DTM Oschersleben Preview – locul unde turismele tronează
Dacă Hockenheim sau Nurburgring sunt în primul rând celebre pentru cursele de Grand Prix sau de anduranță, traseul de lângă Magdeburg a avut cele mai multe curse de turisme din 2000 încoace dintre toate pistele Germaniei. Pentru DTM, este o prezență constantă și mult iubită, în pofida unui layout cam strâmt.
În 1997 era inaugurat Motopark Oschersleben, care devenea doar al treilea circuit permanent de pe teritoriul Germaniei. După 2000, atât seria germană de turisme, cât și campionatul european (devenit apoi mondial) au poposit aici, zona devenind în timp un pol al dezvoltării în motorsport. Echipa Motopark rezidă aici, iar tehnicienii acestei formații au activat în Formula 3, dar și în alte discipline, precum Formula 4 germană sau chiar GP2, unde s-au ocupat de operațiunea Russian Time.
Însă cuvântul-cheie de la Oschersleben sunt turismele. Aici își au sediul organizațiile care, sub egida ADAC, pun în scenă diverse serii entry-level care au căpătat o popularitate tot mai mare în ultimii ani, precum Cruze Cup, Logan Cup sau BMW Compact Cup. Localnicilor li s-a insuflat de 15 ani dragostea față de turisme, mulți dintre cei care au luat loc an de an în tribunele circuitului ajungând să-și încerce norocul în competițiile pentru semi-amatori.
Seria ETCC venea pentru prima oară aici în 2002, iar BMW-urile tranșau disputa pe teren propriu pe o pistă unde tracțiunea spate era în avantaj. Tom Coronel pleca din pole în prima cursă, însă Dirk Muller avea să aducă prima (dublă) victorie pentru E46 în european. Bavarezii au continuat să câștige acasă și în 2003, prin Jorg Muller și Andy Priaulx. Abia în 2004 a fost spart monopolul de către Rickard Rydell (Seat), nu înainte ca același Priaulx să-și adjudece prima manșă.
În 2005 seria a devenit campionat mondial, însă prima cursă i-a revenit din nou lui Andy Priaulx. Pe grila inversată a manșei secunde am asistat însă la un moment epocal: pe un circuit unde depășirile sunt dificile, Alex Zanardi s-a apărat perfect și a câștigat prima sa cursă de anvergură după accidentul din 2001. La volanul mașinii cu comandă manuală, el a mai triumfat de încă trei ori în WTCC în anii următori. BMW a continuat să domine la Oschersleben în 2006 (victorii J.Muller și Priaulx),2007 (victorie a actualului pilot DTM Augusto Farfus), 2008 (Farfus, Porteiro), 2009 (Priaulx, Farfus), 2010 (Priaulx). Anul 2011 a schimbat echilibrul de forțe, iar Chevrolet a dominat campionatul cu noul Cruze, scăpând printre degete doar trei victorii din 24 de curse. Una dintre acestea a fost chiar la Oschersleben, unde veteranul Franz Engstler a învins cu bătrânul BMW.
Singurul constructor german din WTCC era BMW. Iar cum aceștia își mutaseră atenția înspre DTM pentru 2012, etapa de la Oschersleben din mondialul de turisme a dispărut și ea.
Noul DTM a venit încă de la început pe Oschersleben, unde a avut loc a doua etapă din 2000. Manuel Reuter a plecat din pole, apoi a câștigat cursa de calificare și cea principală la bordul unui Opel. Anul următor, a fost rândul lui Fassler să se impună în calificări și în ambele curse, dovedind încă o dată că pe acest traseu este foarte greu să depășești. În 2002-03 nu s-a venit aici, iar la revenirea din 2004 Audi a echilibrat balanța printr-un succes al lui Tom Kristensen, după ce Martin Tomczyk plecase din pole. Așadar, după trei vizite, era egalitate perfectă între Opel, Mercedes și Audi la pole-uri și victorii.
Același Kristensen a plecat primul și în 2005, însă victoria i-a revenit lui Paffett (Mercedes). Predilecția danezului pentru Oschersleben a fost din nou evidentă în 2006, când nu i-a scăpat nimic: pole, victorie și cel mai rapid tur. În 2007, din pole a plecat Hakkinen, dar la sosire primul a fost Paffett. Alternanța Mercedes-Audi a continuat în 2008, cu un Grand Slam pentru Timo Scheider de această dată. Kristensen a semnat pole-ul și în 2009 (ultimul său an de DTM), dar victoria i-a revenit campionului Scheider.
2010 a adus pentru al treilea an la rând o victorie pentru cel ce avea să se încoroneze campion al seriei în respectiva stagiune. De această dată, a fost rândul lui Paul di Resta să plece din pole și să nu mai fie văzut până în parc fermé. Audi a replicat în 2011 (pole Molina, victorie Ekstrom), însă din 2012 a venit și cea de-a treia forță în campionat. Vârful de lance al BMW, Bruno Spengler, a reînnodat tradiția succeselor de la Oschersleben, cu plecare din pole.
