Se împlinește un secol de la debutul primei motociclete BMW Motorrad

BMW Motorrad

În 2023 BMW Motorrad împlinește 100 de ani de existență. A trecut un secol de la primul și legendarul R 32, care a inaugurat tradiția motorului boxer cu 2 cilindri. Și a fost un secol în care BMW Motorrad și-a câștigat reputația prin inovații și succes în competiții.

Text: Marius Băcilă (redactor șef motobikes.ro)

Compania denumită cunoscută drept BMW a luat ființă în 1916, prin restructurarea producătorului de avioane Rapp Motoren Werke. Iar din 1917 și-a asumat numele BMW, adică Bayerische Motoren Werke („Fabrica Bavareză de Motoare”). Compania producea motoare pentru avioane, dar, la sfârșitul Primului Război Mondial, în 1918, această activitate a încetat, prin obligațiile Tratatului de la Versailles.

În 1921, inginerii BMW au început să folosească experiența câștigată în proiectarea și producția motoarelor de avion pentru a realiza motoare de motocicletă. Astfel a apărut primul motor BMW, M2 B15, un propulsor de succes, inclusiv în competiții. Acesta era căutat de producători de motociclete renumiți în epocă, precum Victoria și Helios.

(Producția primei motociclete BMW, modelul R 32 a început în 1923.)

BMW Motorrad a început să scrie istorie cu prima sa motocicletă, modelul R 32

În 1923 genialul inginer Max Friz alege să proiecteze de la zero o motocicletă. Astfel apare R 32, prima motocicletă BMW, inovatoare prin amplasarea longitudinală a motorului boxer de 494 cmc, cu cilindrii ieșiți în afară pe plan orizontal. BMW R 32 a debutat în 28 septembrie 1923 la Berlin Motor Show, fiind proiectat in câteva săptămâni de directorul tehnic Max Friz.

(Ernst Jakob Henne a stabilit multiple recorduri de viteză cu motociclete BMW. Cel mai impresionant a fost reușit în 1937. Henne a înregistrat atunci o viteză medie de 279,5 km/h. Recordul avea să reziste 15 ani, până în 1951.)

(BMW a reușit să ocupe primele două locuri în necruțătoarea competiție Isle of Man Tourist Trophy, la cursa din 1939, ultima dinaintea începerii celui de Al Doilea Război Mondial).

(R 24 a fost primul model BMW popular cu motor monocilindric. Simplu, relativ ieftin de cumpărat și de întreținut, a devenit un mijloc de transport eficient pentru mase, în perioada de restriște de după război.)

A urmat o dezvoltare continuă a conceptului de motocicletă cu motor boxer, întreruptă pentru un deceniu de la începutul celui de AI Doilea Război Mondial până în 1950.

(BMW Motorrad s-a bucurat și de succes în competițiile motocicletelor cu ataș. Tradiția a fost începută cu viictoriile echipajului Wilhelm Noll/Fritz Crohn.)

Suspensiile au evoluat spre amortizarea hidraulică, carburatoarele cu presiune constantă au apărut în anii ’60 și, la începutul anilor ’80, BMW inventa, practic, motocicleta adventure de cilindree mare, cu modelul R 80 G/S. Acesta avea motor boxer de 797 cmc și 50 CP.

(R 80 G/S a fost condus cu succes în Raliul Paris-Dakar la începutul anilor ’80, de piloți legendari precum Hubert Auriol și Gaston Rahier la ghidon.)

Motoarele boxer au primit răcirea cu aer/ulei în anii ’90, cilindreea ajungând la 1.100 cmc și puterea depășind 90 CP. În 2013, noua generație de R 1200 GS primea răcirea cu lichid și obținea 125 CP din 1.200 cmc. În paralel, s-au dezvoltat și motoare cu un cilindru (precum popularul F 650„Funduro”), cu trei cilindri (seria K75), cu patru cilindri (sportivul S 1000 RR, de 210 CP) și cu șase cilindri (seria K1600, cu 160 CP).

Acest articol despre aniversarea celor 100 de ani BMW Motorrad a apărut în Jurnalul de Eleganță publicat de BMW România special pentru ediția din 2023 a Concursului de Eleganță Sinaia. De altfel, BMW România este partener deja cu tradiție pentru acest eveniment deosebit dedicat vehiculelor de epocă. Iar la ediția din 2023 un BMW R 50/5 din 1970 a participat în categoria „2 Roți istorice” a concursului.

CLICK AICI pentru a vedea imagini și detalii despre Concursul de Eleganță Sinaia 2023.

Vă invităm să accesați link-ul de mai jos pentru a răsfoi online Jurnalul de Eleganță, pe care l-am realizat pentru BMW România. În Jurnal veți putea citi articole dedicate unor aniversări deosebite, precum 50 de ani de la debutul lui BMW 2002 turbo (prima mașină produsă în serie în Europa cu motor turbo), 75 de ani de istorie Porsche, 100 de ani de când Aurel Persu a creat automobilul său aerodinamic, 100 de ani de la prima cursă de 24 de ore ce la Le Mans, 90 de ani de tradiție a grilei duble BMW, 10 ani de la inaugurarea Galeriei Țiriac Collection. De asemenea, puteți citi despre momentele importante din istoria de peste 150 de ani a producătorului de anvelope Pirelli, dar și povestea roadster-ului Aero 30 din 1936, care a fost oferit cadou Regelui Mihai I al României de către președintele Cehoslovaciei de la acea vreme. Nu în ultimul rând, Gautam Sen, vice președinte al F.I.V.A. (Federația Internațională de Vehicule Istorice), ne explică într-un interviu inedit de ce îndeamnă colecționarii români să salveze și să conserve vehiculele produse în țara noastră.

CLICK AICI pentru a răsfoi online Jurnalul de Eleganță.

BMW Motorrad

Comentarii

©2025 BMW BLOG ROMANIA.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

BMW BLOG ROMANIA aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account