De ce credem că BMW M2 este cel mai pur M al momentului?
Noul BMW M2 este unul dintre modelele de care BMW avea nevoie pentru a ne aduce aminte de plăcerea pură a condusului, cât mai nealterantă și cât mai simplificată, eliberată parcă de tendințele actuale de creștere a dimensiunilor, a greutății și a ticsirii mașinii cu tot felul de sisteme complicate de asistență.
Totuși, BMW M2 calcă pe urmele unor modele legendare, care au reușit să creeze în urma lor o aură fermecătoare și care ne vor aduce mereu de punctele importante din istoria mărcii. Da, suntem de acord, nici BMW Seria 1 M, nici 2002 Turbo nu au fost succese răsunătoare în materie de vânzări. Pe de altă parte, nici BMW Seria 8 și nici BMW 507 nu au reușit să convingă la timpul lor. Mai mult chiar, BMW 507 a împins compania spre faliment încât Daimler era pe punctul de a cumpăra marca bavareză, doar pentru ca un sedan banal să poată salva brandul. Deci, nu, nu despre cifrele de vânzări este vorba atunci când vorbim despre M sau despre alte modele „speciale”. Este vorba despre feeling, despre puterea de a te îndrăgosti de o mașină încă de la prima vedere și este vorba despre ce anume reușește mașina respectivă șă-ți arate, să-ți ofere și despre modul în care ea reușește să te bine-dispună. Și, da, poate să fie vorba despre BMW M2 sau despre un BMW E36 316i. Atâta timp cât tu te simți bine la volan, nimeni nu are nimic de comentat.
Atunci când BMW prezenta 2002-ul Turbo la Salonul Auto de la Frankfurt din anul 1973, prima criză a petrolului era pe punctul de izbucni. Iar aceasta probabil că este unul dintre motivele principale care au dus la această isterie creată în jurul lui 2002 Turbo. De-a lungul timpul, BMW a născut diferite omagii pentru acest model, ultimul dintre ele – BMW 2002 Hommage Turbomeister – fiind prezentat anul acesta în cadrul concursului de eleganță de la Pebble Beach. Până la urmă însă, nu trebuie să uităm că BMW 2002 Turbo a fost prima mașina produsă în Europa care beneficia de aportul supraalimentării. Disponibil în doar două culori – Polaris și Chamonix – 2002 Turbo reușa să livreze 170 de cai-putere la 5.800 de rotații pe minut și un cuplu motor de 245 Nm la 4.000 de rotații pe minut, dintr-un motor de 2,0 litri, cu patru cilindri în linie. Și ține minte, vorbim despre anul 1973. Pentru că în aceea perioadă inginerii puneau mult accent pe greutate – mai precis pe lipsa ei – 2002 Turbo cântărea doar 1.080 de kilograme, motiv pentru care mașina reușea să accelereze de la 0 la 100 km/h în 6,9 secunde și să atingă o viteză maximă de 211 km/h. Că să înțelegi cât de rapid era atunci un BMW 2002 Turbo și cât de rapid este în continuare, trebuie să exemplificăm cumva. Astfel, un BMW Seria 2 Coupe 220i, cu un motor de 2,0 litri supraalimentat, ce dezoltă 184 de cai-putere și 270 Nm accelerează de la 0 la 100 km/h în 7,0 secunde. Da, diferența este făcută de greutate, pentru un Seria 2 Coupe 220i cântărește 1.425 de kilograme.
Diferențele de design între un ’02 și 2002 Turbo sunt evidente, atât la exterior, cât și în interior. Scaunele „sport” ofereau un excelent suport lateral, volanul îmbrăcat în piele oferea un grip superb, iar un indicator pentru presiunea în turbină a fost montat tocmai pentru ca șoferul să știe întotdeauna cum stau lucrurile. În total, doar 1.672 de unități BMW 2002 Turbo au fost produse între octombrie 1973 și iunie 1975, motiv pentru care prețul de achiziție al unui BMW 2002 Turbo, în stare bună, pornește acum de la 60.000 de euro. Ceea ce nu e deloc rău pentru o bătrânică supraalimentată care împlinește anul viitor 44 de ani. Desigur, următorul model la care ne gândim când vorbim despre noul BMW M2 este celebrul M3 E30. Totuși, acest mode, lansat în 1985, tot la Frankfurt, care nu mai are nevoie de prezentări. Am scris suficient de mult despre această mașină și despre minunatul său motor de 2,3 litri responsabil pentru 200 CP la 6.750 rpm și pentru cei 240 Nm. Cu un 0-100 km/h în 6,7 secunde și cu o viteză maximă de 235 km/h, BMW M3 E30 este o legendă care va rămâne mereu vie în mintea fanilor mărcii.
