Test MINI Clubman: Fiul risipitor se maturizează
Să fim serioși, nu-ți iei un MINI pentru că e practic, pentru că are un consum mic sau pentru că e o mașină utilă. Nu, în niciun caz. Sunt foarte multe mașini mai practice, mai economice și mult mai utile decât un MINI, oricare el ar fi. Îți cumperi un MINI pentru că e un MINI. Atât.
MINI Clubman nu e nici pe departe cel mai popular model al mărcii britanice aflată sub stăpânire germană, dar pentru mine, în momentul de față, e singurul MINI care merită cumpărat. În afară de un JCW care e o cu totul altă poveste. Da, sunt ciudat. Multă lume mi-a zis. Dar MINI Clubman îmi place foarte mult. Îmi plăcea încă dinainte să-l conduc, mi-a plăcut din poze și mi-a plăcut și mai mult când l-am văzut pe viu la Salonul Auto de la Frankfurt. Și mi-a plăcut și mai mult după ce l-am condus.
Toată ideea din spatele unui MINI se bazează pe un fel de egocentrism. Cine alege să conducă un MINI nu o face pentru cel din dreapta sau pentru cei care vor sta înghesuiți pe bancheta din spate. Nu o face nici pentru mediu, nici dintr-un puseu „eco” și nici pentru că un MINI ar putea fi vreodată o alegere rațională. Cine conduce un MINI se gândește în primul rând la el sau ea, se bucură de tot ce înseamnă marca asta, nu pune prea mult preț pe tendințele conservaționiste și se ferește să se alăture mainstream-ului banal. Extrem de subiectivă, alegerea unui MINI se bazează pe un caracter diferit, pe o personalitate puternică și, nu în ultimul rând, ține cont de plusul de imagine pe care un un MINI ți-l poate aduce. Clubman-ul din testul nostru vine însă cu o altă poveste și îți propune o nouă abordare a mărcii, orientată spre un plus de confort, pe un interior diferit față de al celorlalte modele din gamă și care, prin prisma designului și a spațiului interior îți poate aduce și o serie de justificări raționale în argumentarea alegerii.
În primul rând, noul MINI Clubman duce conceptul premium pe care BMW a tot încercat să-l imprime mărcii britanice la un alt nivel. Alegerea materilelor, texturile, designul, nivelul de echipare și felul în care noul Clubman „se simte” aproape că justifică prețul de listă. Pe lângă asta, detaliile pe care Clubman te provoacă să le descoperi te vor face să te îndrăgostești de mașina asta în fiecare zi cât puțin. Noul MINI Clubman este un MINI altfel decât cele de până acum. Este unul care pune accent pe calitate, unul care încearcă să-ți ofere un interior spațios și practic, unul pentru care experiența de condus devine la fel de importantă precum nivelul de confort. Este ciudat, însă noul Clubman este primul MINI care reușește să ofere un mix irezistibil între personalitatea clasică a britanicul și noile tendințe ale clientului de mașină premium. Totul crește, iar Clubman-ul nu face excepție. Însă maturizarea sa este frumoasă, calculată până la un punct, iar farmecul vine din faptul că acest MINI nu a uitat deloc ce înseamnă să fii copil. Da, este o mașină pentru copiii bătrâni, care și-au dat seama că își doresc ceva mai mult de la un MINI, nu doar specificul „go-kart feel”. Rațional-copilăros, răsfățat, dar atent la ce promite, noul Clubman te poate câștiga și printr-o argumentație logică și printr-o atracție subiectivă.
Și pentru că tot vorbim despre argumente serioase, Clubman-ul din testul nostru este echipat cu un motor diesel, de 2,0 litri, care vine la pachet cu 150 de cai-putere și 330 Nm. Împreună cu transmisia automată Steptronic, cu opt trepte, MINI Cooper D Clubman accelerează de la 0 la 100 km/h în 8,5 secunde și are o viteză maximă de 212 km/h. Sigur, aceste date tehnice nu sunt deloc impresionante, dar cum noul Clubman s-a maturizat și își propune să fie un altfel de MINI, motorizarea asta se potrivește perfect. Ai parte de suficient cuplu pentru cam tot ce ți-ai dori, iar noua platformă își face treaba de minune. Da, noul MINI Clubman s-a depărat puțin de filozofia originală, însă prețul plătit este unul cât se poate de suportabil. Noul MINI Clubman este o mașină matură, completă, destul de practică și care te duce fără prea mult efort într-o zonă premium. Deși este mai confortabil și mai rafinat decât te-ai așteptat, partea dinamică a lucrurilor nu a dispărut. Transmisia automată Steptronic, cu opt rapoarte, este disponibilă în premieră pentru MINI în cazul noului Clubman. Deși este o opțiune destul de scumpă (2.052 de euro, cu TVA inclus), noua transmisie este extrem de rapidă și plăcută, iar schimbările de trepte se întâmplă exact atunci când ar trebuie, în funcție de modul de condus pe care îl alegi prin intermediul sistemului MINI Driving Modes (Green sau Sport). O altă opțiune pe care merită să o iei în calcul este controlul dinamic al amortizoarelor (526 de euro), dar asta doar dacă alegi noul MINI Clubman și pentru un plus de sportivitate.
Noul MINI Clubman este cea mai bună dovadă că marca britanică încearcă să se reinventeze și că reușește să facă asta fără dea cu piciorul tradiției care a pus MINI-ul în topul multora dintre noi. Da, noul MINI Clubman este confortabil, rafinat, echipat cu o multitudine de dotări „premium” și de conectivitate, însă cumva a reușit să-și păstreze imaginea dinamică. Dacă îți dorești un MINI cu orice preț, dar ai doi copii, un cățel și multe cumpărături de făcut la sfârșit de săptămână, atunci noul MINI Clubman e cee ce cauți. Mai ales că după ce lași cumpărăturile în bucătărie, poți da o fugă repede pe cel mai apropiat drum virajat și te poți bucura de o mașină care știe să-ți pună un zâmbet tâmp ce față, chiar dacă nu e fel „station-wagon”.