În ultimii ani s-au impus Farfus (2013) și Vietoris (2014), cursa de anul trecut fiind perturbată de o ploaie ce a salvat echipa Mercedes de la o nouă umilință într-un sezon în care mașina lor era incredibil de lentă în condiții normale. Capriciile vremii au stricat seria care, din 2006 încoace, făcea ca în anii pari să se câștige cursa de către poleman. Rata de conversie a pole-ului în victorie este de 46%, un procent foarte ridicat pentru o serie atât de echilibrată.
Așadar, șapte piloți de pe grila actuală au urcat pe prima treaptă a podiumului aici în ultimul deceniu, aceștia fiind împărțiți echilibrat în toate cele trei tabere. Doar Gary Paffett și Timo Scheider au câte două victorii la Oschersleben, cei doi fiind la poli opuși din punct de vedere psihologic în aceste momente. Paffett a regăsit pofta de a concura după doi ani terni, odată cu mutarea la ART Grand Prix, în timp ce Scheider, aflat și el într-un con de umbră de ani buni, a recunoscut că se află în cel mai prost moment al carierei după scandalul de la Spielberg, soldat cu suspendarea sa de la Moscova. Veteranul Audi revine însă pe o pistă predilectă și un dublu campion DTM trebuie să găsească resursele mentale pentru a întoarce situația în favoarea sa.
Circuitul
În lungime de 3,66km, această pistă relativ plată propune linii drepte relativ scurte, pe care nici cu ajutorul sistemului DRS nu se poate depăși facil. Primul viraj a fost alterat acum câțiva ani tocmai pentru a fi necesară o perioadă de frânare mai lungă, însă tacticile defensive ar putea fi cheia unei victorii pe un circuit unde adesea se merge în șir indian. Cei ce nu se conformează pot fi atrași în capcanele acestui traseu. Punctele critice sunt șicana McDonald’s și ieșirea largă dinaintea ultimului viraj (Zeppelin), ambele fiind poziții capitale pentru a pregăti un eventual atac pe liniile drepte ce le succed. În trecut, tentativele din virajul Hasseroder au dus adesea la contacte, iar triplul viraj de stânga este porțiunea cea mai provocatoare pentru pilot și mașină deopotrivă.
Favoriți
Chiar dacă lista greutăților suplimentare oglindește clasamentul general într-o oarecare măsură, dat fiind că se deschide tot cu modelele Audi ale lui Ekstrom, Green și Mortara. Rockenfeller primește și el suficient balast după victoria din Rusia (1137,5 kg), iar Wehrlein are cel mai greu model Mercedes (1130 kg). La polul opus se află cei de la BMW, cu 5 modele având greutatea de doar 1105 kg, printre care se numără și cel al lui Bruno Spengler, un element de luat în seamă într-o cursă în care tot Audi pleacă cu prima șansă.
Din tabăra Mercedes, istoria ne spune că nu doar forma lui Wehrlein din 2015 este de urmărit, ci și prestațiile lui Robert Wickens pe acest traseu. Canadianul a avut un sezon mult mai slab față de anul trecut, când era vioara întâi în grupul Mercedes. Poate că răbdarea este o virtute la Oschersleben, unde poți petrece întreaga după-amiază în spatele unui alt concurent, însă cu siguranță vom avea și câțiva curajoși care vor cuteza să depășească. Ekstrom are deja câteva manevre de generic în acest sezon (însă la Moscova nu i-a ieșit deloc), iar Glock sau Paffett nu vor ceda niciun milimetru.
Bernd Schneider, cel care nu a învins vreodată aici, s-a ferit de orice pronostic, însă consideră că Audi își păstrează avantajul etalat mai mereu în acest sezon. Totul se va juca însă în sesiunile de calificări, unde adesea am avut întregul grup de 24 de piloți în mai puțin de o secundă. Spre deosebire de Formula 1, dacă un favorit are o ezitare pe turul rapid, nu va ajunge pe 4-5, ci la coada grilei.
Curse suport
Dacă Formula 3 europeană nu va fi prezentă la Oschersleben, nu înseamnă că nu ne vom bucura de competiții de monoposturi. Juniorii din F4 germană vor avea trei curse programate, cele mai celebre nume din această serie fiind Mick Schumacher și Harrison Newey. Fiul lui Schumacher a câștigat prima sa cursă de monoposturi la începutul acestui an, cu ocazia primei vizite a campionatului pe acest traseu. Timo Scheider va avea așadar un weekend extrem de încărcat, de vreme ce este și team manager în ADAC F4. Revin totodată seriile de turisme Audi TT Cup și Porsche Carrera Cup Germany, iar lista de invitați Audi îi va include pe veteranii Harald Grohs, Uwe Alzen și Frank Biela.
Hans Joachim Stuck va lua loc la volanului modelului RS5 DTM ce omagiază 25 de ani de la titlul său cu Audi V8 Quattro în DTM. Această mașină a fost pilotată de Mattias Ekstrom în etapa de la Norisring.
Material realizat de echipa Pitstops.ro care va raporta de la fața locului în acest weekend de curse.