Din 1985 a trebuit să așteptăm până în 2011 pentru ca BMW să reinventeze sportiva supraalimentată, rețetă pe care o păstrează cu sfințenie și astăzi. Cu un motor de 3,0 litri, cu șase cilindri în linie, beneficiind de tehnologia M TwinPower Turbo, BMW Seria 1 M dezvolta 340 CP la 5.900 de rotații pe minut și un moment motor de 450 Nm disponibil între 1.500 și 4.500 de rotații pe minut. Echipat în standard cu o supensie ultra-ușoară, cu frâne de compozit, cu un diferențial blocant mecanic și cu anvelope pe 19 inch, Seria 1 M accelera de la 0 la 100 km/h în 4,9 secunde și avea o viteză maximă de 250 km/h. La fel ca în cazul lui 2002 Turbo, și Seria 1 M se diferențiază față de restul modelelor normale din gama aceea printr-o serie de elemente inconfundabile. Acum, Seria 1 M a devenit unul dintre modelele cu mare potențial de a se transforma într-o clasică valoroasă, astfel că prețul de achiziție depășește 40.000 de euro, pentru un exemplar într-o stare nu foarte bună.
Încet-încet am ajuns și în vremurile noastre, unde BMW M2 promite să clace mândru pe urmele strămoșilor săi. Noi am testat mașina anul acest pe Hungaroring și ne-am cam plăcut. Echipat tot cu motor de 3,0 litri, tot cu șase cilindri, tot supraalimentat, BMW M2 pune la bătaie 370 de cai-putere și 465 Nm. În echiparea standard, mașina cântărește 1.570 de kilograme, deci nu e tocmai un fulg, și vine echipată cu o cutie manuală în șase trepte. Astfel, sprintul 0-100 km/h durează doar 4,5 secunde – 4,3 secunde pentru cutia automată -, iar viteza maximă este 250 km/h. Cu un preț de listă ce pornește de la 60.900 de euro, cu TVA inclus, BMW M2 te pune într-o oarecare dificultate, știind că poți de banii ăștia să-ți iei un 2002 Turbo sau, de ce nu, un BMW M3 E30 sau chiar un Seria 1 M. Totuși, mașinuța asta este acum cel mai pur BMW M din gama actuală. Are un preț de achiziție decent comparativ cu cel al M-urilor din gamă, iar dimensiunile reduse și forma compactă îl fac să fie un track-day car de zi-cu-zi. De exemplu, BMW M4 Coupe cântărește aproape 1.600 de kilograme și are un preț de pornire de la 80.640 de euro, cu TVA inclus. Ceea ce înseamnă aproape 20.000 de euro în plus pentru o mașină mai grea și care nu e cu mult mai rapid decât M2, cel puțin în cazul sprintului 0-100 km/h. Așadar, noi am alege fără niciun fel de probelmă un M2 în locul unui M4, de exemplu. Iar despre celelalte M-uri – M5, M6 sau X5 M și X6 M – oricât de rapide ar fi, oricât de brutale și dinamice, pur și simplu ele nu se pot apropia de condsul pur la unui 2002 Turbo sau M3 E30. Prin urmare, susținem în continuare că BMW M2 este cel mai pur M al momentului. Asta, desigur, dacă nu aruncăm un ochi spre M-urile speciale, așa cum este M4 GTS.
Dacă ești de părere că un alt M merită acest titlu, lasă-ne un comentariu mai jos.
Citește și testul nostru cu BMW M2 pe Hungaroring:
Urmărește testul nostru cu BMW M4 Coupe pe Transfăgărășan: