Opinie controversată: Chiar seamănă BMW Seria 5 facelift cu noua ŠKODA Octavia?

De când a fost prezentat facelift-ul lui BMW Seria 5, am văzut comentarii exprimate atât de publicul din România, cât și de el din străinătate, care spun că partea frontală a modelului bavarez seamănă cu designul ŠKODA.

Desigur, cea mai perceptibilă paralelă poate fi trasată la nivelul farurilor, care pot aminti de noua generație ŠKODA Octavia. Trecerea de la Angel Eyes cu contururi rotunde la noile faruri cu contururi luminoase angulare este motivul pentru care apare această impresie că designul BMW seamănă cu cel etalat de ŠKODA.

Modelul ceh a apărut în 2019, deci înaintea Seriei 5 facelift, prezentat în luna mai a anului curent. Însă noile faruri BMW cu Angel Eyes conturate angular au apărut în producția de serie mai întâi cu ocazia facelift-ului din ianuarie 2019 al Seriei 7. Așadar, putem spune că măcar BMW a fost primul care a abordat acest stil de design al farurilor.

Liniile și cutele ascuțite ale caroseriei, profilele angulare și grila frontală cu contururi reliefate într-un mod pronunțat sunt într-adevăr elemente comune în noul limbaj de design BMW și ŠKODA. Iar ca să fie intriga și mai siropoasă, cei care compară designul celor două mărci pot invoca și faptul că în ultimii ani BMW l-a avut alături în echipa sa de design pe Jozef Kabaň. Designerul din Slovacia are un CV impresionant. El a creat designul exterior al lui Bugatti Veyron și mai apoi a devenit designerul șef al mărcii ŠKODA, post la care a renunțat în 2017, când s-a alăturat BMW Group, unde a devenit responsabil pentru designul modelelor din seriile clasice BMW. Apoi, în aprilie 2019, Jozef Kabaň a fost numit responsabil pentru designul modelelor Rolls-Royce. Atunci, postul său a fost preluat de Domagoj Dukec, care este alături de BMW din 2010. Din aprilie 2017, Domagoj Dukec conducea echipa de design pentru modelele BMW i și BMW M. În octombrie 2019, Jozef Kabaň a decis să plece din funcția de coordonare a designului mărcii Rolls-Royce.

Desigur, cei care se declară nemulțumiți de designul cu aspect așa-zis de ŠKODA pot găsi repede țap ispășitor inclusiv în rolul pe care l-a avut Jozef Kabaň. Însă asta mi se pare o concluzie cam superficială. În realitate nu putem presupune culisele procesului de proiectare. Spun asta și fiindcă principalul motiv pentru care se face comparația cu ŠKODA sunt farurile angulare. Iar acest tip de design este încercat și implementat de BMW de mulți ani. Cel puțin de la lansarea modelelor BMW i3 și BMW i8 din 2013, respectiv 2014.

Mai trebuie să ne amintim de câteva concepte prin intermediul cărora BMW a anunțat cu ani în urmă direcția de design pe care o vedem acum implementată. Iar acestea au fost prezentate cu mult înainte ca Jozef Kabaň să ajungă la BMW. Da și eu văd asemănări în ceea ce privește semnătura luminoasă a farurilor lui BMW Seria 5 și ŠKODA Octavia. Dar măcar cronologic, nu putem spune că BMW a fost cel care s-a inspirat. Ci a fost mai degrabă sursa de inspirație, dacă tot trebuie să satisfacem orgoliul.

Un exemplu care reflectă perfect restilizarea angulară pentru Angel Eyes este BMW Vision Future Luxury din 2014. Influența sa o recuoaștem în deosebi în facelift-ul actualei generații BMW Seria 7. Mai ales la nivelul farurilor, spoilerului frontal, grilei de dimensiuni mari.

BMW Vision Future Luxury (2014):

BMW Seria 7 facelift (2019):

Designul farurillor lui BMW 3.0 CSL Hommage R Concept din 2015 îl putem recunoaște la SUV-ul BMW X7.

Iar alte concepte arată că BMW a prins curajul de a experimenta derivări chiar exotice ale temelor sale de design clasice. Eu nu consider lucrul acesta ca fiind rău, pentru că ajută la a se trasa identități distincte pentru fiecare model din gama BMW.  De exemplu, farurile noului Z4 au Angel Eyes dispuși aproape pe orizontală, noul Seria 4 Coupe marchează revenirea la grila dispusă pe verticală și se diferențiază astfel de Seria 3.

Aș spune că BMW nu își caută o nouă identitate, ci explorează nuanțele identității sale.

 

BMW Motorrad

Comentarii

©2024 BMW BLOG ROMANIA.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

BMW BLOG ROMANIA aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account