BMW M8 E31 versus actualul BMW M8 Competition Coupé

Între 1989 și 1999 BMW a produs la uzina sa din Dingolfing unul dintre cele mai fascinante și avangardiste Coupé-uri din istoria sa: prima generație BMW Seria 8 (E31). Se pare că din cauza contextului economic al anilor ’90, nu a fost produsă în serie și o versiune M8 a acestui Coupé ultratehnologizat. Însă constructorul bavarez se revanșează cu actualul BMW M8 Competition Coupé.

Desigur, o comparare directă a performanțelor și specificațiilor tehnice nu este tocmai corectă, având în vedere că aceste modele grand tourer sunt din două ere prea îndepărtate ca nivel tehnologic. Dar este interesant să vedem cât de mult au evoluat tehnologiile și performanțele. Pe deasupra, în ciuda diferenței de aproape 3 decenii, este remarcabil cât de îndrăznețe au fost planurile BMW pentru un potențial M8 E31.

Mașina a fost creată în secret, la începutul anilor ’90, iar BMW a dezvăluit oficial abia în 2010 că a lucrat într-adevăr la proiectul M8 E31, Atunci a arătat și singurul prototip funcțional al M8-ului inițial.

Practic, BMW a dorit să creeze un rival pentru Ferrari. O țintă mai înaltă nici că se putea! Iar munca inginerilor a fost pe măsură. BMW M8 E31 are sub capotă un propulsor V12 de 6,1 litri (6.064 cmc). Motorul S70/1 este aspirat, are 24 de supape și o admisie făcută complet din fibră de carbon. Dezvoltă 558 CP (410 kW) și 500 Nm la 5.000 rpm (90% din cuplu e livrat încă de la 2.000 rpm). Toată herghelia năvălește pe puntea spate și e ținută în frâu cu o cutie de viteze manuală Getrag cu 6 trepte. Cu alte cuvinte, chiar trebuie să știi să mesteci în viteze și să ai o talpă cu obraz subțire. Mașina asta nu este doar puternică și rapidă ca un Ferrari, ci și la fel de nărăvașă precum „Căluțul Cabrat”.

BMW nu a comunicat în cât timp accelera M8 de la 0 la 100 km/h, însă a menționat că acesta depășea bariera de 300 km/h. Sunt cifre cât se poate de impresionante inclusiv pentru 2020, dar la începutul anilor ’90 ar fi făcut din BMW M8 un adevărat concurent pentru cele mai feroce modele Ferrari. M8 era pur și simplu proiectat ca un supercar. Iar asta nu se reflecta doar prin forță brută.

Cântărea doar 1.443 kg, datorită regimului drastic. S-a renunțat la farurile escamotabile, proiectoarele pentru faza scurtă și lungă fiind mutate în spoiler. Iar capota crestată cu prize de aer, este făcută din plastic ranfosat cu sticlă. Din același material sunt făcute și portierele și capacul portbagajului. Iar jantele au fost construite din plastic ranforsat cu carbon. Exteriorul se distinge și prin prizele de aer de la nivelul aripilor din spate. Caroseria este evazată, lucru impus și de faptul că ecartamentul spate este lățit. Habitaclul tapițat în Alcantara este spartan. A fost înlăturată bancheta din spate, iar scaunele frontale sunt de tip scoică, ca în competiții.

Astfel, M8 E31 era o versiune radicală, depășind cu mult performanțele lui BMW 850CSi, care avea V12 de 381 CP și ajungea de la 0 la 100 km/h în 6 secunde. M8 E31 a fost un experiment în care limitele au fost împinse fără reținere. Regimul secret în care a fost dezvoltat sub coordonarea lui Paul Rosche, directorul tehnic al BMW M GmbH, lasă în continuare semne de întrebare legate de specificațiile exacte.

Actualul BMW M8 Coupé este la rândul său o rachetă. Iar tehnologiile sale sunt foarte complexe. Cântărește 1.885 kg la gol și are un motor V8 de 4,4 litri cu 2 turbine. În varianta de bază dezvoltă 600 CP și 750 Nm și gonește de la 0 la 100 km/h în 3,3 secunde. Iar modelul Competition livrează 625 CP de la 6.000 rpm și 750 Nm între 1.800 și 5.800 rpm sprintează de la 0 la 100 km/h în 3,2 secunde și atinge 305 km/h, dacă se optează pentru pachetul M Driver.

Spre deosebire de M8-ul de acum 3 decenii, noul M8 îi vine în ajutor șoferului cu un arsenal de tehnologii care să țină sub control fiara dezlănțuită. Transmisia M steptronic este automată, cu funcție de schimbare a celor 8 trepte și în regim manual, folosind clapetele din spatele volanului. Butonul Drivelogic de pe maneta schimbătorului de viteze permite selectarea a 3 moduri de reglaj pentru răspunsul transmisiei, unul fiind optimizat pentru ritmul de circuit. Tracțiunea spate a devenit o funcție pe care te lasă să o selectezi complexul sistem de tracțiune integrală xDrive. Nu lipsesc un diferențial M activ și sistemul de control dinamic al stabilității. Sistemul de direcție M servotronic are asistare în funcție de viteza de rulare, raport de demultiplicare variabil și modurile de configurare Comfort și Sport. Suspensiile oferă modurile Comfort, Sport și Sport Plus, au amortizoare controlate electronic, iar versiunile Competition dispun de reglaje specifice, care sporesc comportamentul sportiv. Opțional poate fi montant un sistem de frânare cu discuri ceramice de 400 mm la roțile din față și 380 mm la roțile din spate.

Dacă ținem suficient degetele încrucișate poate BMW GmbH transformă în realitate apropourile voalate pe care Markus Flasch, CEO-ul BMW M GmbH, le-a făcut despre dezvoltarea mai multor versiuni de performanță CS. Acestea ar aduce o abordare ceva mai spartană, care ar semăna mai mult cu stilul în care a fost conceput M8-ul E31. Modelele M2 Comeptition, M3 și M4 au beneficiat de acest tratament, rezultând modele produse în număr limitat, care alimentează pasiunea, vor avea valoare de colecție crescută și sunt vector de imagine pentru reputația sportivă a mărcii bavareze.

BMW știe cât de valoroase sunt legenda și spiritul prototipului BMW M8 E31. Și a fructificat acest status producând exemplare speciale ale actualului M8 care aduc omagiu prototipului de acum 3 decenii. A fost o serie limitată la 20 de exemplare, prezentate spre finalul anului trecut. Aceste modele denumite „BMW M8 Individual Manufaktur Edition” au fost dedicate pieței din Canada. 10 exemplare au fost vopsite în nuanța de roșu Fire Red, pentru a aduce aminte de prototipul BMW M8 E31, iar celelalte 10 au fost vopsite în negru mat (Frozen Black).

Cu ocazia lansării acestei ediții speciale, BMW a făcut și o ședință foto mulțumită căreia putem admira noul model alături de unicatul BMW M8 E31.

BMW Motorrad

Comentarii

©2024 BMW BLOG ROMANIA.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

BMW BLOG ROMANIA aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account