Interviu in exclusivitate: Dr. Kay Segler – Directorul BMW M, despre viitorul masinilor M
BMWBLOG a stat de vorba la Geneva cu Dr. Kay Segler, Presedintele BMW M GmbH, pentru a discuta despre viitorul marcii M si pentru a intelege la ce ne putem astepta de la cea mai emotionala companie din cadrul BMW Group.
Discutia a debutat cu subiectul vehiculelor de securitate BMW, apoi conversatia a trecut la modelul 1M – acum in centrul atentiei tuturor fanilor M, apoi la viitorul M5 F10, dar am aflat si despre un eventual model emotional M ce ar putea aparea in urmatoarele 12 luni.
Pentru a face discutia mai interesanta, Dr. Segler ne-a invitat in camera „secreta” a vehiculelor de securitate, unde era expus un model BMW Seria 7, accesibil doar unor clienti anonimi si foarte importanti. BMW M GmbH a preluat recent activitatea de dezvoltare a vehiculelor de securitate, iar Dr. Segler a avut amabilitatea sa ne impartaseasca motivele din spatele acestei decizii.
BMWBLOG: Dat fiind ca ne aflam in camera vehiculelor de securitate BMW, ne puteti spune mai multe despre tranzitia acestui departament in cadrul BMW M?
Dr. Kay Segler Practic, masinile blindate cat si cele pentru autoritati, cum ar fi masinile de politie – toate aceste masini sunt modele speciale, au nevoie de atentie speciala, si practic se potrivesc perfect cu ce stim sa facem noi cel mai bine. Din acest motiv au fost adaugate in portofoliul nostru. Este o activitate foarte interesanta si in plus oferim acum si toate cursurile de pilotaj, Driver Training facand acum parte din companie BMW M GmbH, mai ales ca noi am oferit pana acum timp de multi ani Driver Training pentru masinile blindate. Se potriveste perfect cu valorile noastre.
BMWBLOG: Trecand acum la masinile M, cum vedeti viitorul companiei BMW M?
Dr. Kay Segler Stralucit! Consider ca cel mai important lucru este sa faci echipa sa creada ca viitorul poate fi creat, si ca nu este guvernat de soarta. Dupa cum vedeti, 1M este un astfel de exemplu, unde pur si simplu poti sa faci proiectul si vrei sa il faci. De aceea spun ca prevad un viitor „stralucit”, pentru ca avem o echipa buna, o echipa puternica, si atata timp cat exista un business case pentru un anumit model, atunci putem sa ne decidem sa-l punem in practica.
BMWBLOG: Considerati ca fiind un dezavantaj timpul scurt de dezvoltare in cazul productiei lui 1M?
Dr. Kay Segler Nu, deoarece am corelat timpul scurt cu decizii clare si rapide. Cand a fost o discutie de genul „sa punem transmisie manuala sau automata?” a fost destul de clar, am avut o singura sansa, am facut alegerea corecta si gata. Apoi inginerii pot continua lucrul, nu mai este cazul sa-si imparta atentia in mai multe directii. De aceea, cred ca atunci cand ai doar un timp limitat la dispozitie, si resurse limitate, trebuie sa stii destul de clar cam ce vrei si ce nu vrei sa ai. Trei culori, de exemplu. Punct. Si cu cat iei aceste decizii mai din timp, in stadiile incipiente ale procesului, cu atat mai bine.
BMWBLOG: Raspunsul clientilor la 1M a fost conform asteptarilor?
Dr. Kay Segler Nu.
BMWBLOG: V-a intrecut asteptarile?
Dr. Kay Segler Da (zambind). Asa cum am mai discutat, si noi eram curiosi care va fi culoarea preferata, cum vor alege cumparatorii culoarea, si am realizat un studiu, in randul cumparatorilor. Cand am primit rezultatele am fost destul de uimiti, caci cele trei nuante au primit practic procente egale in sondaj.
