Povestea unui proiect de restaurare: Austin Mini 1984
Va prezentam mai jos povestea unui proiect de restaurare al unui Austin Mini, model de an 1984, realizat de un pasionat de masini.
Sorin Lupu are 32 ani si este pasionat de restaurarea masinilor. Ii plac foarte mult masinile clasice, off-roadul pe doua sau patru roti, motocicletele clasice si sport de offroad.
Pasiunea pentru masini o are din copilarie, intotdeauna i-a placut sa fie atent la felul in care functioneaza lucrurile. In timp s-a atasat de masini, si fiind atent la detalii a avut succes in acest domeniu, al restaurarilor si reconditionarilor.
In august 2012 a plecat in Marea Britanie cu intentia de a achizitiona un Land Rover Defender pentru a-l restaura, dar a fost cucerit de un model Austin Mini si s-a hotarat sa il restaureze pe acesta in loc, parandu-i-se un proiect mult mai interesant.
Masina este din 1984, are capacitatea de 998 cm3 si dezvolta 42 CP. Modelul a fost restaurat complet, interiorul este cel original din 84, aflat de altfel intr-o stare perfecta. Motorul este cel original, avand 16.700 mile la bord. In procesul de restaurare, componentele de baza ale masinii au fost curatate, spalate si vopsite, iar consumabilele au fost inlocuite.
La achizitie starea masinii era destul de buna, neavand evenimente deosebite la activ. Masina avea doar cateva puncte mici derugina la imbinari, iar pragul prezenta rugina si era gaurit. Motorul a pornit dupa cateva chei, utilizand o baterie noua.
In cadrul procesului au fost inlocuite placutele, sabotii de frana, discurile si tamburii au fost verificati (nu necesitau schimbare), iar conductele, colierele si pompa de frana au fost inlocuite cu altele noi. Pragul dreapta care era ruginit si gaurit a fost inlocuit complet cu unul nou, sticla semnalizatoarelor fata a fost inlocuita cu alta de culoare alba, grila fata a fost inlocuita cu una noua (cu insertii cromate), chederele la parbriz si luneta au fost inlocuite cu unele noi, caci cele vechi nu mai erau flexibile dupa demontare. In plus, oglinzile au fost inlocuite cu un set clasic cromat, caseta de directie si mocheta de pe podea au fost inlocuite cu unele noi. La masina originala volanul era pe partea dreapta, dar acest lucru nu a necesitat munca in plus, caci masina este construita foarte ingenios, pentru a putea fi schimbata de pe dreapta pe stanga in mai putin de cinci minute.
Toate bolturile, prezoanele, saibele, piulitele si colierele au fost inlocuite si ele cu unele noi.
La capitolul imbunatatiri, Sorin nu a vrut sa insiste prea mult, dorind ca masina sa ramana cat mai aproape de starea originala. Prin urmare, masina a primit doar un set de proiectoare de ceata, un set de jante din aliaj originale Mini, si un set de doua claxoane mai puternice.
La exterior modelul Mini clasic a fost vopsit in nuanta albastra-verde, care a inlocuit culoarea rosie a masinii originale.
Proiectul s-a desfasurat pe parcursul a noua luni, masina beneficiind de o restaurare completa, fiind desfacuta pana la ultima piulita. Procesul s-a finalizat in mai 2013. Iata ce declara tanarul pasionat despre acest proces:
A fost o deosebita placere pentru mine sa desfac in bucatele aceasta masina si sa observ simplitatea cu care a fost construita din punct de vedere ingineresc in 1984. Iata ca au trecut aproape 30 ani si inca a ramas cu 90% din piesele sale originale, acest fapt demonstrand calitatea si tehnica corecta a acelor ani.
Dar de ce tocmai Mini? Sorin ne povesteste ca a facut cunostinta cu masina de cand era copil, pe cand a remarcat-o in filmele cu Mr. Bean si asa a inceput sa isi doreasca una. Pentru el este primul Mini, de care s-a si indragostit efectiv.
Am dorit sa aflam si cateva detalii despre ce presupune concret procesul de restaurare completa, iar Sorin a fost amabil sa ne detalieze etapele: masina este dezasamblata pana la ultima piulita, este calculat necesarul de piese de schimb, caroserie se curata pana la tabla, dupa care urmeaza partea de tinichigerie, pregatirea pentru vopsit, procesul de vopsire si lustruire. Daca este cazul se reface si motorul, iar restul de elemente si piese sunt sablate, lustruite, cromate, vopsite – fiecare in parte, pentru a fi adus la starea originala. Dupa cum ne putem imagina, astfel de proiecte necesita devotament, multa munca, timp, si mai ales pasiune, precum si un buget pe masura.
Ce urmeaza mai departe? Sorin nu stie inca ce model ii va intra in atelier, dar stie ca toata viata de acum inainte isi doreste sa restaureze masini si motociclete clasice.
Fiti la curent cu cele mai noi stiri din lumea BMW si de pe telefonul mobil, accesand m.bmwblog.ro