Duelul super sedan-urilor: BMW M5 Competition versus Mercedes-AMG E 63 S 4MATIC+
Ambele te fac să-ți revezi toată viața în 3 secunde și un strop. Fiindcă nu duc lipsă de mai multă putere. Așa că au preferat să primească actualizări care le oferă mai multă agilitate și confort. Ca și cum s-au vorbit dinainte, BMW M5 Competition și Mercedes-AMG E 63 S 4MATIC+ au pus accent pe reglaje fine, care să le facă și mai capabile să petreacă weekend-uri pe circuit alături de mașini supersport.
Facelift-urile modelelor BMW M5 Competition și Mercedes-AMG E 63 S 4MATIC+ au fost prezentate la o zi distanță (17, respectiv 18 iunie 2020). Sunt doi rivali care se respectă și perfecționează aceeași rețetă a performanței îmbrăcată în caroserii de sedan business. Așa că, au păstrat nivelul de putere de care dispuneau înainte de facelift și au operat îmbunătățiri la nivelul ținutei dinamice.
Mercedes-AMG E 63 S 4MATIC+
Estetic, versiunea actualizată a lui Mercedes-AMG E 63 S 4MATIC+ se remarcă printr-un plus de detalii care amplifică look-ul sportiv. Aripile din față sunt evazate cu 27 mm mai mult, pentru a face loc ecartamentului mărit și roților mai late. Farurile cu tehnologie LED și stopurile alungite pe orizontală sunt preluate de la facelift-ul Clasei E. Grila frontală tipică AMG, cu 12 lamele dispuse pe verticală, are dimensiuni crescute, decupajele spoilerului frontal sunt restilizate, iar capota are decupaj rotunjit și două nervuri pronunțate, care subliniază caracterul dinamic. De asemenea, constructorul german menționează că a optimizat aerodinamica jantelor.
La interior a fost adoptat noul volan AMG cu spițe orizontale duble. Acesta are suprafețe tactile în loc de butoane și sesizează când șoferul nu menține mâinile pe volan. În cazul acesta activează o serie de avertizări sonore și vizuale, iar dacă șoferul nu reacționează, atunci activează sistemul Emergency Brake Assist. De asemenea, în spatele volanului sunt montate noile clapete pentru schimbarea manuală a treptelor de viteză. Aceste clapete sunt mai mari și poziționate mai jos.
Pe lângă scaunele AMG standard, cu tapițerie de piele nappa, sunt oferite și scaune frontale AMG Performance cu tetiere integrate în forma generală și un plus de profilare, pentru o și mai bună susținere laterală. Modelul Mercedes-AMG E 63 4MATIC+ are standard un panou de bord care integrează două ecrane de câte 10,25 inch. Iar versiunea S are standard ecrane de 12,25 inch.
Toate aceste briz-brizuri contează. Dar inima mașinii este, bineînțeles, sub capotă.
Propulsorul AMG V8 bi-turbo are 3.982 cmc. Turbinele sale beneficiază de tehnologie twin-scroll pentru un răspuns mai prompt. În cazul modelului de bază V8-ul dezvoltă 571 CP între 5.750 și 6.500 rpm și un cuplu maxim de 750 Nm între 2.250 și 5.000 rpm. Aceste resurse permit un sprint 0-100 km/h în 3,5 secunde și o viteză maximă limitată la 250 km/h (sau 290 km/h, cu pachet AMG Driver). Opțiunea și mai performantă este Mercedes-AMG E 63 S 4MATIC+, care extrage din același propulsor V8 de 4 litri o putere maximă de 612 cai între 5.750 și 6.500 rpm și un cuplu de 850 Nm între 2.500 și 4.500 rpm. Plusul de forță face posibile un demaraj 0-100 km/h în 3,4 secunde și o viteză maximă de 300 km/h (limitată electronic).
AMG s-a gândit și la a potoli pe cât posibil setea de benzină a V8-ului, astfel că acesta dispune de funcția dezactivării a 4 cilindri între 1.000 și 3.250 rpm, când este selectat modul de rulare Comfort. Nu lipsește sistemul ECO Start/Stop.
Totodată, AMG se mândrește cu faptul că varianta S a modelului Mercedes-AMG E 63 4MATIC+ este singurul model din segmentul său care are motorul V8 prevăzut cu puncte de montare dinamice. Acestea își variază fermitatea în funcție de condițiile de rulare, ceea ce ajută atât comportamentul dinamic al mașinii, cât și confortul.
