BMW M3 E46: Începutul revoluției

BMW M3 E46: Începutul revoluției

BMW M3 E46

BMW M3 E46 este, pentru mulți dintre noi, cel mai frumos M3 construit vreodadtă. Chiar dacă nu are puritatea unui M3 E30, BMW M3 E46 are un design revoluționar și, cel mai important, are un motor pe măsura așteptărilor.

Text: Andrei Barbu | Foto: BMW

După BMW M3 E30 și BMW M3 E36, momentul mult așteptat la continuității familiei M3 a venit în anul 1999, în cadrul Salonului Auto de la Frankfurt, unde BMW M3 E46 a fost prezentat oficial pentru prima dată, sub formă de concept. Doar șase luni mai târziu, în cadrul Salonului Auto de la Geneva, BMW M3 E46 debuta oficial ca noul copil al diviziei M GmbH.

Cu un design complet diferit față de cel al celorlalte modele din gama Seriei 3, M3 E46 a impresionant publicul din prima. Liniile sale musculoase, prizele de aer generos dimensionate și capota din aluminiu, curbată spre centru pentru a face loc noului motor au fost doar câteva dintre elementele care diferențiau M3-ul de restul gamei. Pasajele roților au fost lățite cu până la 20 de milimetri, iar pe partea laterală prizele de aer și log-ul M contribuie la imaginea puternică a mașinii. Pe lângă toate aceste modificări de design, jantele pe 18 inch, cu anvelope de 225/45 Z R18 pe față și 255/40 ZR 18 pe spate completau noua imagine a copilului rebel. În sfârșit, BMW M3 se deosebea fără doar și poate de restul modelelor din serie. Ideea oglinzilor diferite a fost dusă mai departe de la M3 E46, în timp ce pragurile și micul eleron de pe portbagaj completau pachetul aerodinamic. Iar dacă nici așa nu îți dai seama că ai de-a face cu un BMW M3 E46, atunci eșapamentul cvadruplu îți va lămuri orice problemă.

Nici interiorul nu a fost lăsat la întâmplare, iar oamenii de la BMW au dezvoltat scaune noi, cu un nivel ergonomic extrem de ridicat, dar și cu susținere laterală de excepție. Pe lângă scaunele reglabile electric, interiorul noului BWM M3 E46 se avea o notă distinctă căreia nu aveai cum să-i reziști. Chiar și acum, la 16 ani de la lansarea oficială, interiorul lui M3 E46 impresionează prin calitatea detaliilor și felul în care te face să te simți.

BMW M3 E46

După ce în partea a doua a vieții sale, BMW M3 E36 ajunsese la o putere maximă de 321 de cai-putere, așteptările de la BMW M3 E46 erau foart ridicate și, din fericire, BMW nu a dezamăgit. Sub capota M3-ului stă un motor cu șase cilindri în linie, devenit deja tipic pentru BMW. Cu o capacitate cilindrică de 3.246 cmc, propulsorul lui BMW M3 E46 dezvoltă 343 de cai-putere la 7.900 de rotații pe minut și un moment maxim de 365 Nm la 4.900 de rotații pe minut. Din nou, puterea litrică a M3-ului (105 CP/litru) era una fabuloasă pentru un motor normal aspirat, depășită doar de supercar-urile vremii. Sistemul Double Vanos a fost îmbunătățit. A fost instalat șo un sistem electronic de control al clapetei de accelerație, sistem care se afla îns trânsă legătură cu noul calculator de managemnt al motorului. Numit MSS 54, noul computer se bazează pe două micro-controllere de 32 de biți care pot efectua până la 25 de milioane de calcule pe secundă. Totuși, inginerii BMW nu au urmărit să obțină neapărat cea mai mare putere și cel mai mare cuplu posibil, ci mai degrabă să ofere puterea optimă pentru mașina respectivă, astfel încât compotamentul rutier să fie unul  de excepție.

Oricum, performanțele dinamice pe care BMW M3 E46 le promitea nu puteau fi ignorate, pentru că se apropiau mult de teritoriul supercar-urilor. Sprintul 0-100 km/h dura doar 5,2 secunde, viteza maximă era limitată electronic la 250 km/h, iar accelerația în reprize, de la 80 la 120 km/h, dura 5,3 secunde. Mai mult, BMW M3 E46 Coupe parcurgea 1.000 de metri cu strat de pe loc în 24,2 secunde.

BMW M3 E46

BMW M3 E46 a adus și o nouă premieră mondială și anume apariția diferențialului blocabil variabil M. În timp ce diferențialele clasice pot transmite un nivel diferit al puterii către fiecare roată, prin măsurarea cuplului care ajunge la fiecare roată în parte, diferențialul variabil M măsura diferența între vitezele de rotație ale celor două roți de pe puntea spate. Această diferență este compensată de „sistemul” cu alunecare limitată astfel încât forța de tracțiune să fie la un nivel optim. Acest sistem varia blocarea unei roți de la 0 până la 100%.

Șasiul noului BMW M3 E46 trebuia să fie în măsură să facă față puterii motorului și să ofere un comportament dinamic de top. Inginerii M GmbH au crescut rigiditatea torsională și au reușit să reducă masa compnentelor suspendate, tocmai pentru a oferi o direcție precisă, rapidă și comunicativă. De asemenea, sistemul de frânare trebuia să asigure oprirea în siguranță, astfel că discuti perforate au fost montate pe BMW M3 E46.

În primăvara anului 2001, la puțin peste un an la lansarea pe piață a modelului BMW M3 E46 Coupe, versiunea cabrio și-a făcut apariția. Toate elementele coupe-ului au pastrate, de la motor, diferențial, șasiu sau sistem de frânare, astfel că BMW M3 E46 Cabrio putea să ofere o experiență unică celor de la bord. Cu un sprint 0-100 km/h 5,5 secunde, cabrio-ul nu era cu mult mai lent decât coupe-ul, chiar dacă greutatea sa este de 1.665 de kilograme. Scaunele sport au beneficiat de centura de siguranță integrată, iar sistemul de protecție în cazul răsturnării a fost oferit în echiparea standard.

BMW M3 E46

În timp ce europenii se bucurau de noul BMW M3 E46, peste ocean, în SUA, lucrurile stăteau cu totul altfel. Un model complet diferit – M3 GTR – făcea senzație în clasa GT a competiției American Le Mans Series (ALMS). Motorul era un V8 de 4,0 litri care dezvolta 450 de cai-putere, devenind astfel cel mai puternic M3. De fapt, acest motor a fost preluat și dus mai departe în versiunea de serie pentru BMW M3 E92. În total, în competiția americană au fost înscrise patru modele BMW M3. Două dintre ele aparținînd echipei BMW Motorsport, sub managementul lui Charley Lamm, iar celelalte două aparțineau echipei BMW Team PTG condusă de Tom Milner. Coupe-ul bavarez a obținut șapte victorii în 10 curse, cu șase plecări din pole position, iar pilotul de fabrică, Jorg Muller și-a adjudecat titlul la piloți, BMW Motorsport a câștigat titlul echipelor, iar BMW a câștigat Campionatul Constructorilor.

Începând cu 2002, mașina de curse, transformată în mașină de stradă, cu o putere redusă de la 450 la 350 CP, putea fi cumpărată pentru 250.000 de dolari. V8 era același, cu carter uscat, iar transmisia era una manuală cu șase trepte și ambreiaj multidisc, la fel cu cel mai mașinii de curse. Plafonul, eleronul spate, precum și spoilerele față sapte au fost fabricate din fibră de carbon pentru a obține o greutate cât mai scăzută. Prin urmare, dacă te întreabă cineva care a fost primul BMW M3 cu V8 sub capotă, răspunsul este E46.

Dezvoltarea lui BMW M3 E46 nu s-a oprit aici, iar bavarezii au scos a doua versiune a transmisiei SMG. Cu ajutorul padelelor de pe volan și cu un nou sistem electronic, șoferul putea să țină accelerația lipită de podea atunci cnd schimba treptele, iar întreruperea puterii doar câteva milisecunde. De fapt, schimburile de trepte cu noua transmisie SMG durau doar 80 de milisecunde. Mai mult, prin intermediul sistemului Drivelogic, șoferul putea să aleagă între șase moduri diferite de comportamnet al transmisiei. Și, în modul S6, activat automat atunci când sistemul DSC era decuplat, transmisia SMG oferea schimbări de trepte uimitoare, similare cu cele ale modelelor de competiție.

BMW M3 E46

Nu putem să vorbim despre BMW M3 E46 fără să amintim și versiunea CSL. Prezentat inițial în 2001 la Salonul Auto de la Frankfurt, BMW M3 CSL și-a făcut apariția abia în 2003. Inițialele sale (Coupe, Sport, Lightweight) spun totul despre ce-și dorea această versiune să obțină. Inginerii BMW au reușit să reducă greutatea mașinii cu 1110 kilograme în comparație cu un M3 normal, astfel că BMW M3 CSL cântărea doar 1.385 de kilograme. Puterea motorului de 3,2 litri a fost crescută până la 360 de cai-putere, astfel că raportul greutate/putere este de 3,85 kg/CP. În aceste condiții, sprintul 0-100 km/h dura 4,9 secunde, sprintul 0-200 km/h dura 16,8 secunde, iar viteza maximă este de 250 km/h.

BMW M3 CSL a beneficiat și de butonul „M Track Mode”, sistem prin care sistemul dinamic de control al stabilității devenea mult mai permisiv. BMW M3 CSL este un pionier atunci când vine vorba de utilizarea fibrei de carbon în construcția auto. Având un plafon din plastic ranforsat cu fibră de carbon – care era cu șase kg mai ușor decât unul normal – CSL-ul avea un centru de greutate mai jos. Astăzi, BMW M3 E46 CSL este unul dintre cele mai scumpe M3-uri pe care le poți cumpăra, iar motivele sunt lesne de înțeles.

Cam aceasta a fost povestea lui BMW M3 E46, iar dacă vrei să-i urmărești și istoria video, atunci mai jos ai un clip furnizat de BMW. Dacă te interesează și istoria celorlalte modele din familia M3, poți găsi mai jos și poveștile lor.

BMW Motorrad

Comentarii

©2019 BMW BLOG ROMANIA.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

BMW BLOG ROMANIA aparține grupului de presă IN MOTION MEDIA.

Conectează-te folosind datele de autentificare

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account