BMWBLOG: Spuneti-ne despre procesul de dezvoltare al motorului. Cat de implicata este compania BMW M in acest proces? Ne referim atat la modelele actuale cat si la cele viitoare.
Dr. Kay Segler Pentru motorul de pe 1M Coupe am avut o baza solida deja existenta, asa ca am avut circa 90-95% din motor deja gata. Altfel nu am fi putut reusi sa facem proiectul, nici din perspectiva pretului nici a costului, si nici in timp util. Pe de alta parte, cand vine vorba de M5, acesta va impartasi o anumita arhitectura cu alte modele viitoare, dupa cum veti vedea in curand. In acest caz e clar dinainte cine e responsabil pentru ce parte a procesului. De exemplu – galeria de evacuare – este clar specialitatea noastra, nimeni nu se poate atinge de ea. (Nota noastra: BMW a inregistrat un patent pentru aceasta tehnologie, care a fost lansata prima oara pe motoarele X5M si X6M)
BMWBLOG: De ce s-a facut schimbarea de la motoarele aspirate natural la motoarele turbo in cazul masinilor M?
Dr. Kay Segler Mai intai, dupa cum am discutat, nu avem deloc dogme. Nu as spune “schimbare”, ci pur si simplu as defini ca „tehnologia aceasta sau tehnologia cealalta este cea corecta care trebuie utilizata“. Nu ne gandim in termeni de „Schimb de la asta la cealalta” ci decidem mai degraba ca „asta e lucrul care trebuie facut”. Si daca difera sau nu de ceea ce am mai facut, e partea a doua.
Care ar fi deci avantajul motoarelor turbo?
Unul din ele este consumul de carburant, iar un dezavantaj ar fi ca motoarele turbo nu mai poti fi turate asa de mult ca motoarele aspirate natural. Dar noi definim sistemele noastre turbo ca “high-revving turbo engines”, si daca va uitati la turatie, numarul de rpm este mult mai mare decat la motoarele aspirate de pe alte masini. Faceti o comparatie cu unele din masinile competitorilor nostri, veti vedea ca motoarele noastre ajung la turatii mai mari decat modelele noastre anterioare, dar si mai mari decat motoarele concurentilor. De aceea nu putem compara un turbo cu altul.
BMWBLOG: Spuneati ceva despre limita maxima de turatii. Cat de important este sunetul pentru experienta unei masini M? Intrebam asta pentru ca auzim oamenii spunand ca „nu mai are acelasi sunet, e un motor turbo”.
Dr. Kay Segler Sunetul poate avea doua functii: una din ele – ca atunci cand asculti muzica, si incepe piesa, fie ca esti la opera sau in masina. Si sunetul trebuie sa se potriveasca pentru piesa respectiva. Dar apoi un lucru si mai important e cand faci un experiment – cand iti pui casti in urechi sau iti acoperi urechile astfel incat sa nu mai auzi practic nimic, si apoi sa te urci in masina si sa faci o tura pe un circuit. Probabil ca dupa un timp te vei simti dezorientat, ametit, si te vei simti foarte ciudat. Asa ca sunetul pentru noi e un feedback si directia feedbackului e foarte importanta. Pe masura ce accelerezi, incepi sa simti si sa auzi exact cum suna acceleratia, sa simti ce se va intampla, si tot asa. Prin urmare, asta avem in vedere in ce priveste sunetul. Nu sprijin conceptele unde ai doar sunetul si atat, deconectat de restul elementelor.
BMWBLOG: Este adevarat ca incercati sa aduceti mai multa lume la volanul masinilor M, facand modelul 1M mai accesibil tuturor categoriilor de clienti?
Dr. Kay Segler Voi raspunde cu alta intrebare: este o masina de Formula 1 o masina buna?
BMWBLOG: Ei bine, depinde de ceea ce vrei sa faci cu acea masina.