Ambele variante de putere ale sedanului AMG au transmisie AMG SPEEDSHIFT MCT 9G cu 9 trepte. Prin sistemul AMG DYNAMIC SELECT pot fi alese diverse moduri de răspuns al transmisiei. Desigur, oferă modul M pentru selectarea manuală a treptelor. Funcția de dublă debreiere pentru retrogradări rapide este activă automat în modurile de rulare Sport, Sport+ și RACE. Această funcție este standard pentru versiunea S a sedanului AMG. Iar în modul de rulare Individual poate fi acționată și funcția Gliding (rulare la liber).
De buna gestionare a puterii modelelor Mercedes-AMG E 63 4MATIC+ se ocupă și sistemul de tracțiune integrală AMG Performance 4MATIC+. Distribuirea cuplului între punțile față/spate este complet variabilă. Un ambreiaj controlat electromecanic conectează într-un mod variabil puntea spate, care este mereu animată, cu puntea față. Astfel, în funcție de condițiile de rulare, Mercedes-AMG E 63 4MATIC+ poate să meargă doar cu tracțiune spate, sau cu tracțiune la toate cele 4 roți. Există totodată modul Drift, activabil în modul de rulare RACE. Acesta este standard la modelul de 612 CP și poate fi utilizat când ESP-ul este dezactivat, iar transmisia este comutată în modul manual. Cu acesta setări, modul Drift asigură că sedanul merge exclusiv cu tracțiune spate și își folosește forța pentru a sfida aderența în favoarea distracției la volan.
Libertatea de a modifica comportamentul dinamic este dată și de sistemul ESP (controlul electronic al stabilității), care are trei moduri: ESP ON, ESP SPORT Handling Mode și ESP OFF.
În plus, ambele variante de putere ale lui Mercedes-AMG E 63 4MATIC+ au la puntea spate un diferențial controlat electronic, care împarte cuplul între cele două roți.
Precizia controlului este susținută și de sistemul de direcție electromecanic, care are asistare raportată la viteza de deplasare, precum și demultiplicare variabilă. Șoferul poate alege trei reglaje pentru sistemul de direcție (Basic, Advanced, Master/Pro), care dictează dacă răspunsul acesteia favorizează confortul sau reacțiile mai sportive.
Agilitatea, precum și echilibrul dintre confort și spotivitate, sunt datorate și sistemului de suspensii AMG RIDE CONTROL+, cu câte 3 perne de aer, și sistemului de amortizare ajustabil și adaptiv ADS+ (Adaptive Damping System). Activarea și dezactivarea individuală a celor 3 camere de aer permite controlarea fermității suspensiilor. Gradul de fermitate este selectabil, sistemul ADS oferind modurile Comfort, Sport și Sport+. Iar fermitatea amortizării este crescută automat când inerția caroseriei fluctuează, de exemplu, în viraje abordate rapid, la accelerări sau frânări subite.
Însă o particularitate adusă odată cu actualizarea modelelor Mercedes-AMG E 63 4MATIC+ este faptul că s-au configurat noi reglaje ale suspensiei, astfel încât nivelul confortului să fie crescut în comparație cu cel oferit de modelele pre-facelift. În același timp, a fost făcută mai perceptibilă diferența dintre reglajele modurilor de rulare care favorizează confortul sau dinamismul.
La rândul său, sistemul de frânare are un rol esențial în stăpânirea sigură a hergheliei de cai putere. În echiparea standard, cele două versiuni Mercedes-AMG E 63 4MATIC+ au discuri perforate și ventilate, făcute din materiale compozite. La modelul de bază discurile au diametru de 360 x 36 mm la roțile din față și 360 x 26 mm la cele din spate, cu etriere cu 6 pistonașe la puntea anterioară. Versiunea S are discuri față cu diametru de 390 x 36 mm. Opțional sunt disponibile frâne cu discuri din carbon și ceramică. Acestea au diametru de 402 x 39 mm la roțile din față și 360 x 32 mm la roțile din spate.
