Voi ce ați alege? BMW M5 Competition sau BMW ALPINA B5 Sedan?
Ambele ating 100 km/h într-un strănut și jumătate și au V8-uri de peste 600 CP și tracțiune integrală. Mai mult de atât, BMW M5 Competition și BMW ALPINA B5 Sedan au tradiție și personalități foarte carismatice. Pentru potențialii clienți poate fi o dilemă să aleagă între cele două supersedanuri înrudite. Astfel, am căutat diferențele dintre ele, comparând în detaliu specificațiile și prețurile lor.
BMW M5 are propulsorul V8 de 4.395 cmc. Acesta folosește tehnologie M TwinPower Turbo, cu două turbine twin scroll amplasate în V-ul cilindrilor. Dezvoltă în versiunea de bază 600 CP și 750 Nm. Iar pentru BMW M5 Competition este cotat cu 625 CP de la 6.000 rpm și 750 Nm între 1.800 și 5.860 rpm. Caracteristicile motorului pot fi modificate, prin simpla apăsare a unui buton, din modul EFFICIENT de bază în SPORT şi SPORT +.
BMW M5 accelerează de la 0 la 100 km/h în 3,4 secunde, în timp ce BMW M5 Competition are nevoie de 3,3 secunde pentru același sprint. BMW M5 ajunge de la 0 la 200 km/h în 11,1 secunde, iar M5 Competition în 10,8 secunde. Cu pachet M Driver, viteza maximă este de 305 km/h pentru ambele versiuni M5.
În cazul lui BMW ALPINA B5 Sedan, V8-ul M TwinPower Turbo de 4.395 cmc produce 621 CP între 5.500 și 6.500 rpm și un cuplu de 800 Nm între 2.000 și 5.000 rpm. BMW ALPINA B5 Sedan este creditat cu timpi de accelerare de 3,4 secunde de la 0 la 100 km/h și de 11,3 secunde de la 0 la 200 km/h. Viteza sa maximă este de 330 km/h, surclasând-o pe cea a modelelor BMW M5 și BMW M5 Competition.
BMW ALPINA B5 Sedan utilizează o transmisie automată 8HP76, adaptată împreună cu producătorul ZF pentru a rezista cuplului crescut. Transmisia promite schimbarea treptelor în zecimi de secundă și este prevăzută cu sistem ALPINA SWITCH-TRONIC, pentru schimbarea manuală a celor 8 trepte. În modul de rulare SPORT +, transmisia nu urcă automat în treapta de viteză superioară când se atinge limita de turație, lăsând șoferul să aleagă momentul și turațiile la care dorește schimbarea vitezelor.
BMW M5 și BMW M5 Competition beneficiază de transmisia M Steptronic cu opt trepte și sistem Drivelogic, care permite selectarea a trei moduri în care este reglată schimbarea vitezelor: eficient, sportiv sau foarte dinamic. În modul manual se pot executa simultan multiple retrogradări, iar cutia de viteze nu urcă automat într-o treaptă superioară, când motorul este turat la limită. De asemenea, un sistem de răcire cu ulei pentru transmisia M Steptronic, are rolul de a menține temperaturile la un nivel moderat, chiar și în condiții de rulare intensă pe circuit.
Modelele BMW M5 dispun și de o variantă mai sofisticată a sistemului de tracțiune integrală xDrive. Sistemul M xDrive prioritizează livrarea cuplului în deosebi către roțile din spate și are diferențial spate activ, care împarte cuplul între roțile posterioare. Dar, mai mult de atât, M xDrive îi dă posibilitatea șoferului de a selecta nu doar modurile 4WD și 4WD Sport, ci și 2WD. Astfel, BMW M5 poate merge exclusiv cu tracțiune spate. Iar fiindcă în modul 2WD sistemul de control dinamic al stabilității (DSC) este decuplat, BMW M5 devine un super sedan cu poftă de drift.
