Performanţă printre avanposturi de tehnologie la 20 de ani de la lansare: BMW X5CC X-raid în Top 10 la Dakar
BMW avea deja şase trofee la Dakar cu BMW Motorrad când, în 2002, îşi pregătea debutul cu un automobil. Era vorba de un BMW X5 pregătit de X-raid. La debutul din 2003, BMW scria istorie cu unul din primele modele diesel moderne şi competitive, într-o luptă strânsă cu Volkswagen, care era la start cu un buggy Volkswagen Tarek TDI.
În acest an, Vladimir Vasilyev (Rusia) şi Oleg Uperenko (Letonia) au venit la startul Dakar între alte 89 de echipaje cu un original BMW X5CC (E53) pregătit de X-raid, un model care a împlinit deja 20 de ani de la lansare. Poate mulţi ar fi considerat mai potrivit un astfel de model la Dakar, dar echipajul a mers constant şi a fost mereu în luptă pentru o poziţie imediat după podium în clasamentul automobilelor. Dificultăţile din ultima etapă, cu întârzieri care i-au făcut să termine pe locul al 58-lea, au plasat în final echipajul X5 pe poziţia a zecea în clasamentul general, una care rămâne remarcabilă în contextul în care au devansat echipe de uzină cu susţinere importantă, cu tehnologie de avangardă şi cu echipaje cu palmares deosebit de valoros.
Vladimir Vasilyev a fost o prezenţă constantă la Dakar în ultimii ani, cu trei clasări finale în Top 10 şi cu o victorie de etapă în 2015, pe atunci cu un MINI ALL4 Racing. Chiar dacă este prima participare împreună la Dakar, şi Oleg Uperenko are o experienţă bogată, cu debutul în 2012, la camioane, şi la automobile cinci ani mai târziu.
BMW X5 rămâne parte dintr-o istorie bogată a mărcii la Dakar, un raliu care atrage personalităţi diferite, cu experienţe variate. Aşa a fost cazul şi pentru Luc Alphand, campion de schi şi câştigătorul Marelului Glob de Cristal, dar şi al Globurilor de Cristal în probele de coborâre şi superG. Trecând de la zăpadă la nisip, Alphand a reuşit cea mai bună clasare BMW X5 la Dakar, terminând pe locul al patrulea în clasamentul general din 2004, dar obţinând şi trei victorii de etapă în 2003 şi 2004. La acea vreme, acelea erau cele mai bune performanţe pentru un model diesel din istorie. Ulterior, după ce a primit o optimizare, BMW X5 avea să fie înlocuit în 2006 de BMW X3, care venea cu un sistem inteligent de tracţiune integrală, de acum faimosul BMW xDrive. Mai departe, X-raid avea să reprezinte mărcile BMW Group la Dakar cu MINI şi să aducă numai puţin de şase titluri în 2012-2015 şi 2020-2021