Așa a restilizat un român designul controversat al noului BMW Seria 7

Designul noii generații BMW Seria 7 a stârnit apariția unui val de restilizări digitale. Acestea au fost create de ilustratori din diverse țări, care au încercat să „rezolve” estetica avangardistă a modelului de lux. Iar unele dintre cele mai interesante reinterpretări ale noului 7 au fost propuse chiar de un român.

Este vorba despre Costel Camburu, un fotograf român pasionat de designul grafic, care ne-a atras atenția prin modul în care și-a imaginat schimbarea la față a vârfului de gamă BMW.

De ce este atât de controversat designul noului BMW Seria 7?

Estetica noii generații BMW Seria 7 (G70) a stârnit o controversă care aduce aminte de cea pe care a generat-o 7-le (E65) lansat în 2001. Ne referim, desigur, la modelul din perioada designerului șef Chris Bangle. Însă de data aceasta discuția este concentrată pe dimensiunile grilei frontale și ruperea de tradiție prin implementarea așa-ziselor faruri „split”.

Iar dintre cele două, farurile cu segmente separate au creat poate cea mai mare senzație, după ce în anii recenți ne-am obișnuit cu expansiunea grilelor BMW. Mai întâi a fost extinsă grila pentru facelift-ul fostei generații BMW Seria 7. A urmat uriașul BMW X7, cu o grilă pe măsură. Iar BMW M3/M4 și BMW iX au readus în prim plan decupajele verticale de mari dimensiuni, care erau tipice pentru grilele BMW în anii 1930-1940. Exemple legendare pentru grila verticală sunt modelele BMW 328.

Cum a retușat Costel Camburu designul noului BMW Seria 7?

Experiența de fotograf s-a intersectat cu pasiunea pentru designul mașinilor

Înainte de a discuta despre retușurile aduse Seriei 7, trebuie să înțelegem că acestea nu au fost făcute de un designer sau ilustrator profesionist. Costel Camburu este de profesie fotograf. Însă putem spune că simțul estetic cizelat în arta fotografică se reflectă în ilustrațiile sale prin atenția pe care o acordă pentru detalii.

„Sunt fotograf, iar de curând am făcut un curs de graphic designer. Nu am pregătire specifică în design auto.” – subliniază Costel Camburu.

Ne-a spun că pasiunea pentru estetica și designul auto a fost cea care l-a condus la hobby-ul pentru restilizarea digitală a mașinilor. „Am desenat mașini încă din copilărie. Acum restilizez modele al căror design e controversat.” – precizează Costel Camburu.

În acest sens ne-au fost oferite drept exemple și restilizările concepute pentru facelift-ul lui BMW X7 și pentru conceptul BMW i4.

Seria 7 E38 și actualul Seria 8 sunt repere pentru designul reușit

Bineînțeles, am fost curioși să știm care este generația de BMW Seria 7 care i-a plăcut cel mai mult lui Costel Camburu, din perspectiva designului. Iar răspunsul rezonează cu părerea majoritară a fanilor BMW: „Îmi place tare mult E38. E un design reușit pentru epoca aceea.”

De asemenea, Costel Camburu ne-a declarat că nu are neapărat o ierarhie a celor mai frumoase mașini construite vreodată de BMW. De altfel, consideră că multe dintre modelele bavareze sunt destul de frumoase. Însă îi place în mod deosebit actuala generație BMW Seria 8. Cu asemenea referințe, nu este de mirare că a preferat să conceapă o restilizare care temperează stilul îndrăzneț al Seriei 7.

Restilizarea dă prioritate eleganței

Costel Camburu consideră că noul BMW Seria 7 are per ansamblu „un design ce se vrea rafinat, mai puțin la partea frontală.”

Din acest motiv am dorit să aflăm dacă privește ideea farurilor separate în două segmente drept o alegere greșită pentru BMW. Sau poate felul în care a fost implementată și proporționată această idee face să atragă critici?

„Nu neapărat. Acesta e trendul în designul auto, iar BMW cred că ar vrea sa fie în trend. Însă dacă farurile sunt bine desenate, cred că ar ieși ceva mai plăcut privirii.” – precizează Costel Camburu.

Așadar, restilizările au vizat în principal farurile. Însă Costel Camburu nu a înlocuit elementele luminoase ale noilor blocuri optice proiectate de BMW. Ci s-a concentrat pe aranjarea lor într-un mod diferit. Ne-au fost prezentate trei versiuni de restilizare. Și în toate s-a încercat ca semnăturile luminoase care înlocuiesc clasicele Angel Eyes să fie mai apropiate de grupul proiectoarelor pentru faza scurtă și faza lungă.

Totodată, grila frontală a fost retușată în funcție de modificările aduse farurilor. Însă în toate cele trei cazuri s-a optat pentru reducerea dimensiunilor celor două decupaje tradiționale pentru grila BMW.

