520d sau 520i? Diesel sau benzină?
Discuția despre “520d sau 520i” e una destul de complicată, iar alegerea unei motorizări ține de foarte mulți factori. Aici încerc să aduc argumente pro și contra pentru fiecare dintre cele două opțiuni.
520d sau 520i: prețuri de achiziție
Primul lucru de care trebuie să ții cont atunci când îți pui întrebarea „520d sau 520i?” este legată de numărul de kilometri pe care îl parcurgi anual. Urmează prețul de achiziție, valoarea de revânzare și, nu în ultimul rând, costurile de întreținere și rulare. În cazul prețurilor de achiziție, lucrurile sunt destul de clare. Un BMW Seria 5 Sedan 520i pornește de la 50.635 de euro, cu TVA inclus. Evident, mașina este echipată în standard cu transmisia automată Steptronic cu opt trepte. Prețul de plecare pentru un Seria 5 Sedan 520d este de 52.896 de euro. Și în cazul acesta cutia automată este standard. Așadar, din start, benzina are un ușor avantaj, de fix 2.261 de euro.
520d sau 520i: performanțe dinamice
În ambele cazuri incluse în această comparație modelele au motorizări de doi litri, cu patru cilindri. Varianta diesel – 520d – dezvoltă 190 de cai-putere la 4.000 de rotații pe minut și un cuplu maxim de 400 Nm, disponibil între 1.750 și 2.500 de rotații pe minut. Sprintul de la 0 la 100 km/h durează 7,3 secunde, viteza maximă este de 235 km/h, iar consumul mediu de carburant variază între 4,5 și 4,6 l/100 km. De cealaltă parte, 520i dezvoltă 184 de cai-putere între 5.000 și 6.500 de rotații pe minut, în timp ce momentul motor este de 290 Nm, disponibil între 1.350 și 4.250 de rotații pe minut. De la 0 la 100 km/h, 520i accelerează în 7,8 secunde, viteza maximă este de 235 km/h, iar consumul mediu declarat variază între 5,8 și 6,0 l/100 km. Așa cum era de așteptat, versiunea diesel are performanțe dinamice mai bune. Acest lucru se datorează, în primul rând, cuplului considerabil mai mare și tind să cred că în cazul accelerației în reprize diferențele sunt și ele destul de mari.
520d sau 520i: costuri de rulare
Exista o vreme când costul de achiziție mai mare al unei motorizări diesel se justifica prin diferența dată de consumul mediu. Asta pentru că exista o diferență destul de importantă. Acum însă, motoarele cu puteri similare promit un consum mediu relativ apropiat, indiferent de combustibilul folosit. În cazul de față, teoretic, diferența este minimă. Mai exact cam 1,5 l/100 km. Dar ține minte, asta doar teoretic. În realitate, în cazul ambelor modele consumul va fi mai mare și diferența va crește și ea. Mai ales dacă ai un stil ceva mai sportiv de condus. Dar să presupunem că diferența va fi de 2,0 l/100 km. În cazul acesta, după 10.000 de kilometri, vei fi consumat cu 200 de litri mai mult carburant în cazul benzinei decât în cazul diesel-ului. În bani, asta înseamnă cam 300 de euro, la un preț al benzinei de 1,5 euro pe litru. Pe scurt, diferența între prețurile de achiziție se va amortiza după cam 75.000 de kilometri. Așadar, după acești 75.000 de kilometri începe să renteze motorizarea diesel. Însă toate aceste calcule sunt teoretice și se bazează pe consumul mixt. În trafic urban, diferența de consum va fi considerabil mai mare.
520d sau 520i: costuri de întreținere
În trecut, unul dintre argumentele pe care benzina le avea în favoarea diesel-ului era legat de costurile reviziilor. Acum însă lucrurile nu mai stau chiar așa. Cel puțin în cazul modelelor BMW. În cazul lui 520i poți opta pentru Service Inclusive Plus (3.537 de euro) și beneficiezi de costuri de service zero timp de cinci ani, în limita a 100.000 de kilometri. În cazul lui 520d, aceeași opțiune costă 3.586 de euro. Prin urmare, în cazul costurilor de întreținere nu cred că se poate face vreo diferențiere ținând cost de această opțiune care mie mi se pare extrem de bine-venită în cazul în care te gândești la achiziția unui astfel de model.
520d sau 520i: ce alegem?
Era o vreme când un motor diesel ar fi câștigat bătălia teoretică împotriva unui motor pe benzină cu performanțe similare. Acum însă lucrurile s-au schimbat puțin. Sigur, în acest caz particular versiunea 520d oferă performanțe dinamice superioare și un consum de carburant mai bun care amortizează diferența prețului de achiziție în cam 75.000 de kilometri. Astfel, dacă ești genul de om care parcurge în jurul a 30.000 de kilometri pe an, atunci cred că un diesel este în continuare alegerea mai bună. Din motivele exprimate mai sus. În schimb, dacă numărul de kilometri anual nu depășește 15.000 – 20.000 de kilometri, atunci poate ar fi mai bine să alegi benzina. În special dacă vorbim despre o achiziție personală, unde valoarea de revânzare este importantă. La fel, tind să cred că peste cinci ani de acum, prețurile pe piața second-hand pentru modelele diesel o să fie considerabil mai mici decât cele pentru benzine similare. Nu că asta ar fi ceva corect neapărat, ci pentru că ăsta pare să fie trendul cu stigmatizarea motorinei. Dacă achiziția se face pe firmă, atunci poate că valoarea de revânzare nu e chiar atât de importantă.
Mai jos ai un comparativ care a iscat câteva controverse între BMW Seria 5 și Volvo S90. Evident, dacă încă nu te-ai abonat la MotorVlogTV, o poți face chiar acum: