Care e cea mai reușită generație BMW Seria 5?
Fiecare generație BMW Seria 5 de până acum a avut un cuvânt important de spus în istoria mărcii, cu atât mai mult din moment ce prima generație BMW Seria 5 a fost modelul care a setat nomenclatura folosită de bavarezii pentru denumirea modelelor din portofoliu.
Pe lângă locul pe care îl are în istorie, fiecare generație BMW Seria 5 a contribuit serios la profitul companiei și la stabilirea pe prima poziție a topului celor mai bine vândute sedanuri premium. De fapt, în 2010, cele cinci generații BMW Seria 5 de până atunci fuseseră vândute în peste 5,5 milioane de exemplare. Prima generație BMW Seria 5, lansată în 1972, stabilea încă de pe atunci o nouă nomenclatură pentru marca bavareză și a fost modelul care a făcut trecerea de la „Noua Clasă” la Seria 5.
În 1972, două versiuni din prima generație BMW Seria 5 erau prezentate la Frankfurt. Cu denumirile 520 și 520i, cele două versiuni erau propulsate de motorizări cu patru cilindri în linie ce dezvoltau 115 și, respectiv, 130 de cai-putere. Prin acordarea denumirilor 520 și 520i, prima generație BMW Seria 5 a fost cea care a stabilit atunci denumirea tuturor modelelor viitoare BMW. Prima cifră arăta seria modelului, iar următoarele două reprezentau atunci cilindreea motorizărilor. În același timp, aceleași denumiri făceau referire la modele reprezentative precum BMW 501 „Baroque Angel” sau BMW 507. În al doilea an de producție pentru prima generație BMW Seria 5, a fost introdusă versiunea 525, aceasta devenind prima motorizare cu șase cilindri pentru noua Serie 5. Coincidență sau nu, anul 1972 a însemnat și înființarea diviziei BMW Motorsport GmbH, divizie care a lucrat intens la un Seria 5 performant. Astfel, în 1980 își făcea apariția prima încercare M pentru Seria 5. Cu denumirea M535i, acest model avea un motor cu șase cilindri în linie și dezvolta fix 218 cai-putere.
Un alt aspect interesant despre prima generație BMW Seria 5 este acela că mașina a fost desenată de un francez. Paul Bracq a reușit astfel să stabilească o nouă linie de design pentru marca germană, o linie de design care a marcat anii ’70 și care a continuat să fie adaptată și pentru următoarele generații. În total, vânzările primei generații BMW Seria 5 au însumat aproape 700.000 de exemplare, dublând practic vânzările obținute de modelele din „Noua Clasă”.
În 1981 însă, avea să apară cea de-a doua generație BMW Seria 5. Cu un design destul de apropiat cu cel al primei generații, BMW E28 a păstrat proporțiile și a menținut suprafața vitrată generoasă și liniile clare ale caroseriei.
Deși dimensiunile exterioare erau aproape identice cu cele ale primei generații, BMW E28 oferea mai mult spațiu pentru pasagerii, mai mult confort, dar și o serie de sisteme considerate atunci inovatoare. De exemplu, un sistem de frânare cu ABS echipa aceste modele, precum și un sistem electronic de injecție. Cei de la BMW și-au dat seama imediat că trebuie să diversifice gama de motorizări oferite, astfel că cea de-a doua generație BMW Seria 5 avea o gamă de motorizări de varia ca putere între 90 și 184 de cai-putere. Un alt aspect important legat de BMW E28 este și apariția primului BMW M5.
În cadrul Salonului Auto de la Frankfurt din 1985, divizia BMW Motorsport GmbH prezenta primul BMW M5 din istorie. Deși exteriorul era aproape identic cu cel al tuturor celorlalte versiuni din serie, primul BMW M5 a primit marea parte a modificărilor sub capotă. Cu un motor imprumutat de la BMW M1, primul BMW M5 livra 286 de cai-putere, dintr-un motor cu șase cilindri în linie, patru supape pe cilindru. Prezentarea primului BMW M5 venea la numai doi ani după ce BMW anunța existența primei versiuni diesel pentru Seria 5. Astfel, în 1983, versiunea 524td a apărut și a creat o adevărată revoluție. Cu 115 CP dintr-un motor cu șase cilindri în linie, de 2,4 litri, modelul BMW 524td devenea cel mai performant sedan diesel și cel mai economic. În cazul în care credeai că BMW E28 a făcut adus destul de multe nouătăți în segment, ar mai fi ceva de menționat: prima mașină cu propulsie pe hidrogen a venit tot odată cu E28, deși era la bază mai apropiată de prima generație BMW Seria 5. În cei șapte ani de producție, a doua generație BMW Seria 5 a setat un nou record de vânzări, fiind comercializată în 722.000 de exemplare.
Anul 1988 înseamnă apariția pe piață a celei de-a treia generație BMW Seria 5, cu numele de cod E34. O să spun de la început, pentru mine acesta este cel mai reușit BMW Seria 5 din istorie. Dar cu o mică mențiune și particularitate, despre care o să vă spun mai jos.
Cu un design nou, coordonat de Claus Luthe – Șeful Departamentului de Design – și cu dimensiuni mult mai mari decât cele ale generației precedente, BMW E34 a avut multe spus de-a lungul vieții sale. Cu o gamă de motorizări a căror putere varia de la 115 până la 211 cai-putere, cele cinci versiuni disponibile imediat după lansare – 520i, 525i, 530i, 535i și 524td – avea doar motoare cu șase cilindri în linie. Anul 1992 a adus și primele versiuni V8 pentru Seria 5, aflate sub capota modelelor 530i și 540i. Printre opțiunile speciale disponibile la aceea se numără amortizoare reglabile electronic, servodirecție variabilă în funcție de viteză, precum și un sistem electronic de control al stabilității. În 1991 a fost introdusă și prima versiune cu tracțiune integrală pentru Seria 5, cu un sistem capabil să varieze puterea până la 100% între cele două punți, dar și cu un diferențial blocabil pe puntea spate, devenind astfel cel mai performant sistem de tracțiune integrală.
Ușor-ușor ajungem și la menținuea despre care vorbeam mai sus. Anul 1992 marchează apariția primului BMW Seria 5 Touring, versiune disponibilă împreună cu aproape toate motorizările din gamă și care putea fi echipată cu o punte spate auto-nivelantă. Aici intervine și modelul pe care eu îl consider cel mai interesant și mai intrigant model din istroia generațiilor Seria 5. Tot în 1992 și-a făcut aparițai unul dintre cele mai rare modele BMW din istroie. BMW E34 M5 Touring punea la bătaie 340 de cai-putere la 6.900 de rotații pe minut,dintr-un motor cu șase cilindri în linie, de 3,8 litri. Pentru modelele produse până în mai 1994 motorul era cuplat unei cutii manuale cu cinci rapoarte de la Getrag, iar din mai 1994 aceasta a fost înlocuită cu una cu șase rapoarte. În total, doar 891 de modele BMW E34 M5 Touring au fost produse, motiv pentru care este modelul meu preferat din întreaga suită de generații și versiuni ale Seriei 5.
În total, cea de-a treia generație BMW Seria 5 a fost comercializată în peste 1,3 milioane de unități, dintre care 125.000 de unități au reprezentat versiunile Touring.
În 1995, tot în cadrul Salonului Auto de la Frankfurt, se lansa cea de-a patra generație BMW Seria 5, cu numele de cod E39 și care aducea o nouă linie de design pentru sedanul premium al bavarezilor.
Inițiaș, gama de propulsoare avea o putere ce varia între 150 și 193 de cai-putere, toate motorizările inițiale fiind în confogurație cu șase cilindri în linie. Anul 1996 aduce însă și două motorizări V8, dar și cel mai puternic motor construit de BMW până la acea vreme pentru modelele de serie. Cu o cilindree de 4.941 cmc, BMW E39 M5 livra 400 CP la 6.600 de rotații pe minut și 500 Nm de la 3.800 la 5.000 de rpm. Cu un diferențial spate cu alunecare limitată și cu o cutie manuală cu șase trepte, cele 1.795 de kilograme ale M5-ului accelerau de la 0 la 100 km/h în 5,3 secunde. Cea de-a patra generație BMW Seria 5 a stabilit alte recorduri privind vânzările, cu 1,47 milioane de exemplare comercializate.
Anul 2003 aduce prima prezentare oficială a celei mai controversate generații BMW Seria 5. Cu un design complet nou, atipic poate pentru BMW și cu o serie de tehnologii inovative, cea de-a cincea generație BMW Seria 5 a adus multe lucruri noi în lumea BMW.
Cu o gamă de motorizări ce cuprindea șase propulsoare pe benzină și patru diesel-uri, puterea varia între 170 CP pentru 520i și 367 CP pentru 550i. Din nou au fost setate standarde în materie de siguranță și sisteme de control, E60 oferind sisteme complicate și poate chiar prea noi. Pilot automat cu funcție Stop&Go, Night Vision, Lane Departure Warning, un nou sistem de control dinamic al stabilității – DSC – dar și motorizări construite din aluminiu sau dintr-un aliaj între aluminiu și magneziu. Totuși, probabil că cel mai important aspect, unul de care ne lovim acum în fiecare BMW nou, este introducerea sistemului iDrive. Începând cu 2007, toate versiunile celea de-a cincea generații BMW Seria 5 au fost echipat cu sisteme încadrate sub denumirea EfficientDynamics. Modele BMW M5, Sedan și Touring, au fost echipate cu motorizări V10, de 5,0 litri, și livrau fix 507 cai-putere.
În 2010 are loc prezentarea unei noi generații. BMW Seria 5 (F10) aduce cu sine o line de design mai modern și mai ancorată în realitate decât reușea generație precedentă, dar continuă în același timp linia invațiilor în materie de tehnologie. BMWConnected este poate una dintre premierele puțin ignorate, în timp ce direcția integrală activă, sau sistemele de management ale supspensie și/sau motorului, alături de toată gama de sisteme de siguranță au reprezentat punctele cheie. Desigur, BMW Seria 5 GT marchează un nou pas în istoria mărcii, în timp ce versinea BMW M5 renunță la V10 și trece la supraalimentare. Din toate punctele de vedere, această generație BMW Seria 5 a fost mai degrabă o punte de legătură între E60 și G30, un model care a combinat tradiționalismul BMW și viziunea modernistă asupra viitorului. Fără să-i găsim vreun defect anume, BMW Seria 5 F10 nu poate ridica pretenții pentru cel mai intrigant Seria 5, deși este, poate, cel mai reușit de până acum. Nivelul de rafinament, confortul și dinimca acestui model i-au permis să bată din nou recorduri de vânzări și să seteze standardele clasei și mai sus.
Acum, la final de 2016 avem de-a face cu o noup generație. Cea de-a șaptea dintr-o lungă înșiruire de nume de cod. BMW Seria 5 G30 este probabil cel mai frumos Seria 5 de până acum și cu siguranță va fi cel mai bun. Designul său este unul care nu te lasă indiferent și care te face să crezi că mașina se conduce la fel de bine precum arată. Da, cu siguranțp G30 va fi un model mult mai artificial decât E60 de exemplu, dar are de partea sa atât de multă tehnologie încât e greu să crezi că mașina nu se apropie de perfecțiune. O gamă de motorizări impozantă, cu o versiune de top M550i xDrive care accelerează de la 0 la 100 km/h mai repede decât generația precedentă M5. În același timp, un viitor BMW M5 se pregătește și are de luptat cu modele mult mai performante decât în trecut. Nici Mercedes-Benz, nici Audi nu au stat degeaba, dar Seria 5 promite din nou să devină cel mai bine vândut model din segemnt. Nu cred că există niciun dubiu și că putem spune că G30 este cel mai reușit model Seria 5 de până acum. Chiar și pentru că acum este „doar” un Seria 7 mai mic și ceva mai temperat.
Citește comparativul foto dintre noul BMW Seria 5 și Mercedes-Benz Clasa E: