Noul Audi A3 Sportback versus BMW Seria 1

Lupta în segmentul premium al modelelor hatchback compacte tocmai a devenit mai interesantă. Fiindcă a patra generație a modelului Audi A3 aduce tehnologii foarte avansate, precum și argumente de sportivitate cu care vrea să profite de faptul că noul BMW Seria 1 trebuie să convingă acum că e la fel de dinamic chiar dacă s-a convertit la tracțiune pe puntea față.
Desigur, de la începutul discuției, audi ne reamintește că A3 este modelul care practic a lansat clasa premium a modelelor hatchback compacte, odată cu debutul primei sale generații în 1996. Dar acum are de întâmpinat o concurență foarte avangardistă, din partea lui Mercedes-Benz Clasa A și BMW Seria 1.
În cele ce urmează vom compara arsenalul de argumente tehnologice de care depinde duelul dintre noile generații Audi A3 Sportback și BMW Seria 1.
Motorizări
Fiindcă a debutat de ceva vreme, BMW Seria 1 îl întâmpină pe Audi A3 Sportback cu avantajul unei game de motorizări mai amplă. Bavarezul compact oferă trei alternative diesel: 116d de 1,5 l cu 3 cilindri (116 CP) și 118 d și 120 d care sunt versiunile de 150 și 190 CP ale propulsorului de 2 litri cu 4 cilindri. Motorizarea de bază pe benzină este 118i. Acest propulsor de 1,5 litri, cu cu 3 cilindri, produce 140 CP. Iar vârful de gamă îl reprezintă M135i xDrive, care are motor de 2 litri cu 4 cilindri. Acest hothatch livrează 306 CP și 450 Nm, care îi permit un sprint 0-100 km/h în 4,8 secunde (sau 4,7 secunde, dacă se optează pentru pachetul M Performance). Transmisia Steptronic cu dublu ambreiaj și şapte trepte este oferită opțional pentru BMW 116d şi BMW 118i. Transmisia Steptronic cu opt trepte e disponibilă ca opţiune pentru BMW 118d şi standard pentru BMW 120d xDrive. Iar transmisia Steptronic Sport cu opt trepte este o dotare rezervată pentru M135i xDrive. Sistemul de tracțiune integrală îl regăsim standard la vârful de gamă și opțional la modelul BMW 120d xDrive cu transmisie automată.
Audi A3 Sportback debutează doar în versiuni cu tracțiune la puntea față, indiferent de propulsorul ales. Dar, bineînțeles, tracțiunea integrală quattro este o specialitate pentru Audi, deci nu va lipsi în viitor nici din gama A3. Pentru început. A3 este disponibil cu două motorizări pe benzină și două diesel. Propulsorul 35 TDI de 2 litri, cu 4 cilindri, este propus în versiuni de 116 și 150 CP. Modelul pe benzină 35 TFSI are motor de 1,5 litri și 150 CP. Acesta este oferit în versiuni cu sau fără sistem mild-hybrid, puterea lor fiind egală. Varianta electrificată este echipată cu transmisie automată S tronic. În timp ce modelul de bază este creditat cu un consum de 4,8-5,1 l/100 km și emisii CO2 de 111-116 g/km, versiunea mild-hybrid a lui 35TFSI consumă în medie 4,7-5,0 l/100 km și emite 109-115 g CO2 per km. Accelerația 0-100 km/h se face în 8,4 secunde, de ambele variante a lui A3 35 TFSI.
Motorizarea de bază pe benzină a lui BMW Seria 1 are deci un dezavantaj de 10 CP față de TFSI-ul lui A3. Demarajul 0-100 km/h este de 8,5 secunde în cazul său, iar consumul mediu și emisiile CO2 sunt de 5,0-5,7 l/100 km și 114-129 g/km.
Prețuri
În România, prețurile lui BMW Seria 1 pornesc de la 27.727 euro cu TVA, pentru modelul 118i, cu tracțiune față, motor pe benzină de 140 CP și cutie de viteze manuală cu 6 trepte. Modelul de bază Audi A3 35 TFSI cu motor pe benzină de 150 CP, transmisie manuală și tracțiune față are prețuri care încep de la 28.070 de euro cu TVA.
Dinamică
Știind că va trebui să respecte tradiția comportamentului dinamic, BMW s-a asigurat că adoptarea unei platforme cu tracțiune față pentru noul Seria 1 nu va fi în detrimentul agilității. Una dintre soluțiile tehnice implementate la Seria 1 este sistemul ARB (control continuu pentru limitarea patinării roţii), preluat de la BMW i3s. BMW explică astfel rolul lui ARB: “O dotare standard la BMW Seria 1, ARB utilizează un controler de patinare care este poziţionat direct în unitatea de control a motorului, în loc să fie în unitatea de control pentru sistemul DSC (controlul dinamic al stabilităţii). Eliminarea căilor lungi de semnal înseamnă că informaţia este transmisă de trei ori mai repede, în timp ce șoferul percepe patinarea roţii ca fiind adusă sub control de până la zece ori mai repede. În strânsă colaborare cu sistemul DSC, sistemul ARB reduce semnificativ subvirarea la acceleraţie experimentată de obicei de automobilele cu tracţiune faţă.” De asemenea, ARB este completat de sistemul BMW Performance Control, care frânează roata din interiorul virajului înainte ca pragul de patinare să fie atins. În cazul lui A3 este integrat sistemul ESC (Electronic Stabilization Control), care are aceeași funcție de frânare a roții din interiorul virajului, când este detectată pierderea aderenței.
Ținuta de drum a noului BMW Seria 1 este avantajată și de puntea spate cu suspensie multibraţ. Iar clienții hatchback-ului pot alege între configurații cu diverse trepte de sportivitate. Sunt disponibile trei versiuni de suspensii. Pe lângă suspensia standard sunt propuse suspensia M Sport, care reduce garda la sol cu 10 mm, sau suspensia adaptivă, care are control variabil al amortizoarelor ce permite șoferului să selecteze reglaj Sport sau Comfort.
Audi A3 Sportback răspunde oferind suspensie spate cu 4 brațe pentru modelele care au motorizări cu cel puțin 150 CP. Totodată, este oferită opțional și o suspensie cu control adaptiv al amortizării. Aceasta se distinge prin faptul că reduce garda la sol cu 10 mm, iar fiecare amortizor se adaptează continuu la condițiile de rulare și la reglajele selectate de șofer prin sistemul Audi drive select. Există și opțiunea unei suspensii sport, caz în care reglajele sunt mai ferme, iar garda la sol este cu 15 mm mai joasă decât a modelului standard.
În plus, manevrabilitatea lui A3 Sportback poate fi amplificată de sistemul de direcție cu asistare progresivă, care este disponibil opțional.
Sistemele de asistare a condusului
Desigur, cele două hatchback-uri premium etalează și liste impresionante de sisteme inteligente pentru asistarea condusului. Ambele au sistem de avertizare și declanșare a frânării automate când detectează mașini, pietoni sau bicicliști. De asemenea, atât BMW, cât și Audi, au funcție de menținere a benzii de circulație, cu corectarea automată a direcției. Audi A3 Sportback are standard și funcție de asistare a manevrelor de urgență pentru a ajuta șoferul să evite coliziunea cu un obstacol.
A3 și Seria 1 au senzori care detectează traficul din spatele lor, precum și traficul care vine din zone laterale, și avertizează șoferul atât în timpul mersului pe șosea, cât și la manevrele efectuate în marșarier, precum ieșirile din parcări. Cele două compacte au opțional și sisteme care asistă manevrele de parcare laterală, perpendiculară. Dar BMW Seria 1 adaugă și sistemul de asistare la mersul în marșarier. Concret, mașina înregistrează ultimii 50 de metri de traseu parcurs cu viteze de până la 36 de km/h și apoi știe să se manevreze singură înapoi. Șoferul nu trebuie decât să dozeze accelerarea și frânarea până la viteze de 9 km/h, fiindcă Seria 1 se manevrează singură.
Desigur, ambele compacte pot fi dotate cu sisteme cruise control adaptive, care mențin automat viteza și distanța în raport cu mașinile din față și corectează direcția pentru ca mașina să nu părăsească banda de rulare.
Infotainment
Digitalizarea definește postul de condus și interacțiunea cu ambele hatchback-uri premium. Cu ambele mașini se poate purta un dialog în limbaj formulat natural, mulțumită sistemelor avansate de recunoaștere a comenzilor vocale. Head-up display-ul completează interfața digitală la ambele modele. Dar Audi A3 Sportback are un mic avantaj în ceea ce privește instrumentarul de bord. Oferă un ecran de 10,25 inch multifuncțional, care afișează și harta sistemului navigație, dar și așa-zisul “cockpit virtual” de 12,3 inch, disponibil opțional. Acesta oferă și posibilitatea alegerii între trei tipuri de grafică. În centrul planșei de bord, A3 are un ecran tactil cu diagonală de 10,1 inch.
BMW Seria 1 beneficiază de sistemul de operare BMW 7.0, care oferă opțional și funcție de recunoaștere a comenzilor prin gesturi. Dacă este echipat cu BMW Live Cockpit Professional, Seria 1 are instrumentar de bord complet digital și ecran cental tactil, ambele cu diagonală de 10,25 inch. Dar standard, Seria 1 are instrumentar de bord parțial digital și ecran central de 8,8 inch.
Așadar…
BMW Seria 1 și Audi A3 Sportback au dimensiuni similare și portbagaj cu volum egal, de 380 litri, precum și un arsenal tehnologic foarte apropiat. Stilistic este greu de ales altfel decât din perspectiva subiectivă a fiecărui client, iar accentul pentru un plus de sportivitate este evident în soluțiile tehnologice implementate de ambele modele. La fel, diferența de preț de puțin peste 300 de euro în echiparea de bază nu înclină categoric balanța în favoarea unui anume model.
Noi am condus până acum BMW Seria 1. Ne-a încântat prin faptul că trecrea la tracțiunea față nu a condus la pierderea abilităților dinamice și am apreciat calitatea de fabricație, finisările, izolarea fonică și confortul, care respectă standarde înalte. Rămâne să îl cunoaștem în persoană și pe noul Audi A3 Sportback pentru a ne lămuri dacă are un plus evident în comparație cu Seria 1.
Până atunci, știm că aveți drept reper selecția principalelor argumente tehnice și de preț care definesc noile compacte.
