatea netă este de 37,9 kWh). Capacitatea maximă de încărcare a acestei baterii este de 50 kW.
Ca să avem o idee mai bună a evoluției bateriilor lui i3, trebuie să ne aducem aminte că la lansarea pe piaţă din 2013, bateria sa avea 60 Ah şi 22,6 kWh. Apoi, în 2016, a primit o baterie de 94 Ah şi 33 kWh.
BMW i3 este propus în variante cu motor de 170 CP și 250 Nm, sau 184 CP și 270 Nm (pentru BMW i3s). Acestea ating viteze maxime de 150, respectiv 160 km/h. În cazul modelului i3 de 170 CP autonomia WLTP anunțată de BMW este între 285-310 kilometri. Iar BMW i3s cu 184 CP este creditat cu autonomie WLTP între 270 și 285 kilometri. Dar, pentru ambele versiuni de putere, BMW estimează o autonomie de 260 km în “condiții de zi cu zi”.
În România, prețul de bază pentru BMW i3 cu motor de 170 CP este de 39.806 euro cu TVA inclus. BMW i3s costă de la 43.376 euro cu TVA. Aceste prețuri nu includ subvențiile oferite de statul român pentru mașini electrice.
Volkswagen ID.3 a fost oferit pentru început și în România în varianta 1st Edition. Această ediție limitată a fost echipată cu baterie de 58 kWh, iar prețul său de bază a fost de 36.000 euro cu TVA inclus și fără a se lua în calcul subvențiile oferite de stat. Volkswagen ID.3 1st Edition a fost propus și în versiuni de echipare Plus, de la 41.800 euro cu TVA, și Max, de la 47.500 cu TVA. Volkswagen ID.3 1st Edition are motor de 150 kW (204 CP) și 310 Nm și poate atinge 160 km/h.
Rămâne de văzut cât va costa modelul cu bateria de bază, dar la momentul prezentării lui ID.3, Volkswagen anunța că va plasa sub 30.000 de euro prețul modelului cu baterie de 45 kWh.
Dar, după cum anunța în luna decembrie a anului trecut, BMW Group va continua să dezvolte modelul BMW i3 şi în prezent planifică extinderea producţiei până în 2024. Cu o carieră care se prefigurează a ajunge la venerabila durată de 11 ani, BMW i3 își va consolida importanța în istoria mărcii bavareze. De altfel, până în prezent a fost comercializat în peste 165.000 de exemplare, devenind cel mai bine vândut model electric din segmentul premium.