Drumul de la BMW X5 V12 Le Mans, până la X8, primul SUV BMW M plug-in hybrid
Astăzi suntem obișnuiți cu SUV-uri care au performanțe de supercar și un nivel colosal de putere. Dar conceptul acestui tip de automobil părea cu totul bombastic în februarie 2000, când BMW X5 V12 Le Mans a fost anunțat de compania bavareză. Era un automobil experimental, adus la viață de o versiune a motorului cu care BMW V12 LMR câștigase în 1999 Cursa de 24 de Ore de la Le Mans.
Mi-am adus aminte de acest proiect considerat fantezist la vremea sa, deoarece divizia BMW M GmbH va lansa în curând SUV-ul X8 M. Informațiile încă neconfirmate oficial spun că X8 M va fi un proiect dezvoltat de divizia BMW M, cu care se vor explora din nou teritorii noi. Va avea un format crossover de talie mare, cu profil plonjat în stil coupe (gen BMW X2), și va fi primul SUV de performanță bavarez cu propulsie plug-in hybrid. Se vehiculează că va avea un V8 ajutat de un motor electric. Iar cele mai optimiste estimări îl creditează cu 750 CP.
Deci sunt multe elemente noi în ecuație, care virează într-o direcție foarte diferite față de tradiția BMW M câștigată în deosebi de sedanuri și coupe-uri sport.
La vremea lui, BMW X5 V12 Le Mans era creat ca un exercițiu de imagine, care demonstra cât de mult poate fi explorată latura sportivă a primului SUV BMW. În ciuda succesului comercial, primul X5 din 1999 a fost întâmpinat la rândul său cu scepticism din partea puriștilor care nu considerau că formatul SUV era demn de reputația spotivă a mărcii BMW. Între timp au fost create trei generații de versiuni M ale lui X5, cu motoare V8 de 4,4 litri, care au fost vectori pentru generarea unei piețe de SUV-uri sportive. Iar aceast segment înregistrează vânzări substanțiale. Astăzi pare firesc un X5 M cu V8 de 625 CP și demaraj 0-100 km/h în 3,8 secunde. Succesul generațiilor BMW X5 M a convins și constructori tradiționali de supercar-uri să creeze SUV-uri ultra performante. Astfel, lumea nu mai consideră absurdă nici existența lui Lamborghini Urus, care are V8 de 650 CP, gonește de la 0 la 100 km/h în 3,6 secunde și atinge 305 km/h. În același club intră și Aston Martin DBX (V8, 550 CP, 0-100 km/h în 4,5 secunde, 291 km/h), precum și Bentley Bentayga (W12 cu 635 CP, 0-100 km/h în 3,9 secunde și viteză maximă de 306 km/h). Și, în curând, ne vom acomoda și cu primul SUV din istoria Ferrari. Chiar și Lotus este în curs de dezvoltare a unui SUV. Deja, Maserati Levante pare o prezență timidă în acest context. Totodată, versiunile Mercedes-AMG ale modelului GLE sunt vedete în acest segment, iar Audi fructifică trendul cu SUV-urile RS Q8 și SQ7.
Este interesant să vedem cât de radical pare în continuare BMW X5 V12 Le Mans, chiar și în comparație cu super SUV-urile actuale, care au avantajul a 2 decenii de dezvoltare tehnologică.
BMW X5 V12 Le Mans avea o versiune a propulsorului V12 de 6,1 litri, care a condus la victorie modelul BMW V12 LMR în cursa de anduranță de la Le Mans. În cazul prototipului de Le Mans regulamentul limita puterea la 580 de cai. Dar pentru BMW X5 V12 Le Mans motorul descătușa 700 CP și un cuplu maxim de 720 Nm (la 5.000 rpm). Aceste resurse trebuiau strunite printr-o cutie de viteze manuală, cu 6 trepte. Garda la sol era coborâtă cu 30 mm, iar distribuția maselor între punți era aproape ideală: 51% pe față, 49% pe spate. BMW declara că SUV-ul sprintează de la 0 la 100 km/h în 4,7 secunde și că atinge 278 km/h. Dar în 2001, pilotul Hans-Joachim Stuck a împins acul vitezometrului până la 311 km/h, în timp ce stabilea cel mai rapid tur realizat până atunci cu un SUV pe circuitul Nurburgring (Nordschleife): 7.49,92 minute! Vorbim despre o mașină care cântărește 2.130 kilograme, chiar și după măsurile de reducere a greutății. Acestea au inclus capotă de carbon și scaune tip scoică.
BMW X5 V12 Le Mans a fost un exercițiu de marketing, până la urmă. Dar a trezit serios apetitul pentru o rețetă care a trebuit să învingă cutumele despre ce înseamnă un automobil BMW M veritabil.
La fel, SUV-ul BMW X8 M va avea de dus luptă de convingere . Însă îi va fi mai ușor, fiindcă BMW X5 V12 Le Mans i-a deschis calea în urmă cu peste două decenii.