Pentru B5 Sedan ALPINA a configurat un reglaj special al sistemului de tracțiune integrală BMW xDrive, pentru ca a acesta să direcționeze cuplul cu precădere către roțile punții spate. Însă nu oferă și un mod de tracțiune spate, ca și M5. Opțional este oferit un diferențial cu alunecare limitată, despre care ALPINA ne spune că are componente produse conform specificațiilor din motorsport.
În ceea ce privește suspensiile, BMW ALPINA B5 Sedan dispune de amortizoare ajustabile electronic, pentru a oferi o plajă de reglaje selectabile de către șofer. Dar suspensia ALPINA Sport și prin reducerea gărzii la sol și creșterea fermității, datorită arcurilor mai scunde și mai rigide. Nu lipsesc barele anti-ruliu active zestrea Seriei 5, iar acestea sunt acordate cu reglajele suspensiei ALPINA Sport, dimensiunile de 20 de inch ale jantelor ALPINA și specificațiile anvelopelor.
Modelul BMW M5 Competition pare să pluseze și mai mult pe sportivitate. Are rigiditate crescută a șasiului, suspensiilor și barelor anti-ruliu în comparație cu M5-ul standard, precum și o gardă la sol coborâtă cu 7 mm. Odată cu facelift-ul, BMW M5 Competition a preluat amortizoarele de la M8 Gran Coupé, iar calibrarea lor oferă mai mult confort la rularea cu viteze înalte. BMW subliniază că s-a obținut acest plus de confort fără să fie afectat comportamentul agil și precis al lui M5 Competition. În plus, suspensiile M adaptive cu amortizoare controlate electronic oferă posibilitatea selectării modurilor de reglaj COMFORT, SPORT sau SPORT PLUS.
Mai mult de atât, la versiunea Competition a lui M5 a fost crescut unghiului negativ de cădere al roților față. BMW explică faptul că prin această măsură mașina are o abilitate crescută de a absorbi forțele laterale în virajele abordate cu viteze mari.
De altfel, agilitatea și manevrabilitatea precisă a modelelor BMW M5 se datorează și sistemului de direcție M Servotronic cu modurile COMFORT și SPORT. În cazul lui BMW M5 Competition, precizia direcției este amplificată și de punctele de fixare ale motorului, considerabil mai ferme decât la M5-ul standard (900 N/mm versus 580 N/mm).
BMW ALPINA B5 Sedan răspunde cu sistemul de direcție integrală activă, care virează și roțile spate cu un unghi de până la 2,3 grade. Totodată, ALPINA a redus cu 1 grad unghiul de cădere negativ al roților față.
Controlul depinde, desigur, și de sistemul de frânare. BMW ALPINA B5 Sedan are standard la puntea față discuri de 395 mm și etriere cu 4 pistonașe, iar la puntea din spate sunt discuri de 398 mm. Opțional, sedanul ALPINA poate fi echipat cu discuri perforate, din materiale compozite, și plăcuțe de frână speciale, care oferă mai mult feedback și o rezistență mai mare la temperaturi înalte.
BMW M5 și BMW M5 Competition sunt dotate standard cu frâne M Compound, având discuri din materiale mai ușoare decât cele făcute din oțel. Acest sistem de frânare utilizează la puntea față discuri ventilate și etriere cu 6 pistonașe. Opțional este oferit un sistem de frânare cu discuri din carbon și ceramică, care cântărește cu 23 kg mai puțin și oferă o rezistență mai mare la solicitări intense și temperaturi crescute.
Bineînțeles, pe lângă diferențele de ordin tehnic dintre BMW M5 și BMW ALPINA B5 Sedan, trebuie luate în considerare și prețurile.
La momentul publicării acestui articol, prețurile lui BMW ALPINA B5 Sedan afișate de configuratorul online al site-ului oficial alpina-automobile.com încep de la 114.732 de euro, cu TVA de 16% inclus. Pentru comparație avem drept referință prețul modelului BMW M5 de bază, care figurează în configuratorul site-ului bmw.de pentru piața din Germania. Acesta este de 117.852 de euro, cu TVA de 16% inclus. Pentru BMW M5 Competition, prețul anunțat pentru piața din Germania este de 126.625 euro, cu TVA de 16% inclus.