Dr. Kay Segler Exact, depinde la ce o folosesti. Iar asta se aplica in cazul tuturor masinilor. Exista o mare diferenta intre ceea ce vrei sa obtii prin concept – si asta trebuie sa fie clar de la inceput. Asadar, prin 1M Coupe, scopul este sa atragem tinerii, sa declaram deschis ca suntem cea mai tanara marca din segment, ca initiem tendinte de a ne indreota spre oamenii mai tineri, ceea ce inseamna ca trebuie sa fie o masina foarte clar definita si usor de inteles, si aceasta este 1M.
Daca esti mai sofisticat, mai experimentat, mai cunoscator de tehnologie si iti poti permite un pret mai mare, atunci M3-ul este alegerea ideala.
Asadar nu cred ca e vorba de a devia, ci e vorba despre caracterul fiecarei masini pe care o oferi clientului.
BMWBLOG: Intr-un interviu recent cu Dr.Theissen, acesta ne-a declarat ca M3 reprezinta varful BMW M GmbH. Intrebarea noastra este: pune acest lucru presiune asupra grupului, in sensul de a dezvolta de fiecare data o masina din ce in ce mai buna? In al doilea rand – folositi feedback-ul primit de la divizia Motorsport pentru a construi viitoarele masini M?
Dr. Kay Segler Da, mai ales de cand am intrerupt programul Formula 1, ne concentram foarte mult pe M3 – in special pe M3, si pe Z4, dar mai ales pe M3, si de exemplu construim in cadrul diviziei noastre modelul M3 GT4, iar prietenii nostri de la BMW Motorsports piloteaza masinile. Este o cooperare foarte intensa, si probabil ca va deveni si mai intensa pe viitor. Ambele divizii se axeaza pe asta si cred ca pe viitor va fi si o tehnologie pe care o vom putea prelua cu siguranta direct din programul de curse, si utiliza pe masinile M.
BMWBLOG: Fara sa intram in detalii legate de modelele viitoare, vedeti posibile trenuri de rulare alternative pentru masinile M? Vom vedea vreun model M electric hibrid sau pe diesel?
Dr. Kay Segler Cred ca exista cateva limite cand vine vorba de tehnologii sau de trenurile de rulare. Haideti sa analizam trenurile de rulare. In primul rand vorbim de business case, si daca un astfel de proiect se potriveste cu brandul in sine. Cand vorbim de modele electrice, incercati sa mergeti cu orice masina electrica pe circuitul de la Nurburgring – cu putin noroc veti ajunge la finis. Asadar, vorbim de alta masina, construita in alt scop. Pentru o masina de curse, conceptul acesta pur si simplu nu se potriveste.
Cand vine vorba de diesel, sa ne gandim ca am fost primii care am castigat cursa de 24 ore de la Nurburgring cu un motor diesel, si diesel-ul este intr-adevar un concept interesant. Motoarele BMW sunt fantastice din punct de vedere al tehnologiei, si un diesel ar fi un concept interesant, dar asta doar daca pietele ar sprijini diesel-ul.
E un mare pacat ca pietele mari precum SUA sau China nu sprijina dieselul, si nici America Latina, si la fel aproape nicio tara din Asia, inclusiv Japonia. Asa ca practic suntem limitati mai mult sau mai putin la Europa, in special Europa de Sud – Italia, Spania, asa ca e dificil sa construiesti un business case pentru un concept diesel. Din punct de vedere al sportivitatii, poate ca dieselul nu e potrivit pentru o masina de curse pura, dar pentru masini de performanta este foarte interesant
BMWBLOG: In ultimii ani am vazut aparand o serie de competitori in segmentul de performanta premium: RS5, masinile AMG, etc. Cum se diferentiaza M de concurenta?
Dr. Kay Segler Cand esti la conducere, nu te uiti in stanga sau in dreapta. Putem doar sa explicam de unde venim, din Motorsport, si totodata simtim ca suntem obligati sa impunem niste tendinte noi, de exemplu am creat multe tendinte precum utilizarea componentelor din fibra de carbon, a plafonului din fibra de carbon, etc.