„Partea frontală e un pic bizară, total nereușită în opinia mea. Înțeleg că au încercat să uniformizeze aspectul modelelor de lux din grupul BMW, să fie în linie cu modelele Rolls-Royce. Însă briefing-ul a fost optimist, rezultatul nu a prea impresionat.” – detaliază Costel Camburu.

Urmează BMW un trend, sau a găsit o formulă de design care să îl deosebească?

Desigur, trebuie să ținem cont de faptul că designul automobilelor de serie este supus și normelor de siguranță, care influențează poziționarea blocurilor optice esențiale pentru iluminarea șoselei. Dar, după cum menționa și Costel Camburu, BMW a ales o organizare a farurilor în două segmente care urmează un trend clar.

De altfel, gruparea elementelor luminoase seamănă mult cu aceea pe care o regăsim la Citroen C4 Cactus din 2014. Iar de atunci vedem faruri „split” la modele diverse precum Nissan Juke, Skoda Kamiq, Hyundai Bayon sau conceptele care prefigurează modelele electrice Audi A6 e-tron.

Mai trebuie spus că noul BMW Seria 7 vizează în mod deosebit clientela din China. Iar farurile „split” au devenit comune în rândul modelelor produse de mărcile auto din China. Avem drept exemple automobile ale mărcilor NIO, Lynk & Co., Geely Auto sau Hongqi Auto.

Va beneficia noul BMW Seria 7 de pe urma designului care stârnește polemică?

Cât de bine a reușit Costel Camburu să readucă identitatea tradițională BMW folosind noile elemente luminoase, rămâne să fie apreciat de fiecare dintre noi. Și vă invităm să ne scrieți în comentarii părerea.

Însă nu pot încheia articolul fără să nu fac o paralelă cu generația BMW Seria 7 (E65) din perioada designerului Chris Bangle. Acest model a fost până acum considerat a avea cel mai controversat și non-tradiționalist design din istoria Seriei 7. Însă acum, a 7-a generație a Seriei 7 (G70) pare să îi dispute acest statut.

Cert este că Seria 7 din 2001 a fost foarte blamată la momentul debutului. Însă asta doar a creat notorietate în jurul vârfului de gamă BMW. Și a fost exact de ce avea nevoie Seria 7 pentru a deveni senzația segmentului de lux. În contextul în care Audi A8 avea un design prea asemănător cu modelele inferioare A6 și A4, iar Mercedes-Clasa S era rafinat, dar deloc îndrăzneț, extravagantul BMW Seria 7 a stârnit cea mai mare curiozitate. Iar asta s-a reflectat și în popularitatea în rândul vedetelor și în succesul comercial.

Farurile „split” nu vor fi preluate de toată gama BMW, cel puțin o vreme

Într-adevăr marca BMW are unul dintre cele mai bine definite limbaje estetice din industria auto. Farurile cu lămpi duble, grila cu două decupaje sunt printre cele mai definitorii elemente din identitatea unui BMW. Dar pentru segmentul de lux, unde acum se vinde avangardismul, compania bavareză mizează pe o reinterpretare îndrăzneață a acestor elemente. Din acest motiv farurile „split” le vedem la X7 și Seria 7. Și aceeași configurație va fi preluată și de SUV-ul XM, care debutează în 2022. De asemenea, modelele de lux din gama BMW vor avea și grilă cu rame iluminate, asemeni noului BMW Seria 7. Această informație a fost confirmată de Domagoj Dukec, șeful BMW Design.

Coordonatorul echipei de design pentru marca BMW a mai precizat că în anii recenți diverse mărci au copiat farurile stil Angel Eyes tipice BMW. Exemple sunt Mazda CX-5 sau Alfa Romeo Tonale. Și, pentru că noua Serie 7 a primit faruri diferite de designul clasic BMW, s-a luat decizia care grila frontală să fie și mai mult scoasă în evidență, prin contururi luminoase. Astfel, BMW-urile vor fi inconfundabile și noaptea.

În schimb, cel puțin pentru o vreme, farurile „split” nu vor fi implementate și la Seria 5 și Seria 3, care sunt modele esențiale BMW, atât prin tradiției, cât și prin volumul de vânzări. Prototipurile camuflate ale viitorului BMW Seria 5 confirmă că acesta va avea faruri cu Angel Eyes care formează un singur bloc optic. Adică păstrează formula pe care o putem numi deja clasică.

Iar la final mai trebuie spus ceva. De fiecare dată când BMW a făcut un artificiu estetic, acesta a fost comentat. Iar apoi, pe viu mașinile au lăsat o impresie mai bună. Fiindcă sunt altfel percepute proporțiile. În clipul video de mai jos puteți vedea impresiile noastre de la prima întâlnire cu noul BMW Seria 7, cu ocazia evenimentului de lansare din Munchen. Accesați canalul nostru de You Tube pentru teste cu cele mai noi modele din gama BMW.

BMW Motorrad

Comentarii

©2022 BMW BLOG ROMANIA.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

BMW BLOG ROMANIA aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account