Active Sound Design – Reglaje fine pentru urechea „sportivă”
Nimănui nu-i place sunetul clasic, zgrumțuros și lipsit de armonie al unui motor diesel. Active Sound Design este conceptul prin care BMW a schimbat modul în care șoferul și pasagerii percep sunetul unui motor diesel, indiferent de condițiile în care mașina este condusă.
Da, este artificial. Da, nu schimbă faptul că sub capotă e un diesel de 3,0 litri, nu un V8 bi-turbo. Dar, Active Sound Design nu vrea să te mintă. Scopul acestui „sistem” este acela de a-ți oferi o experiență cât mai plăcută la volanul unui model BMW. Și pentru că urechea umană analizează, în subconștient, toate sunetele pe care le înregistrează și le trimite mai departe ca informații spre creier, este esențial ca sunetul unei mașini să fie plăcut. Și, pentru că vorbim despre BMW, sunetul trebuie să fie și sportiv. Probelma apare însă la dozajul sunetului artificial care este redat prin boxele mașinii. Pentru că urechea este un critic extrem de sensebil, chiar și cea mai mică schimbare ce pare să nu fie la locul ei este percepută și înregistrată ca atare. Imediat, sunetul respectiv este catalogat ca fiind neplăcut, deranjat. Și facem asta fără să vrem.
Mai departe, este la fel de important ca sunetul să fie pe exact aceeași lungime de undă cu performanțele mașinii. Pur și simplu, nu poți avea un 318d care să sune ca o mașină ce face suta în 5,0 secunde. La fel cum nici nu poți să ai un M550d care să sune ca un amărât de diesel în trei cilindrii. Nuanțele sunt variate și diferă în funcție de mașină, de motorizare și de performanțe. Cheia succesului Active Sound Design constă în multă muncă.
O întreagă echipă de ingineri, sunetiști, pshihologi și fizicieni lucrează la dezvoltarea conceptului Active Sound Design. Și, după multe ore petrecute în laboratoare, folosind o gamă extrem de largă de echipamente de măsurat și analizat, au ajuns la concluzia că urechea umană nu poate „imitată”. Pentru a produce o experiență sonoră cât mai autentică și pentru a-i permite unui diesel să sune la fel de sportiv pe cât se simte, inginerii de sunet adaptează „sunetele” în funcție de performanțe dinamice ale mașinii, pentru că sunetul perceput de șofer și de pasageri trebuie să fie cât mai armonios. Active Sound Design permite o gamă mult mai bogată de ajustări decât până acum. În trecut, sunetul unei mașinii era construit pornind de la sunetul motorului și de la sunetul eșapamentului. Cu Active Sound Design lucrurile s-au schimbat. Inginerii de sunet implicați în proiect lucrează cu echipele responsabile de dezvoltarea motorului și a șasiului pentru a găsi împreună cele mai avantajoase soluții pentru un sunet cât mai plăcut în interiorul mașinii.
Cel mai important pas a fost cel de a reduce la minimum sunetul clasic al motoarelor diesel. Pur și simplu, principiul lor de funcționare implică o serie de zgomote ce pot fi interpretate ca neplăcute de urechea umană. Folosidu-se materiale inovatoare și tehnologii moderne de izolare acustică, inginerii BMW au reușit să limiteze percepția despre sunetele motoarelor diesel. Prin urmare, imediat după ce această soluție a fost implementată, Active Sound Design a putut trece la pasul următor. Acesta a presupus implementarea unui sunet artificial, redat prin boxele mașinii, menit să-ți încâte simțurile, chiar dacă sub capotă este un diesel. Acest lucru se traduce într-o experiență de condus mai bogată, mai incitată și mai potrivită pentru conceptul ce stă în spatele fiecărui model.