Un alt trend – mai ales prin intermediul tehnologiei turbo – putem crea multa putere, si eu ma intreb deseori “Este aceasta putere ceea ce trebuie?” Atata timp cat concurenta reactioneaza “Noi producem mai multi cai putere”, sa-i lasam sa-i produca, poate va veni un timp cand cineva va spune “E ridicol”, “haideti doar sa punem intr-o masina atatia cai putere cat se potrivesc in masina respectiva si atat”. Punct.
Si intr-un fel asta am facut cu BMW Seria 1 M Coupe. Ar fi oare 1M o masina mai buna, daca ar avea 360 CP? Nu, nu cred. Conteaza mai mult cati cai putere sunt potriviti pentru aceasta masina. Iar concurenta reactioneaza cu „mai mult, mai mult, si mai mult, mai rapid, si mai rapid”. Si nu asta conteaza. 1M Coupe are aproape la fel de multi cai putere ca si 911 Carrera, ceea ce e destul de ok. E chiar perfect. Nu as indrazni sa sper la 360 CP. Nu e necesar acest lucru. Asadar, cred ca este obligatia noastra sa schimbam niste tendinte. Si veti vedea ca vom face inca un lucru care va surprinde concurenta.
BMWBLOG: Proiectul 1M a fost considerat unul special. Vom mai vedea si alte proiecte speciale, emotionale, pure? Unul la care ne gandim ar fi M3 CSL E92, din perspectiva fanului entuziast. Sau E46. Exista un business case pentru vreunul din aceste proiecte?
Dr. Kay Segler La acest moment analizam o idee care are legatura cu o masina „pe comanda”, unde vom include poate o tehnologie materiala. Nu va pot spune mai multe, haideti sa vedem unde vom ajunge in directia aceasta. In caz ca devine interesanta, am putea vedea o masina undeva in urmatoarele 12 luni. Stiu ca e neclar, dar ca sa va dau un indiciu: o vedem ca pe o obligatie ideea de a promova ceva, dupa care sunt convins ca toti se vor uita si vor analiza ideea, si daca dupa asta vom vedea o alta masina in viitor, atunci e ok.
BMWBLOG: Fara sa ne referim strict la masinile M, ci in general, cu fiecare generatie noua care apare exista ingrijorarea ca masina creste in greutate, in dimensiuni. Vom vedea acest lucru si pe viitor?
Dr. Kay Segler Da, ai dreptate. Au fost cateva cazuri de masini ale concurentei, cand indiferent de cati cai putere puneai intr-o masina, nu obtineai rezultatul pe care-l voiai. Nu te ajuta sa obtii feeling-ul pe care-l cauti daca pui 1000 CP intr-un elefant. Ai prefera sa ai un cal putere intr-un cal, si sa te simti mai bine.
Asa ca da, trebuie sa ne axam pe problema greutatii masinii. Este foarte greu, toata lumea stie ca de exemplu poti renunta la doi cilindri dar apoi adaugi un turbocompresor, si ai o dilema. Apoi sunt toate aceste noi reglementari de siguranta, siguranta pietonilor, airbag-urile care adauga greutate in plus, etc. Asa ca practic toate aceste reglementari adauga greutate mai mult decat poti reduce tu din greutate. Dar directia este clara – trebuie sa obtinem performanta prin scaderea greutatii.
BMWBLOG: Prin urmare vom vedea probabil din ce in ce mai multa fibra de carbon utilizata pe masini. .
Dr. Kay Segler Da, corect. Si pentru a-ti sprijini afirmatia, sa spunem ca BMW a fost lider in utilizarea fibrei de carbon. Iar acum cu toate masinile noi si cu sub-brandul i si celelalte proiecte, vom include si mai multa fibra de carbon, prin cooperarea noastra cu SGL. In acest moment noi suntem cei care conducem aceasta miscare tehnologica. Si va puteti astepta sa folosim fiecare particica din tehnologie si in masinile M, deoarece clientii nostri isi pot permite asta, intr-un fel. Ar putea fi mai scump sau foarte scump, dar in masinile scumpe poti sa testezi asta intr-o forma de prototip.
BMWBLOG: Vrem sa ajungem la subiectul X6 M, asa ca va intrebam: exista limite in ce privesc masinile M?
Dr. Kay Segler De ce sa stabilim limite?
BMWBLOG: Pentru ca in cazul modelelor X5 M si X6 M este clar ca o limita a fost depasita, si asta a fost inainte sa veniti la conducere.
Dr. Kay Segler De ce sa nu depasesti o limita? Care ar fi problema?
BMWBLOG: Fiindca se pierde acea puritate M, nu?
Dr. Kay Segler Atunci cand conduci un X6 M, vorbim de doua-trei sau chiar patru vehicule diferite, construite pentru mai multe scopuri. Oare depasesti o limita cand esti pilot si mergi spre casa de la circuitul de Formula 1, pe o motocicleta? Nu, in niciun caz!
BMWBLOG: In acest caz, ne puteti descrie soferul tipic de X6 M? Caci in mod clar este diferit de soferul de M3.
Dr. Kay Segler Mai intai de toate, eu conduc in prezent un X6 M. Cel mai fascinant lucru este stabilitatea acestei masini, este incredibila, si asta face diferenta, mai mult decat cuplul sau conceptul de motor, sau orice altceva. Ai acel raspuns pe care nu il intalnesti la niciun alt vehicul pe care il cunosc eu, de acea forma si de acea dimensiune. Si de exemplu vrei sa mergi la ski cu familia, patru persoane, si totul incape, e ok – dar nu vreau sa folosesc alta masina, vreau sa merg cu o masina M.
BMWBLOG: Dupa parerea noastra exista o diferenta si intre soferul de X5M si cel de X6 M driver
Dr. Kay Segler Da, unii ar putea spune ca ar trebui sa fii putin mai indraznet sa conduci o astfel de masina. In cadrul BMW M GmbH vindem mai multe masini X6 decat X5-uri.
BMWBLOG: Fara sa intram in detalii despre noul BMW M5, cum ati descrie noua masina? Care este mesajul pe care aceasta il va transmite cand va aparea luna viitoare la Salonul auto de la Shanghai?
Dr. Kay Segler Un M5 puternic si indraznet. E o masina de business cu un buton care o transforma intr-o masina sport. Asadar nu mai ai nevoie decat de un singur garaj, in loc de doua. E o oferta buna.
E o masina tipica M si sunt incantat sa vad interviuri ale altora care declara ca ei vor sa construiasca masini care sunt mai mult pentru uz zilnic. Clientii nostri – noi stim exact ca ei vor sa conduca masina de luni pana duminica, nu ca masina de weekend. Masinile noastre au nevoie sa fie conduse, clientii nostri vor sa le conduca , si asta inseamna o masina perfecta – o poti folosi si ca masina de business si ca masina sport.
BMWBLOG: Ultima intrebare: care este cea mai importanta senzatie stimulata de rularea la bordul unei masini M? Este o senzatie tactila, sunet, miros, vaz, experienta la rulare?
Dr. Kay Segler Nu pot sa raspund la aceasta intrebare. E vorba de o experienta totala. Sunt de parere ca ceea ce ne diferentiaza de ceilalti este ca in cazul masinilor M, esti una cu masina. Nu conduci o masina, ci esti una cu masina. Cu toate senzatiile incluse.
Dr. Segler, va multumim pentru timpul acordat!
Multumiri lui Alex Seremet – BMW Romania pentru oportunitatea realizarii acestui interviu!
Fiti la curent cu cele mai noi stiri din lumea BMW si de pe telefonul mobil, accesand m.bmwblog.ro