Test Isetta 250: Speed. Not important.

Test Isetta 250: Speed. Not important.

Am mers până la Târgu Mureș să conducem cel mai puțin puternic BMW creat vreodată. Și cu ocazia asta am descoperit că viteza e mult supra-apreciată.
Text: Andrei Barbu Foto: Dragoș Savu

BMW Isetta nu este genul de BMW pe care îl ai pe pereți atunci când încă locuiești cu părinții. Nu este genul de BMW despre care vorbești cu prietenii și nu e genul de BMW pe care-l cauți din când în când pe mobile.de. Și asta e ok, nu te poate nimeni judeca. Nu arată a mașină, ci mai degrabă ca un balon cu heliu. Și, da, Isetta 250 are doar 12 cai-putere. Și nimeni nu vrea să vorbească despre o mașină care are 12 CP, atunci când se vorbește de M-uri, AMG-uri sau RS-uri. Și, cu toate astea, de-a lungul existenței sale BMW Isetta s-a vândut în peste 161.000 de exemplare, adică aproximativ 23.000 de unități anual. Ceea ce, pentru perioada anilor ’50, înseamnă enorm. Pentru mine, Isetta e o fantezie care explică într-un mod unic, foarte bine aplicat și lesene de înțeles, principiile globalizării. Se ia practic un producător italian de frigidere și scutere care vine cu o idee genială, pe care o vinde apoi mai departe sub formă de licență în toate colțurile lumii, inclusiv în Brazilia, Spania și Franța.


Renzo Rivolta, inventatorul Isettei, a înscris chiar trei modele în legendara cursă Mille Miglia, unde cele trei modele au ocupat primele trei locuri ale clasei, atingând o viteză medie de 70 km/h pe parcursul celor 1.600 de kilometri. Cu toate astea, în Italia, interesul pentru Iso Isetta a scăzut rapid, în mare parte din cauza Fiat-ului 500C. Astfel, la jumătatea anului 1954, Renzo Rivolta a vândut către BWM dreptul de a produce Isetta, împreună cu utilajele necesare construirii caroseriei.
Prin urmare, în 1955, BMW Isetta se lansează cu mare fast și devine instantaneuu un succes. Caroseria în formă de ou este o construcție extrem de inteligentă, inclusiv după standardele actuale. Volanul, coloana de direcție și tot instrumentalul de bord se ridică în același timp cu ușa frontală, astfel că accesul e unul destul de facil. În plus, în cazul unui accident, pasagerii puteau să iasă prin plafonul textil. Acesta este și motivul pentru care toate modelel Isetta sunt „decapotabile“. BMW a modificat micul Iso după standardele sale, aducând îmbunătățiri substanațiale, mai ales în cazul fiabilității.
Motorul provine de la o motocicletă BMW, este un monocilindru în patru timp și are 247 de centimetri cubi și dezvoltă 12 cai-putere. Mai mult, BMW Isetta 250 este prima mașină din lume care obținea un consum mediu de 3 l/100 km. Viteza maximă, un neverosimil 85 km/h.


Ajuns la Târgu Mureș, la XCAR S Mureș, dealer-ul local BMW, am primit cheile de la Isetta ca pe cele ale unei mașini noi. Evident, am avut nevoie de explicații și instrucțiuni. Nu am condus o mașină cu șoc manual de când încă nu aveam permis. Practic Isetta are trei seturi de chei. O cheie pentru contactul general, o cheie pentru blocarea/deblocarea cutiei de viteze și o cheie pentru contact. Cutia, una manuală cu patru trepte, e puțin ciudată, mai ales că nu prea ai loc să schimbi treptele efectiv. Accelerația este tare ca un pietroi, frânele sunt practic inexistente, iar ținuta de drum este la fel ca a unui ou. Totul pare foarte firav și ușor de stricat, iar atunci când conduci o mașină care are o vază în mijlocul bordului, chiar ți se face frică să nu spargi ceva.

Uneori e mai simplu și mai rapid să împingi Isetta 250 pe poziția cerută de fotograful exigent.

Nu există centuri de siguranță, iar odată plecat din curtea showroom-ului XCAR S Mureș, viteza maximă a Isettei, adică 85 km/h, mi se părea ceva imposibil de realizat. Prin urmare, nu cred că am trecut de 45 km/h.
Am condus M-uri, am condus Royce-uri, am condus mașini cu adevărat extravagante, dar niciodată nu am simțit mai multe priviri aruncate asupra mea. BMW Isetta este un magnet, stârnește controverse, simpatii sau uimire. De la volanul ei, cu plafonul dat la o parte, cu radioul analog pornit și cu palmele transpirate de emoții, te simți copil. Zâmbești involutar și pare că te întorci în timp, chiar dacă în jurul tău sunt camere de smartphone. Isetta este definiția pură a „less is more“, într-un mod atât de original și de proaspăt încât e prea greu de descris în cuvinte. Mașina asta, așa cum e ea, ar trebuie să se producă și acum. E remediu pentru fețe lungi și jucăria perfectă pentru oameni mari.

XCARS Mureș este cel mai nou dealer autorizat BMW din țară și pune la dispoziția clienților un spațiu desfășurat de 2.072 de metri pătrați. În urma investiției, de 2,5 milioane de euro, showroom-ul poate găzdui șapte modele, cafeneaua „Isetta“ este prezentă, iar spațiul destinat operațiunilor de servisare și mentența este unul ultra-modern. www.bmw-xcars.ro

Comentarii

©2018 BMW BLOG ROMANIA.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

BMW BLOG ROMANIA aparține grupului de presă IN MOTION MEDIA.

Conectează-te folosind datele de autentificare

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account