BMW M5 Competition
Facelift-ul lui BMW M5 aduce noile faruri mai aplatizate, care includ Angel Eyes cu contur mai angular și tehnologie laser opțională. Farurile încadrează noua grilă frontală, distinsă prin dimensiunile crescute, rama comună a celor două decupaje și un design nou pentru lamelele duble tipice M. De asemenea, au fost restilizate spoilerul frontal, difuzorul spoilerului posterior și stopurile și sunt oferite opțional jantele de 20 de inch regăsite la BMW M8.
Habitaclul a fost actualizat cu un sistem infotainment care încorporează instrumentarul de bord complet digital cu mai multe moduri de afișare, precum și un ecran central tactil cu diagonală de 12,3 inch. Pe canalul median, lângă maneta schimbătorului de viteze au fost amplasate două butoane noi, la fel ca în BMW M8, pentru a se face mai ușor accesul la modurile de reglaj și rulare specifice M. Folosind butonul M Mode, șoferul comută rapid între setările ROAD şi SPORT. BMW explică: “În modul SPORT, sistemele de asistenţă activă a condusului (în configuraţia setată de către conducător) transmit doar alerte cu privire la limitele de viteză şi restricţii de depăşire. Acest mod permite ca toate intervenţiile din sistemele de frânare şi direcţie să fie dezactivate, în afară de cele efectuate de avertizarea de coliziune cu funcţie de frânare şi asistentul de evitare cu schimbarea benzii. De asemenea, modul SPORT comută atât panoul de instrumente, cât şi Head-Up Display la versiunea specială M View.”
În echiparea standard, modelele M5 au scaune M Sport, iar opțional pot fi alese scaunele M multifuncţionale, cu tetiere integrate, logo M5 iluminat şi funcţii extinse.
Toată această ambianță sportivă se asortează cu temperamentul motorului V8 de 4.395 cmc cu tehnologie M TwinPower Turbo. Pentru modelul de bază M5 acest propulsor livrează 600 CP la 6.000 rpm și 750 Nm între 1.800 și 5.600 rpm. Așadar oferă mai multă putere și un cuplu diaponibil mai rapid decât în cazul lui Mercedes-AMG E 63 4MATIC+. Varianta BMW M5 Competition produce mai mulți cai putere decât rivalul Mercedes-AMG, dar cuplul său este cu 100 Nm mai mic. Mai exact, M5 Competition generează 625 CP la 6.000 rpm și un cuplu de 750 Nm între 1.800 și 5.860 rpm.
Modelele M5 reușesc să ajungă de la 0 la 100 km/h cu un vârf de nas mai repede decât concurenții Mercedes-AMG. BMW M5 are nevoie de 3,4 secunde, iar BMW M5 Competition este creditat cu 3,3 secunde. Viteza maximă este standard limitată electronic la 250 km/h, dar cu pachetul M Driver plafonul este ridicat la 305 km/h.
Performanțele motorului vin însoțite de o coloană sonoră menită să îți pompeze și mai mult entuziasm. M5 are sistem de evacuare dublu, controlat cu clapetă, iar M5 Competition are evacuare M Sport, tot dublă şi controlată cu clapete. Iar timbrul devine și mai grav prin apăsarea butonului M Sound Control.
Transmisia M Steptronic cu opt trepte oferă și ea opțiunea selectării mai multor reglaje pentru caracterul dinamic. Apăsând butonul Drivelogic de pe maneta schimbătorului de viteze, se pot alege trei moduri pentru un condus eficient, sportiv sau foarte dinamic. Șoferul poate utiliza atât maneta selectorului, cât şi clapetele de schimbare de pe volan pentru a schimba manual treptele. În modul manual transmisia execută retrogradări multiple, de exemplu când se frânează în viraje strânse. Iar transmisia nu urcă automat într-o treaptă superioară, lăsând motorul să se tureze la limită și oferind șoferului libertatea de a alege momentul schimbării treptei de viteză. Un sistem de răcire cu ulei ajută transmisia să reziste la solicitări intense pe circuit.
De altfel, BMW a luat mai multe măsuri ca în special M5 Competition să fie un model care te ajută să sfidezi cât mai mult legile fizicii. Versiunea Competition punte de montare speciale, mai rigide decât la M5-ul de bază (valorile de amortizare pentru punctele de prindere sunt de 900 N/mm versus 580 N/mm). Agilitatea și precizia cu care BMW M5 Competition se comportă în viraje este astfel crescută.
Ținuta de drum a punctul de focus principal în actualizarea modelelor M5. Concret, BMW M5 Competition a preluat amortizoarele de la BMW M8 Gran Coupé amortizoarele, pentru a oferi atât mai mult confort, cât și o manevrabilitate mai bună când mașina este împinsă la limită. BMW M5 Competition are reglaje mai ferme decât M5-ul standard. Dar calibrarea amortizoarelor de la M8 Gran Coupé face ca rularea la viteze mari de autostradă să fie mai confortabilă.
Față de M5, versiunea Competition are garda la sol redusă cu 7 milimetri, precum și un unghi de cădere negativ crescut la roţile faţă. Arcurile sunt mai ferme cu 10%. La fel, bara anti-ruliu posterioară are reglaj mai rigid.
Sistemul electronic de control variabil al amortizării VDC (Variable Damper Control) are modurile COMFORT, SPORT și SPORT+. BMW spune că modul SPORT reduce mișcările roților și caroseriei și are reglaje care sunt ideale pentru ture rapide pe circuitul Nürburgring-Nordschleife, fiind totodată adaptate pentru condus sportiv pe șosele. Modul SPORT+ oferă cea mai mare reducere a mișcărilor caroseriei și roților. Este un reglaj pentru mersul rapid pe asfalt impecabil, fiind recomandat pentru circuite precum Hockenheimring sau Sachsenring.
Din pachetul de accesorii M Performance poate fi aleasă opțional o suspensie ajustabilă, care coboară garda la sol cu 5, până la 20 milimetri.
Sistemul de direcție M Servotronic completează opțiunile de ajustare a comportamentului dinamic, având modurile COMFORT și SPORT.
Abilitatea modelelor M5 de a dribla virajele este datorată și sistemului de tracțiune integrală M xDrive. Acesta variază continuu cuplul distribuit între ccele două punți printr-un ambreiaj multi-disc controlat electronic. La puntea spate există diferențialul activ M, care are grijă să dozeze instantaneu cuplul între cele două roți. Sistemul M xDrive este programat astfel încât să favorizeze livrarea cuplului către roțile posterioare, pentru un comportament sportiv cât mai ancorat în tradiția BMW. Șoferul poate alege cum este variată distribuirea forței motrice între punți și poate ajusta răspunsul sistemului dinamic de control al stabilității DSC (Dynamic Stability Control), care poate fi și decuplat. Sistemul M Dynamic Mode permite alegerea a trei moduri de funcționare a sistemului de tracțiune integrală: 4WD, 4WD Sport și 2WD. Modul 2WD asigură rularea exclusiv cu tracțiune spate. Toată această varietate de reglaje este menită să transforme modelele M5 în adevărate mașini de drift. De altfel, facelift-ul modelelor BMW M5 a fost prezentat folosindu-se și mesajul: “Vei face drift în fiecare zi!” Sună ca o poruncă, pe care noile M5 abia așteaptă să o respecte.
Desigur, odată ce ai azvârlit sedanul cu forța a până la 625 de cai nărăvași, ai nevoie și de un sistem de frânare foarte capabil. La acest capitol, modelele BMW M5 și BMW M5 Competition au standard frâne M, cu discuri din material compozit. La puntea față discurile sunt ventilate și perforate și au etriere cu șase pistonașe. La puntea spate discurile sunt ventilate. Opțional sunt oferite frânele cu discuri din carbon și ceramică. Acestea cântăresc cu 23 de kilograme mai puțin.
Ca să poți savura pe deplin abilitățile dinamice ale modelului BMW M5 Competition, a fost creat și modul TRACK. Acesta devine activ dacă ții apăsat butonul M Mode de lângă maneta schimbătorului de viteze. Conform BMW, el dezactivează „funcţiile de confort şi siguranţă ale sistemelor de asistare a condusului”. Modul TRACK este recomandat de BMW pentru folosirea pe circuit, când nu vrei să îți fie distrasă atenția de experiența pură a condusului. Odată activat, modul TRACK oprește sistemul audio, stinge display-ul din centrul planșei de bord, comută afișajul instrumentarului de bord în grafica M View, iar Head-Up Display-ul nu mai proiectează pe parbriz citirile din partea sistemele de asistare a condusului. Totodată, este oprit sistemul de avertizare pentru coliziuni și este anulată activarea automată a luminilor de avarie ca răspuns la frânarea de urgenţă.